تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کد خبر : 38468

دلیل اصلی تحریم شیائومی توسط آمریکا مشخص شد

دلیل اصلی تحریم شیائومی توسط آمریکا مشخص شد

دلیل اصلی تحریم شیائومی توسط آمریکا مشخص شدپیش‌تر در ماه ژانویه دقیقاً پیش از آن که بایدن وارد کاخ سفید شود و زمام امور را به دست بگیرد، تولیدکننده چینی محصولات هوشمند، شیائومی در لیست سیاه ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. این شرکت از مدتی پیش با بهره‌گیری از سقوط هوآوی، به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان شناخته می‌شود.
در حال حاضر به سرمایه‌گذاران آمریکایی پیشنهاد شده است که از سرمایه‌گذاری در این شرکت خودداری کنند. از طرفی تمام سرمایه‌گذاران تا تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰ (۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ میلادی) فرصت دارند که سرمایه خود را بازگردانند. گقتنی است که هر سهم از سهام این شرکت از زمان اعلام تصمیم آمریکا، حدود ۲۵ درصد کاهش قیمت داشته است.
ادعای شیائومی
این تولیدکننده در آن زمان همراه ۸ شرکت چینی دیگر به دلیل وابستگی به ارتش چین توسط وزارت دفاع ایالات متحده در لیست سیاه قرار داده شد. پس از اعلام این خبر، شیائومی طی یک بیانیه، این‌گونه از خود دفاع کرد:
شرکت ما در هر منطقه‌ای که شروع به تجارت می‌کند، از قوانین پیروی کرده و مطابق با قوانین و مقررات مربوط به حوزه‌های قضایی آن عمل می..

دلیل اصلی تحریم شیائومی توسط آمریکا مشخص شد

پیش‌تر در ماه ژانویه دقیقاً پیش از آن که بایدن وارد کاخ سفید شود و زمام امور را به دست بگیرد، تولیدکننده چینی محصولات هوشمند، شیائومی در لیست سیاه ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. این شرکت از مدتی پیش با بهره‌گیری از سقوط هوآوی، به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان شناخته می‌شود.

در حال حاضر به سرمایه‌گذاران آمریکایی پیشنهاد شده است که از سرمایه‌گذاری در این شرکت خودداری کنند. از طرفی تمام سرمایه‌گذاران تا تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰ (۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ میلادی) فرصت دارند که سرمایه خود را بازگردانند. گقتنی است که هر سهم از سهام این شرکت از زمان اعلام تصمیم آمریکا، حدود ۲۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

ادعای شیائومی

این تولیدکننده در آن زمان همراه ۸ شرکت چینی دیگر به دلیل وابستگی به ارتش چین توسط وزارت دفاع ایالات متحده در لیست سیاه قرار داده شد. پس از اعلام این خبر، شیائومی طی یک بیانیه، این‌گونه از خود دفاع کرد:

شرکت ما در هر منطقه‌ای که شروع به تجارت می‌کند، از قوانین پیروی کرده و مطابق با قوانین و مقررات مربوط به حوزه‌های قضایی آن عمل می‌کند. شرکت ما بارها اشاره کرده که محصولات و خدمات خود را در اختیار افراد غیرنظامی قرار می‌دهد و آن‌ها را برای مصارف تجاری مهیا می‌سازد. شرکت ما تایید می‌کند که به ارتش چین وابسته نیست، توسط آن تصرف نشده و توسط آن کنترل نمی‌شود. بنابراین این شرکت برخلاف گفته NDAA یک شرکت متعلق به ارتش کمونیست کشور چین نیست. این شرکت اقدامات لازم جهت حفاظت از موارد مورد نظر ما و سهام‌دارانمان را در دستور کار قرار خواهد داد.

یک جایزه بی‌ارزش!

پس از این بیانیه که در ماه ژانویه سال جاری میلادی منتشر شده بود، وان استریت ژورنال دیروز با استناد به یک پرونده حقوقی مربوط به وزارت دفاع، دلیل اصلی برای قرار دادن شیائومی در لیست سیاه ایالات متحده را گزارش کرد.

طبق ادعای این گزارش، جایزه‌ای که به لی جون (Lei Jun) موسس و مدیر عامل اجرایی شده بود، دولت ترامپ را وادار کرد که شرکت شیائومی را احضار کند. لی جون یکی از ۱۰۰ مدیر اجرایی کشور چین است که در سال ۲۰۱۹ به دلیل «تقویت سوسیالیسم با محوریت چین» از او تقدیر شد. به این جایزه در صفحه زندگی‌نامه رسمی مدیر شیائومی، وب‌سایت و گزارش سالانه این شرکت اشاره شده و می‌شود.

این پرونده حقوقی افزون بر این به سرمایه‌گذاری شیائومی روی فناوری‌های پیشرفته همچون ۵G و هوش مصنوعی نیز اشاره کرده است. شیائومی تاکنون سعی کرده است که با توسل به قانون، تحریم‌های موجود را بردارد و از لیست سیاه مذکور خارج شود. این شرکت به همین منظور به یک دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در واشنگتن دی سی نیز مراجعه کرده است. وزارت دفاع آمریکا نیز پاسخ خود را ارائه داده که طی گزارش مذکور، به همین جایزه یاد شده، اشاره شده است.

جایزه مذکور اهدایی به «لی»، توسط موسسه MIIT چین تدارک دیده شده بود. این موسسه یکی از ادارات دولتی کشور چین محسوب می‌شود که روی سیاست‌های مربوط به حوزه فناوری و صنعت نظارت می‌کند. طبق ادعای آمریکا، این سازمان در مدیریت «ادغام نظامی-مدنی» نقش بزرگی دارد. در واقع گفته می‌شود که چین تحت این برنامه از کسب‌وکارهای شخصی در جهت ساخت فناوری برای ارتش خود بهره می‌برد.

ترامپ طی چهار سال ریاست جمهوری خود، شرکت چینی ارتباطات و گوشی‌های هوشمند ZTE را نیز به دلیل عدم اجرای شرایط تعیین شده وزارت بازرگانی ایالات متحده در فهرست انتیتی (Entity) یا همان لیست سیاه قرار داد. در نتیجه این شرکت دیگر نتوانست از تامین‌کننده کالاهای آمریکایی واردات داشته باشد و بنابراین دچار مشکلات بزرگی شد. در نهایت زمانی که همه چیز به سرانجام رسیده بود و ZTE به ورشکستگی نزدیک می‌شد، باری دیگر کسی به کمک او آمد که اصلاً انتظار نمی‌رفت: ترامپ!

او با ارسال یک توییت در مورد تعطیلی شرکت مذکور و بی‌کار شدن کارگرانش اظهار تاسف کرد و دستور داد که وزارت بازرگانی با شرکت ZTE همکاری کند. توییت او که شامل جمله «بی‌کار شدن افراد زیادی در چین» بود، قضیه را باری دیگر آغاز کرد و در نهایت به یک معامله با موسسه مذکور دست یافت که به ZTE اجازه ساخت دوباره گوشی‌های هوشمند را می‌داد.

شیائومی

با این حال هیچ‌کس نمی‌تواند سیاست‌های ترامپ را پیش‌بینی کند و موضوع همیشه به همین روال پیش رفته است. در ماه می سال ۲۰۱۹ میلادی یکی دیگر از شرکت‌های چینی نام‌آشنا در لیست انتیتی قرار گرفت: هوآوی. این شرکت که سال گذشته میلادی رویداد مذکور حدود ۱۸ میلیارد دلار صرف تامین کالاهای خود از ایالات متحده کرده بود، دسترسی‌اش را به آن‌ها از دست داد؛ در حقیقت می‌توان گفت که شرکت مقابل یک مشتری بی‌نظیر را پشت سرگذاشت.

از سوی دیگر گوگل نیز به وضعیت مشابهی دچار شد و هوآوی محبور گردید تا سیستم عامل هارمونی او اس (Harmony OS) را به جای اندروید مورد استفاده قرار دهد. اکنون می‌توان هارمونی او اس را به صراحت مشاهده کرد که به عنوان یک سیستم عامل بومی از سوی هوآوی، روی گوشی‌های هوشمند این شرکت استفاده می‌شود.

دونالد ترامپ درآن زمان دلایل امنیتی را اصلی‌ترین علت وارد کردن هوآوی به لیست سیاه اعلام نمود. گفته می‌شود که این شرکت با دولت کمونیست چین در ارتباط است و این موضوع مطمئناً برای آمریکا خوشایند نخواهد بود. در نهایت دقیقاً پس از گذشت یک سال از اعمال تحریم‌های آمریکا، وزارت بازرگانی صدور قطعاتی را که به وسیله فناوری ایالات متحده جهت ساخت پردازنده‌ها به کار گرفته می‌شوند، بدون اجازه این اداره ممنوع کرد. ا

ین تغییر سبب شد که هوآوی زیرمجموعه عظیم خود آنر را به فروش برساند و برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که هوآوی امسال از جایگاه دومین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند، به رده هفتم سقوط کند.

با این حال موفقیت شیائومی به لطف صعود ارزش پول هند در حال افزایش است. هند دومین بازار بزرگ فروش گوشی‌های هوشمند در جهان به شمار می‌آید که هنوز هم یک کشور در حال توسعه محسوب می‌شود و این به معنای علاقه بیشتر خریداران به خرید محصولات اقتصادی است. این شرکت در حین سه‌ماهه سال گذشته میلادی به لطف عرضه گسترده محصولات خود، پس از سامسونگ و هوآوی تبدیل به سومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند جهان شد.

آیا شیائومی سرانجام وارد ایالات متحده می‌شود؟

نکته قابل توجه این است که شیائومی با وجود مقایسه با اپل، تاکنون هیچ گوشی هوشمندی را در ایالات متحده به فروش نرسانده است. طی سالیان گذشته بارها گزارش شده است که شیائومی بالاخره وارد بازار آمریکا نیز خواهد شد اما اکنون با توجه به شرایط، به نظر می‌رسد که این تولیدکننده چینی چندان اولویت بالایی برای این رویداد در نظر نمی‌گیرد.

در حال حاضر تنها طیف اندکی از محصولات شیائومی از جمله پاور بانک و مچ‌بندهای محبوب می بند از طریق فروشگاه آمازون در ایالات متحده قابل خرید است. معاون ارشد اسبق شیائومی، هوگو بارا (Hugo Barra) پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ تایید کرده بود که سرانجام فروش گوشی‌های هوشمند خود در ایالات متحده را آغاز خواهند کرد.

با این حال اکنون زمان زیادی از آن ادعا گذشته است و او نیز در شیائومی فعالیت ندارد. جدای از آن رابطه دولت ایالات متحده در سال‌های اخیر با شرکت‌های حوزه فناوری چین (به غیر از وان پلاس) بسیار سرد شده و معمولاً این چنین شرکت‌هایی نمی‌توانند در این کشور به موفقیت برسند.

۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.