تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
کد خبر : 61407

دکتر وحدت در بیست و یکمین رویداد «یکشنبه‌‌های صادراتی»: توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان، ارزش افزوده ایجاد می‌کند

دکتر وحدت در بیست و یکمین رویداد «یکشنبه‌‌های صادراتی»: توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان، ارزش افزوده ایجاد می‌کند

کافه دانش: بیست و یکمین رویداد «یکشنبه‌‌های صادراتی» صندوق نوآوری و شکوفایی صبح امروز یکشنبه ۲۳ آبان ماه سال جاری با حضور هیات تجاری و فناوری در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از کشور کنیا به منظور ارائه مشاوره و مدیریت صادرات محصولات دانش بنیان در محل صندوق نوآوری برگزار شد به گزارش روابط عمومی‌ …

کافه دانش: بیست و یکمین رویداد «یکشنبه‌‌های صادراتی» صندوق نوآوری و شکوفایی صبح امروز یکشنبه ۲۳ آبان ماه سال جاری با حضور هیات تجاری و فناوری در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از کشور کنیا به منظور ارائه مشاوره و مدیریت صادرات محصولات دانش بنیان در محل صندوق نوآوری برگزار شد

به گزارش روابط عمومی‌ صندوق نوآوری و شکوفایی، کلینیک مدیریت صادرات دانش بنیان، برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان و آشنایی بیشتر شرکت‌های دانش بنیان با فرصت‌ها و چالش‌های حضور در بازارهای بین‌المللی، رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» را به‌صورت هفتگی برگزار می‌کند.
در این رویداد یک هیات تجاری از بازارهای هدف تجاری با شرکت‌های دانش بنیان به‌صورت حضوری و آنلاین دیدار می‌کنند و ضمن آشنایی با توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در هر حوزه، امکانات و فرصت‌های حضور آنها در بازار کشور هدف را تشریح و بررسی می‌کنند.
دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بیست و یکمین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» با موضوع پذیرش هیات تجاری و فناوری از کشور کنیا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، با بیان اینکه امروز در همه استان‌های کشور صندوق‌ پژوهش و فناوری تشکیل شده است، گفت: یکی از این صندوق‌های فعال نیز در حوزه تخصصی صادرات فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به خدمات صادراتی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان افزود: ما سعی کردیم تا ابزارهایی را برای صادرات این شرکت‌ها فراهم آوریم و البته سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت امور خارجه نیز همکاری‌های خوبی با ما در حوزه صادرات در قالب معرفی فرصت‌ها داشتند که امیدواریم این فرصت‌ها موجب جهش در این حوزه شود.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه خواستار تشکیل کارگروهی میان این صندوق با سازمان توسعه تجارت ایران در حوزه صادرات شد تا هرچه بیشتر از ظرفیت صندوق نوآوری در این حوزه استفاده شود و افزود: ما می‌توانیم در کنار سازمان توسعه تجارت ایران، ابزارهای عملیاتی گسترش صادرات را معرفی و آن را عملیاتی کنیم.
وحدت در ادامه با اشاره به استفاده صندوق نوآوری و شکوفایی از همه بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور برای تامین مالی حوزه دانش بنیان در کشور گفت: صندوق نوآوری در حوزه همکاری با بانک‌ها تخصص دارد و تنها نهادی است که در دولت، از ظرفیت تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری در همکاری با شبکه بانکی کشور استفاده کرده است.
وی در ادامه اعتبار خریدار به عنوان پیشنهاد سازمان توسعه تجارت در حوزه دانش بنیان را عملیاتی دانست و گفت: توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان به نسبت صنایعی که به صورت سنتی فعالیت دارند، ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: از آذرماه سال ۹۷ تاکنون بیش از ۱۵ فقره خدمات بلاعوض در حوزه‌های مشاوره، توسعه بازار، آموزش مشاوره، مالکیت فکری و… به شرکت‌های دانش بنیان ارائه کرده‌ایم.

حمایت بلاعوض صندوق نوآوری از حضور شرکت‌های دانش بنیان در ۱۸۳ نمایشگاه خارجی
در ادامه این رویداد نیز دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری وشکوفایی به بسته خدمات صادراتی این صندوق اشاره کرد و گفت: این بسته خدماتی از سه بخش توانمندسازی صادراتی، شبکه‌سازی صادراتی و تامین مالی صادراتی تشکیل شده است. توانمندسازی صادراتی شامل آموزش و مشاوره صادراتی، استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی و حفاظت از مالکیت فکری است.
وی افزود: شبکه‌سازی صادراتی نیز شامل حمایت از حضور مستقل و نیز حضور شرکت‌های دانش بنیان در پاویون نمایشگاه‌های خارجی، حمایت از حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های دائمی‌خارجی، حضور شرکت‌ها در رویدادهای «یکشنبه‌های صادراتی» و اعطای کمک‌های توسعه‌ای است.
ملکی‌فر تصریح کرد: خدمت تامین مالی صادراتی هم شامل راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مشترک با نهادهای متناظر/مشابه، تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های صادراتی در قالب انواع تسهیلات و سرمایه گذاری، اعطای تسهیلات نمونه‌سازی، اعطای تسهیلات راه‌اندازی خط مونتاژ در خارج از کشور و اعطای تسهیلات جایزه صادراتی است.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در سال جاری بیش از چهار هزار درخواست آموزش از سوی شرکت‌های دانش بنیان در بخش توانمندسازی داشتیم. ۱۵۰ دوره آموزشی نیز برای این شرکت‌ها برگزار کرده‌ایم که همگی به صورت بلاعوض بوده است.
وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال تاکنون ۳.۲ میلیارد تومان از شرکت‌های دانش بنیان برای اخذ استانداردهای صادراتی به صورت بلاعوض حمایت کرده‌ایم.
ملکی‌فر در ادامه به حمایت‌های صندوق نوآوری از حفاظت از مالکیت فکری شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این حوزه شامل تحلیل پتنت و تحلیل نقض پتنت (۷۵ درصد هزینه‌ها تا سقف ۲۰ میلیون تومان در سال)، ثبت اختراع خارج از کشور (۸۵ تا ۹۰ درصد هزینه‌ها تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در سال)، ثبت نشان تجاری خارج از کشور (۸۵ درصد هزینه‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در سال) و ثبت طرح صنعتی خارج از کشور (۸۵ درصد هزینه‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در سال) است.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: از ابتدای سال بیش از ۷۰۰ میلیون تومان حمایت بلاعوض برای ثبت ۱۶ تقاضانامه PCT و ۸ اختراع خارجی داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه امسال ۱۸۳ نمایشگاه خارجی در حوزه‌های مختلف فناوری برگزار می‌شود که ۷۰ درصد هزینه‌های حضور در این نمایشگاه‌ها را تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض تامین می‌کنیم، اظهار کرد: سقف حمایتی صندوق جهت حضور دانش بنیان‌ها در پاویون نمایشگاه‌ها ۹۰ درصد هزینه‌ها تا سقف ۱۵۰ ملیون تومان و برای حضور در نمایشگاه دائمی‌خارجی ۷۰ درصد هزینه‌ها تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان است.
ملکی‌فر گفت: در حال حاضر از ۲۱۵ شرکت دانش بنیان در ۱۶ پایگاه صادراتی حضور دارند که از آن حمایت می‌کنیم.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان با اشاره به برنامه این صندوق برای اعزام هیات تجاری و فناوری از ایران به مقصد کشورهای مختلف و نیز میزبانی از هیات‌های تجاری خارجی گفت: در سال جاری ۱۷۷۰ شرکت دانش بنیان را در قالب هیات تجاری به کشورهای مختلف اعزام کردیم و همچنین بیش از ۱۳۰۰ شرکت در رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» به صورت آنلاین و حضوری شرکت کرده‌اند.


اولویت سازمان توسعه تجارت ایران، تخصیص وام‌های کم بهره به حوزه دانش بنیان است
در ادامه بیست و یکمین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی»، علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ما در وزارت صمت توجه ویژه‌ای به صادرات داشتیم و نقشه راهی را برای افزایش صادرات غیر نفتی کشور پیدا کردیم، گفت: چشم‌انداز ما در افق ۱۴۰۴ افزایش دو برابری صادرات غیرنفتی به میزان ۳۵ میلیون دلار است که این افزایش صادرات به صورت کشوری و کالایی بخش‌بندی شده است.
وی افزود: زنجیره‌های ارزشی و حمایت از محصولات نهایی در کنار محصولات خام و حوزه دانش بنیان مهم است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: صادرات فولاد و محصولات پتروشیمی ‌برای کشوری که از منابع ارزان برخوردار است، نمی‌تواند صادرات رقابتی و صادرات مبتنی بر مزایای کشور باشد.
پیمان پاک در ادامه با اشاره به اینکه وقتی وارد فضای خدماتی فنی و مهندسی و حوزه‌هایی می‌شویم که زنجیره ارزش ایجاد می‌کنند و دانش بنیان می‌شوند از مزیت پایداری برخورداری می‌شویم، بیان کرد: تا وقتی که ما از انرژی ارزان قیمت و منابع سنگ معدن برخورداریم، می‌توانیم به دنبال صادرات باشیم، اما اگر منابع ما همچون فولاد دچار کمبود مواد اولیه شود، در حوزه صادرات با مشکل مواجه می‌شویم.
وی در ادامه مزیت رقابتی حوزه دانش بنیان را دانش فنی شرکت‌های فعال در آن اعلام کرد و گفت: در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از پتانسیل‌های خوبی در کشور برخورداریم که متاسفانه در سال‌های گذشته به واسطه تعهدات ارزی، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی و… موانعی ایجاد شده است که امیدواریم در دوره جدید با رفع این محدودیت‌ها و حمایت‌های ویژه از بخش صادرات، خدمات فنی و مهندسی و دانش بنیان، نقش این حوزه را افزایش دهیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعتبار خریدار در حوزه دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی را از اولویت‌های این سازمان اعلام کرد و افزود: این اعتبار خریدار در حوزه دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی قابل استفاده است. ما عدد یک میلیارد دلاری را به عنوان اعتبار خریدار داشتیم که در سال‌های گذشته به این مهم توجه نشده است اما این رقم می‌تواند به عنوان وام ارزی ارزانقیمت مورد استفاده قرار بگیرد.
وی نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط حوزه دانش بنیان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: یکی از اولویت‌های ما تخصیص وام‌های کم‌بهره به حوزه دانش بنیان است که این موضوع در وزارت صمت مطرح شده است.
پیمان پاک سه ابزار صندوق ضمانت صادرات، صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها و تعاملات با سایر کشورها و دفتر مستقر صادرات در سایر کشورها را از ابزارهای سازمان توسعه تجارت ایران برای گسترش صادرات اعلام کرد و افزود: ۳۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه در حوزه دانش بنیان صادر شده که از این رقم ۱۰ میلیارد دلار مرتبط با حوزه نانو و تکنولوژی است و باید درنظر داشت که در این بخش، نقش صندوق نوآوری مهم است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: اولویت رایزن‌ها باید حوزه دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی باشد و البته تعاملات بسیاری بین رایزن‌ها و معاونت علمی‌ و فناوری صورت گرفته است.
وی، کشور کنیا را یکی از دروازه‌های اصلی صادراتی ایران در شرق آفریقا اعلام کرد و افزود: ما باید به خطوط دریایی در بحث لجستیک در سایر کشورها و کشت فرازمینی در شرق آفریقا توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پایان تاکید کرد که این این سازمان برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان آمادگی لازم را دارد.
در ادامه این رویداد نیز ، دکتر روحی، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی و دارویی به معرفی ظرفیت‌های کشورمان در حوزه تجهیزات پزشکی و مواد مصرفی بیمارستانی و نیز بیان فرصت‌های صادرات حوزه پزشکی به کنیا پرداخت. همچنین جین وامورو، رئیس کمپانی فناوری‌های پزشکی آتا طب به معرفی هیئت تجاری کنیا و تشریح بازار کنیا در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو و معرفی فرصت‌های تجاری بین دو کشور پرداخت و بنی عامریان، مدیر خانه نوآوری ایران در کنیا نیز خدمات این خانه در حوزه تجهیزات پزشکی را تشریح کرد.
گفتنی است، در حاشیه بیست و یکمین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» با موضوع پذیرش هیات تجاری و فناوری از کشور کنیا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و نیز حاضران در رویداد از نمایشگاه حوزه دارو و تجهیزات پزشکی که با حضور ۱۲ شرکت دانش بنیان در محل صندوق نوآوری تشکیل شده بود، بازدید کردند. در حاشیه این رویداد نیز جلسات B2B میان شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و تجار کنیایی برگزار شد.

انتشار: عباس حسینی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.