تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
کد خبر : 37090

دیابت و ۴ نکته کاربردی درباره آن

دیابت و ۴ نکته کاربردی درباره آن

فهرست۱ انواع دیابت۲ چند نفر دیابت دارند؟۳ علائم دیابت۴ چه باید خورد؟   دیابت یا آن طور که عموم مردم می‌‌شناسند، مرض قند یکی از شایع‌ترین و البته خطرناک‌ترین بیماری‌هایی که در صورت دیر شناسایی شدن و عدم درمان و کنترل مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد می‌کند. به گزارش سلام نو، به قند خون …

 

دیابت یا آن طور که عموم مردم می‌‌شناسند، مرض قند یکی از شایع‌ترین و البته خطرناک‌ترین بیماری‌هایی که در صورت دیر شناسایی شدن و عدم درمان و کنترل مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد می‌کند.

به گزارش سلام نو، به قند خون بالای ۹۶ تا حدود ۱۱۲ میلی‌گرم در دسی‌لیتر دیابت یا مرض قند گفته می‌شود. با ابتلا فرد به این بیماری توان بدن در تولید هورمون انسولین از بین می‌رود یا انسولین روی بدن عصر ندارد. در نتیجه این بیماری نیاز به مداخله خارجی و از استفاده از قرص یا انسولین تزریق است.

این بیماری با آزمایش قند خون ناشتا (FBS) و یا قند خون دو ساعته (OGTT) و پس از یک یا دو نوبت آزمایش توسط پزشک متخصص تشخیص داده می‌شود.

جالب است بدانید که اولین مورد ثبت شده دیابت توسط پزشکی مصری هِسی رَع در سال ۱۵۵۲ قبل از میلاد تشخیص داده شده است. او یکی از علائم این بیماری را تکرر ادرار ذکر کرده، علامت که امروز نیز یکی از مهم‌ترین علائم دیابت است.

انواع دیابت

دیابت نوع یک: در این نوع از دیابت بدن توانایی تولید انسولین را از دست می‌دهد، در نتیجه قند خون تأمین نمی‌شود و بیمار افت قند خون مواجه می‌شود. بین ۵ تا ۱۰ درصد کل دیابتی‌ها دیابت نوع ۱ دارند.

دیابت نوع دو: در این دیابت، بر خلاف نوع اول انسولین در بدن تولید می‌شود، اما بدن نسبت به انسولین مقام شده است.

دیابت بارداری: حدود ۴ درصد از زنان در طول زمان بارداری موقتاً به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند که در صورت جدی نگرفتن می‌تواند ماندگار شود.

انواع بسیاری دیگر از دیابت‌ها نیز وجود دارند، اما این سه نوع دیابت شیوع بیشتری در بین مردم دارند.

چند نفر دیابت دارند؟

بر اساس گزارش‌ها ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در ایران به دیابت مبتلا هستند که سهم تهران از این آمار ۱۲.۸ درصد است. میزان ابتلا به دیابت در بین روستاییان نیز ۱۲ درصد رشد داشته است.

بنابر گزارش IDF وضعیت دیابت در جهان هم چندان مناسب نیست و بر اساس آخرین آمار ۴۶۰ میلیون نفر را در سراسر جهان به دیبات مبتلا هستند که بیش از ۱۹۰ میلیون نفر آن‌ها از این مسئله خبر ندارند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۳۰، تعداد افراد مبتلا به دیابت بیش از ۱.۵ برابر خواهد شد. در یک دهه گذشته دیابت تنها در کشوری مثل آمریکا ۵۰ درصد رشد داشته است.

علائم دیابت

شما برای تشخیص دیابت حتماً به آزمایش و نظر پزشک نیاز دارید اما مشاهده برخی نشانه‌ها می‌توانید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

تکرر ادرار: قدیمی‌ترین نشانه مرض قند تکرار ادرار است. منظور از تکرار ادرار، تکرار بیش از حد عادت روزانه شما است.

تشنگی مدام: کسانی که بیماری قندی دارند به شکل پیوسته تشنه هستند و گاهی با وجود خوردن آب هنوز حس تشنگی دارند.

گرسنگی و اشتهای کاذب: دیابت باعث می‌شود که شما همیشه میل به غذا داشته باشید، حتی وقتی تازه غذا خورده‌اید.

خستگی شدید: به خاطر اختلال در سیستم قند خون شما به سرعت دچار خستگی شدید می‌شوید.

بهبود دیر هنگام زخم‌ها: بریدگی‌ها، زخم‌ها و کبودی‌ها به کندی بهبود می‌یابند. هر چه دیابت شدیدتر باشد سرعت بهبود کمتر است.

چه باید خورد؟

پاسخ به این سؤال نیاز به دستور پزشک دارد، اما می‌توان توصیه‌هایی کلی کرد. به طور کلی، افرادی که مبتلا به دیابت به خصوص نوع ۲ آن هستند باید میزان مصرف گوشتشان به ویژه گوش قرمز و گوشت خوک، میزان مصرف چربی‌های حیوانی و مواد قندی به ویژه قند و شکر را کاهش دهند. جای خالی این مواد را باید با غلات، نشاسته‌ها و میوه‌های خشک پر کنند. اما تأثیر تاثیر مصرف میوه و آبمیوه در بیماران دیابتی چیست؟ واقعیت این است که آن‌ها باید در مصرف این مواد به شدت دقت کنند.

توجه داشته باشید که تشخیص زود هنگام دیابت نه تنها شما را از خطری در حد مرگ نجات می‌دهد، بلکه می‌تواند باعث شود دیابت به یک بیماری کاملا قابل کنترل تبدیل شود.

 

 

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.