تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر : 32463

دکتر حاتمی در نشست خبری «سلامت روان و چالش‌های پیش رو»: باید ساختارسازی برای پیشگیری از عوارض روانی کرونا در برنامه های دولت قرار گیرد

دکتر حاتمی در نشست خبری «سلامت روان و چالش‌های پیش رو»: باید ساختارسازی برای پیشگیری از عوارض روانی کرونا در برنامه های دولت قرار گیرد

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: سامانه ۴۰۳۰ نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی اهداف سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در جهت پیشگیری و کاهش عوارض اختلالات روان باشد. به گزارش خبرنگار اجتماعی کافه دانش، نشست خبری «سلامت روان و چالش‌های پیش رو»٬ صبح امروز شنبه ۱۰ آبان ماه ۹۹ ٬ با حضور دکتر …

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: سامانه ۴۰۳۰ نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی اهداف سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در جهت پیشگیری و کاهش عوارض اختلالات روان باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی کافه دانش، نشست خبری «سلامت روان و چالش‌های پیش رو»٬ صبح امروز شنبه ۱۰ آبان ماه ۹۹ ٬ با حضور دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و جمعی از اصحاب رسانه٬ در سالن جلسات ساختمان جدید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برگزار گردید.

دکتر محمد حاتمی٬ رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور

دکتر محمد حاتمی٬ در ابتدای این نشست خبری گفت: با توجه به نیاز مردم به خدمات روانشناس و مشاوره در بحران پاندمی کوید ۱۹ این نیاز وجود دارد که حداقل تا زمان اتمام این شرایط بیمه‌های پایه و تکمیلی در خدمات روانشناسی لحاظ شود.

وی ادامه داد: نرخ ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره کارشناسی ارشد برای هر ۴۵ دقیقه ۱۰۸ هزار تومان و نرخ این خدمات در مقطع دکتری ۱۵۶ تومان است که گاها دیده شده است به دلیل نبود تعرفه دقیق تا ۲ میلیون تومان هزینه از مراجعان گرفته شده است و این در حالی است که این سازمان حدود ۹ ماه است تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره را به دولت ارائه داده است اما همچنان تصویب نشده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور٬ با بیان اینکه سامانه ۴۰۳۰ نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی اهداف سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در جهت پیشگیری و کاهش عوارض اختلالات روان باشد، ادامه داد: در وضعیت کنونی و شرایط ویژه‌ای که پاندمی کرونا ایجاد کرده است نیازمند ایجاد کمیته ویژه مقابله با عوارض روانی کرونا در ستاد ملی کرونا هستیم. سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور این درخواست را به دولت ارائه داده است اما با وجود موافقت رییس جمهوری همچنان این کمیته شکل نگرفته است.

دکتر حاتمی٬ به طرح غربالگری سلامت روان اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی نیازمندیم که طرح غربالگری سلامت روان در دستور کار قرار گیرد و تمامی کارمندان و خانواده ها و تمام دانش آموزان شناسنامه سلامت روان داشته باشند که وضعیت روان افراد بررسی و در شناسنامه آن‌ها درج شود و در صورت نیاز تحت خدمات روانشناسی و مشاوره قرار گیرند. سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور این پیشنهاد را به وزارت آموزش و پرورش، ستاد ملی مقابله با کرونا و نهادهای دیگر ارایه داده است، همچنین در صورت نیاز این سازمان می‌تواند مجری  یا ناظر این طرح باشد.

وی به روانشناس نماها و تاثیر آن‌ها بر سلامت روان مردم اشاره کرد و افزود: در دوران شیوع بیماری کرونا افرادی با بیان شیوا و بدون داشتن تخصص روانشناسی در فضای مجازی تحت عنوان روانشناس شروع به فعالیت کرده‌اند و راهنمایی‌هایی که انجام می‌دهند بر پایه اصول علمی نیست، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تلاشهای زیادی را در این راستا انجام داده است اما به دلیل تعدد اینگونه صفحات مجازی موفق به جلوگیری از تمامی آن‌ها نشدیم.

وی نیاز به خدمات روانشناسی و مشاوره در بین مردم را یکی از دلایل ایجاد چنین صفحات و فعالیت غیر تخصصی افراد در زمینه روانشناسی و مشاوره دانست و افزود: متاسفانه بدون هماهنگی با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گاها به چنین روانشناس‌نماهایی از سوی سایر ارگان‌ها و نهادها مجوز داده می‌شود و کنترلی بر فعالیت آن‌ها وجود ندارد. نهادها و ارگان‌های دخیل باید با یک هماهنگی بر فعالیت چنین افرادی در فضای مجازی کنترل داشته باشند و آموزش‌هایی را در این زمینه به مردم بدهند.

دکتر حاتمی٬ با  بیان اینکه سلامت روان مردم جامعه در سطح پایینی قرار دارد، اظهار کرد: بسیاری از مردم نشانه‌های اختلالات روانشناختی را نمی‌شناسند و در این زمینه به طور مشخص از صداوسیما تقاضا داریم آموزش سواد سلامت روان را در راس برنامه‌های آموزشی خود قرار دهد، چراکه مراجعه به موقع افراد برای درمان پیش از بروز اختلالات روانی بسیار مهم است. همچنین در شرایط فعلی سلامت روان افراد جامعه در خطر است و باید برایش تمهیداتی بیاندیشیم که نخستین گام آن پیشگیری است.

وی در ادامه اظهار داشت: بین جسم و روان تعاملی دو سویه وجود دارد و این دو از یکدیگر تفکیک شدنی نیستند چراکه اگر بخواهیم در راستای سلامت جسم  برنامه ریزی انجام دهیم ابتد باید به سلامت روان توحه داشته باشیم. همچنین برای برقراری سلامت روان در جامعه نیازمند سیاست گذاری در این زمینه و توجه دوسویه به سلامت جسم و روان هستیم.

دکتر حاتمی٬ ادامه داد: سلامت روان چند بعدی است به گونه‌ای که مسائل اجتماعی و شخصی نظیر آنچه که در جامعه اتفاق می‌افتد، آنچه که در نظم آموزشی رخ می‌دهد، مسائل اقتصادی موجود در جامعه و… همگی فشارهایی را بر سلامت روان مردم وارد می‌کند، همچنین در شرایط کنونی به دلیل محدودیت‌های حاصل از کرونا، خستگی روانی و مورد ابهام بودن ویروس و … سلامت روان افراد به مخاطره افتاده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور٬ در پایان سخنان خود گفت: طبق آمار ارایه شده توسط وزارت بهداشت ۲۳.۶ درصد از افراد جامعه دارای نشانه‌های روانشناختی هستند و این آمار بالایی است که به علت تحت فشار قرار گرفتن افراد چنین نشانه‌هایی بروز پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: کرونا سبب فرسودگی کسب و کارها شده و همچنین ترس از انتقال بیماری به یکدیگر از نظر روانشناختی، سلامت روان جامعه را مورد تهدید قرار داده و در شرایط تردید و ابهام و ترس سلامت روان کشور به مخاطره افتاده و برای این موضوع باید تمهیداتی در نظر گرفت و برنامه ریزی کرد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، در پایان این نشست خبری گفت: باید ساختارسازی برای پیشگیری از عوارض روانی کرونا در برنامه های دولت قرار گیرد و از این رو پیشنهاد شد از سوی این سازمان، در ستاد مبارزه ملی مبارزه با کرونا کمیته ویژه عوارض ناشی از کرونا تشکیل شود و در این رابطه با سرمایه اجتماعی ۳۲ هزار نفری کارشناسان و متخصصین تحت نظارت این سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بتوان به نحو مطلوب بهره برد.

خبرنگار: مونا مهدوی

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.