تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۳:۴۵
کد خبر : 70365

دلتاکرون، خطرناک‌ترین جهش کووید خواهد بود

دلتاکرون، خطرناک‌ترین جهش کووید خواهد بود

دلتاکرون، خطرناک‌ترین جهش کووید خواهد بوددر میان نگرانی‌های ناشی از وجود بیش از یک نوع از ویروس هیبرید دلتاکرون، زنگ خطر درباره آخرین سویه کووید-۱۹ به‌صدا درآمده است.
سویه هیبرید دلتاکرون، اولین‌بار ط..

دلتاکرون، خطرناک‌ترین جهش کووید خواهد بود

در میان نگرانی‌های ناشی از وجود بیش از یک نوع از ویروس هیبرید دلتاکرون، زنگ خطر درباره آخرین سویه کووید-۱۹ به‌صدا درآمده است.

سویه هیبرید دلتاکرون، اولین‌بار طی ماه گذشته در فرانسه مورد کشف قرار گرفت، اما در عرض چند هفته، دانشمندان بیش از ۶۰ توالی ژنتیکی از این سویه را شناسایی کرده‌اند. به‌گزارش ولز آنلاین، اگرچه نوع امیکرون آن‌طور که برخی در ابتدا از آن هراس داشتند، ویران‌گر ظاهر نشد، اما یک متخصص هشدار داده که ممکن است در سویه‌های بعدی، آنقدرها نیز خوش شانس نباشیم.

لوک اونیل، استاد بیوشیمی در کالج ترینیتی دوبلین، بر این باور است که تنها زمان به ما نشان خواهد داد که تا چه حد باید به‌طور جدی نگران باشیم.

او در ادامه می‌گوید:

در بسیاری از کشورها، با برداشته شده محدودیت‌ها و احیای آزادی‌ها، این احساس عمومی وجود دارد که همه‌گیری به‌پایان رسیده است.

با این وجود، هنوز نگرانی‌های قابل توجهی بابت بروز یک نوع جدید و خطرناک از کووید ۱۹ وجود دارد.

این اتفاق زمانی افتاد که امیکرون برای اولین بار مورد شناسایی قرار گرفت، البته کمی بعد مشخص شد که این سویه با وجود سرایت بالاتر، در اکثر کشورهای مورد گزارش، با افزایش موارد ابتلای شدید و مرگ‌ومیر همراه نبوده است. اگرچه این اتفاقی تضمین شده نبود و انواع دیگر نیز به‌طور تصادفی ظاهر می‌شوند، این پتانسیل وجود دارد که سویه جدید، خطرناک‌تر از نمونه‌های قبلی خود باشند.

دلتاکرون اولین بار در ماه فوریه در فرانسه شناسایی شد. به‌گفته پروفسور اونیل، بیش‌تر توالی ژنتیکی آن مانند دلتا بود که تا اواخر سال گذشته سویه غالب در جهان به‌شمار می‌رفت. با این‌حال، بخشی از توالی که پروتئین اسپایک ویروس را رمزگذاری می‌کند نیز از امیکرون به‌وجود آمده است.

دلتاکرون، خطرناک‌ترین جهش کووید خواهد بود

تا ماه مارس، سه توالی ژنتیکی هیبریدی دیگر مورد شناسایی قرار گرفته که آخرین آن در ایالت متحده ثبت شده است. اکنون بیش از ۶۰ مورد از این توالی در سراسر فرانسه، هلند، دانمارک، ایالات متحده و بریتانیا گزارش شده است.

با این‌حال، ممکن است دلتاکرون‌ های مختلفی وجود داشته باشند. دانشمندان انستیتو پاستور بر این باورند که توالی‌های دلتاکرون گزارش شده در بریتانیا و ایالات متحده از تفاوت‌هایی خاص نسبت به موارد گزارش شده در سایر کشورها برخوردار هستند. آنها گفته‌اند که ممکن است لازم باشد تا برای تشخیص بهتر، به هر یک اعدادی جهت تمایز بهتر آنها اضافه شود. اگرچه هنوز خیلی زود است که بگوییم دلتاکرون در مقایسه با والدینش چگونه رفتار خواهد کرد.

پروفسور اونیل در ادامه اضافه کرد:

دلتا و امیکرون، ویروس‌های کاملا متفاوتی هستند. آنها در نحوه آلوده کردن سلول‌ها و فرار از مصونیت در تفاوت هستند. از آنجا که دلتاکرون در چندین کشور مجاور یافت شده است، این احتمال وجود دارد که به زودی گسترش یافته و به کشورهای دیگر نیز برسد. با این‌حال، سویه امیکرون هم‌چنان به سلطه خود در اروپا ادامه می‌دهد و بنابراین در حال حاضر، با دقت نظاره‌گر تحولات کووید هستیم.

وی در ادامه افزود:

ما تا حدودی اطمینان داریم که ابتلای ناشی از سویه‌های قبلی کووید و هم‌چنین واکسیناسیون، در صورتی‌که دلتاکرون به سویه غالب تبدیل شود، از بیماری‌های شدید محافظت خواهد کرد. ما می‌دانیم که واکسن‌های ساخته شده بر اساس سویه اصلی ویروس ووهان در کنار انواع جدیدتر در برابر بیماری‌های شدید موثر هستند. زمان نشان خواهد داد که آیا دلتا و امیکرون، یک کودک وحشی برای ما به‌وجود آورده‌اند یا اینکه مورد چندان نگران کننده‌ای وجود نخواهد داشت.

منبع :dailystarمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.