تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۷:۵۲
کد خبر : 62761

دم دایناسور کشف شده در شیلی دانشمندان را شگفت زده کرد

دم دایناسور کشف شده در شیلی دانشمندان را شگفت زده کرد

دم دایناسور کشف شده در شیلی دانشمندان را شگفت زده کرددیرینه‌شناسان در کشور شیلی، یافته‌های خود را از بقایای دایناسور پیش‌تر کشف شده، به نمایش گذاشتند. ظاهرا ساختار دم دایناسور باعث شگفتی آن‌ها شده است..

دم دایناسور کشف شده در شیلی دانشمندان را شگفت زده کرد

دیرینه‌شناسان در کشور شیلی، یافته‌های خود را از بقایای دایناسور پیش‌تر کشف شده، به نمایش گذاشتند. ظاهرا ساختار دم دایناسور باعث شگفتی آن‌ها شده است.

سال ۲۰۱۸ هنگام عملیات حفاری در منطقه «کرو گویدو» واقع در پاتاگونیای شیلی، بقایای یک دایناسور کشف شد. در ابتدا، تصور تیم اکتشاف این بود که با یک گونه شناخته شده روبه‌رو است؛ اما بررسی‌های بعدی روی دم دایناسور، خلاف این را ثابت کرد.

دم دایناسور

بقایای Stegouros elengassen ، یک گونه جدید دایناسور کشف شده در پاتاگونیا

به گفته الکساندر وارگاس: «دم این دایناسور ساختار شگفت‌انگیزی داشت و ما را غافلگیر کرد». طبق توضیحات این دیرینه‌شناس، دم حیوان دارای هفت جفت استخوان‌واره بود که آن را به سلاحی سرخس-مانند تبدیل می‌کرد؛ متفاوت از هر دایناسور شناخته شده دیگر!

سانتیاگو سوتو، یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید: «ما نمی‌دانیم چرا دم حیوان، این‌گونه تکامل یافته است. نمی‌دانیم چرا در بین دایناسورهای زره‌پوش، زمینه شکل‌گیری مکانیسم‌های دفاعی متفاوتی بر مبنای استخوان‌واره وجود داشت».

محققان موفق به کشف ۸۰ درصد از اسکلت این دایناسور شدند و تخمین می‌زنند که بین ۷۱ تا ۷۴.۹ میلیون سال پیش می‌زیسته؛ ظاهرا با قدی حدود ۲ متر و وزن ۱۵۰ گرم، یک موجود گیاهخوار بوده است.

به اعتقاد دانشمندان، این حیوان می‌‌تواند نماینده دودمانی از دایناسورهای زره‌پوش باشد که تاکنون در نیمکره جنوبی شناسایی نشده‌اند؛ هر چند که در بخش‌های شمالی قاره، فسیل‌های آن‌ها کشف شده است.

دم دایناسور

ماکت مینیاتوری دایناسور کشف شده

کرو گویدو، در دره لاس‌چیناس، در فاصله ۳۰۰۰ کیلومتری از سانتیاگو (پایتخت شیلی) واقع شده و ۱۵ کیلومتر طول دارد. پیش‌تر نیز فسیل‌های ارزشمندی در این منطقه کشف شده بود.

یافته‌های جدید، این احتمال را تقویت می‌کند که میلیون‌ها سال پیش، دو قاره آمریکا و جنوبگان به هم نزدیک‌تر بوده‌اند. همچنین شواهدی از ارتباط زیست‌جغرافیایی در نقاط دیگر کره زمین هم پیدا شده است؛ مثلا کشف دایناسورهای زره‌پوش خویشاوند در استرالیا و جنوبگان!

منبع :physمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.