تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
کد خبر : 51690

دکتر حاتمی در مراسم بزرگداشت و یادبود دکتر محمود منصور در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت:

دکتر حاتمی در مراسم بزرگداشت و یادبود دکتر محمود منصور در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت:

کافه دانش: رئیس سازمان نظام روان شناسی ومشاوره در این مراسم گفت: ما امروز سوگواریم. صحبت کردن درباره محمود منصور جسارت می خواهد، اما اینجانب به عنوان دانشجوی کوچک ایشان درس جسارت در مکتب ایشان آموختم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره٬ مراسم یادبود و بزرگداشت شادروان دکتر محمود منصور …

کافه دانش: رئیس سازمان نظام روان شناسی ومشاوره در این مراسم گفت: ما امروز سوگواریم. صحبت کردن درباره محمود منصور جسارت می خواهد، اما اینجانب به عنوان دانشجوی کوچک ایشان درس جسارت در مکتب ایشان آموختم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره٬ مراسم یادبود و بزرگداشت شادروان دکتر محمود منصور استاد برجسته دانشگاه تهران و از پیشکسوتان بزرگ علم روان شناسی ایران و چهره ماندگار در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور برگزار گردید.

دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان شناسی ومشاوره در این مراسم گفت: ما امروز سوگواریم. صحبت کردن درباره محمود منصور جسارت می خواهد، اما اینجانب به عنوان دانشجوی کوچک ایشان درس جسارت در مکتب ایشان آموختم. امروز به مناسبت فقدان بزرگ مرد علم روانشناسی دورهم جمع شده ایم. خدمت خانواده محترم ،دختر بزرگوار ایشان و جامعه روان شناسی و مشاوره تسلیت عرض می کنم. پیشنهاد می کنم بنیادی به نام محمود منصور ایجاد شود تا نام و راه او جاودانه شود.

محمود منصور از بین ما رفته اما راه او، سبک او دانش او از بین نرفته است؛ ما همه رهرو او هستیم.

او دانشجویان زیادی را تربیت کرد. دکتر محمود منصور شخصیت منحصر به فردی بودند که در واقع ما سبک معلمی، شیوه اداره کلاس، شیوه ارتباط با دانشجویان را از او آموختیم.

راستی٬ صداقت٬ مردانگی و جسارت را از دکتر محمود منصور یاد گرفتیم.

از ایشان یاد گرفتیم باید کمترین وقت خودمان را هدر ندهیم و در جهت ارتقای علم و دانش تلاش کنیم .ایشان تا آخرین دقایق عمر مبارک شان مساله روان شناسی و ارتقا آن جزو دغدغه هایشان بودند.دکتر منصور آثاری را از خود به جا گذاشته اند که همیشه به عنوان چراغی در محافل دانشگاهی ایران باقی خواهد ماند.

من واقعا امروز به جامعه روان شناسی کشور تسلیت عرض می کنم، تسلیتی که جایگزینی برای دکتر محمود منصور نخواهیم داشت.

دکتر محمود منصور هیچ گاه از حافظه تاریخی علم روانشناسی ایران فراموش نخواهد شد.

امروز به عنوان رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره عرض می کنم ما باید افکار و آمال محمود منصور را چراغ راه خود قرار دهیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

باز هم به خانواده محترم ایشان و به جامعه روان شناسان و مشاوران کشور تسلیت عرض می کنم و به همه دوستداران دکتر محمود منصور تسلیت عرض می کنم.

دکتر «محمود منصور»

دکتر «محمود منصور» در سال ۱۳۰۹ شمسی در اراک به دنیا آمد و بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه و اخذ درجه لیسانس در رشته روانشناسی و فوق لیسانس در رشته روانشناسی بالینی برای ادامه تحصیل عازم سوئیس و از دانشگاه ژنو در رشته روانشناسی ژنتیک و بالینی موفق به دریافت درجه دکترا شد. او رساله خود را زیر نظر ژان پیاژه نوشته است. موضوع پایان نامه منصور، روانشناسی تحولی و بالینی بود. او روش بالینی را برای تحول جنبه‌های هوش و ادراک به کار می‌برد.

محمود منصور تحصیلات عالی خود را زیر نظر بزرگ‌ترین روانشناسان بالینی اروپا که همه استادان بنام در زمان خود بودند، به پایان رسانید. همانند ژان پیاژه (استاد راهنما)، پروفسور آندره‌ری و پروفسور لوزلی اوستری. دکتر منصور ابتدا در کلینیک کانون هدایت کودک و مرکز مشاوره روانی، در حدود ۸-۷ سال به فعالیت تشخیص و درمان روانی مشغول بود و به موازات آن از سال ۱۳۴۴ وارد دانشگاه تهران شد. وی تا سال ۱۳۶۹ در سمت‌های استادیاری و دانشیاری و مدیریت گروه مبانی روانی مشغول به خدمت بود و ‌اکنون استاد دانشگاه تهران است.

تدریس در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران از جمله فعالیت‌های آموزشی دکتر محمود منصور بود.

کتاب‌های «روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری» و «ساخت، پدیدآیی، تحول شخصیت» محمود منصور به ترتیب در دوره‌های هشتم و هجدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده شدند. اولین کتابی که محمود منصور دست به ترجمه آن زد «پیشرفت مدارس در پرتو روش‌های آموزش و پرورش» است که در سال ۱۳۳۵ منتشر و برنده جایزه شد، لیکن فعالیت اصلی و مستمر وی از سال ۱۳۴۰ شروع شد. به دنبال آن اولین کتاب تألیفی او که «احساس کهتری» نام دارد در سال ۱۳۴۳ منتشر شد. آرا و گرایش‌های خاص او به روانشناسی تحولی و بالینی بود.

انتشار خبر: کوروش جم

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.