تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۱۷
کد خبر : 71225

دلایلی برای اینکه کودکان بهتر است برنامه نویسی بیاموزند

دلایلی برای اینکه کودکان بهتر است برنامه نویسی بیاموزند

در این مطلب به بیان مزایای یادگیری برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان می پردازیم. این مطلب به بررسی مزایای یادگیری مهارت های کد نویسی در سنین جوانی می پردازد. از مزایای ساخت برنامه های کاربردی دنیای واقعی تا مزایایی فراتر از دنیای فناوری اینجا معرفی شده است. اگر نوجوانی مشتاق شروع یادگیری کدنویسی از خانه هستید، …

در این مطلب به بیان مزایای یادگیری برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان می پردازیم. این مطلب به بررسی مزایای یادگیری مهارت های کد نویسی در سنین جوانی می پردازد. از مزایای ساخت برنامه های کاربردی دنیای واقعی تا مزایایی فراتر از دنیای فناوری اینجا معرفی شده است. اگر نوجوانی مشتاق شروع یادگیری کدنویسی از خانه هستید، یاد کودکی دارید که فکر می کنید آموزش برنامه نویسی برای او مناسب است، این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

هنگامی که والدین برای فرزندان خود آموزش های فوق برنامه در نظر می گیرند به موارد پایه ای مانند فوتبال، یادگیری زبان و کارهای هنری می پردازند اما قابلیت های بسیار مهمی مانند آموزش برنامه نویسی را از تقویم آنها حذف می کنند. در اینجا قصد داریم به به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا برنامه نویسی را می توان به عنوان یک آموزش پایه به کودکان آموخت؟

در سالهای گذشته این سوال که چرا باید کودکان برنامه نویسی بیاموزند مورد توجه قرار گرفته است و پاسخ های گوناگونی به آن داده شده است ما در اینجا به معرفی برخی مزایای یادگیری برنامه نویسی در سنین جوانی خواهیم پرداخت که مجموعه ای از پاسخ ها را به این سوال در بر خواهد گرفت.

والدین معمولاً مایل به این هستند که فرزندشان با دانش های کامپیوتری آشنا شوند و شاید بتوانند آینده ای روشن تر برای آنها با آموختن نرم افزار ها و کارهای الکترونیکی فراهم کنند.  اما از چه سنی باید شروع به یادگیری کنند؟

آن گونه که از تحقیقات بر می آید اثر برنامه نویسان موفق اولین خط کد خود را در سن ۱۶سالگی نوشته اند. طبق نظرسنجی توسعه‌دهندگان استک آورفلو در سال ۲۰۲۰ ، بیش از ۵۴ درصد از برنامه نویسان حرفه‌ ای، اولین خط کد خود را در سن ۱۶ سالگی اجرا کرده اند.

بسیاری معتقد هستند که کودکان از سن ۴ سالگی قادرند تا برنامه نویسی ساده بیاموزند و کم کم با افزایش سن، برنامه های پیچیده تر را طراحی و اجرا کنند. اما اینکه کودک ما قادر باشد برنامه نویسی کند چه مزایایی برای او دارد؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید برنامه‌نویسان کودک و نوجوان، آنقدرها که فکر می کنید کم نیستند. بسیاری از برنامه نویسان در نظر سنجی استک اورفلو اعلام کردند که اولین خط کد خود را قبل از تولد ۱۰ سالگی خود نوشته اند.

حقیقت این است که دلایل زیادی وجود دارد که چرا بچه ها باید زودتر کدنویسی را یاد بگیرند. کد نویسی در بسیاری از مشاغل کاربرد دارد، از الکترونیک گرفته تا هوش مصنوعی. در این مقاله، بهترین مزایای تحقیقاتی را در مورد اینکه چرا بچه ها باید کدنویسی را یاد بگیرند، به شما معرفی خواهیم کرد.

دلایلی برای اینکه کودکان بهتر است برنامه نویسی بیاموزند

کدنویسی مهارت حل مسئله را در کودک و نوجوان تقویت می کند

بدون شک کدنویسی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تقویت مهارت های حل مسئله کودکان است. اما قبل از پرداختن به آن، اجازه دهید یک قدم به عقب برگردیم و مسئله را کمی روشن کنیم.

در ساده ترین تعریف، حل مسئله به توانایی فرد برای مقابله با موقعیت های پیچیده یا بدیع به روشی کارآمد اشاره دارد. فردی که مهارت حل مسئله را به خوبی آموخته باشد، مجموعه مهارت های متفاوتی مانند خلاقیت، هوش هیجانی، مهارت های تحقیق، همکاری و تصمیم گیری را در یک پاسخ منسجم و موثر در هم خواهد تنید.

در هنگام برنامه نویسی، کدنویس ها دائما به چالش کشیده می شوند و آن ها مجبورند با استفاده از خلاقیت و محاسبات، مشکل را حل کنند. این عمل مستلزم آن است که مسائل را به بخش های کوچک قابل مدیریتی تقسیم کنند، سپس از طریق فرآیند جدا کردن و شکست دادن، مسئله بزرگی را به سادگی برطرف کنند.

تحقیقات این نکته را تایید می کند که کودکان به محض اینکه اولین چالش کدنویسی خود را انجام می دهند، مهارت های حل مسئله خود را تقویت می کنند. با این حال، مزایای ارائه شده ممکن است بسته به سن و تجربه متفاوت باشد. کودکان امروزه می توانند با کد نویسی ساده، ساخت پهپاد و کنترل آن را به وسیله کامپیوتر انجام دهند.

دلایلی برای اینکه کودکان بهتر است برنامه نویسی بیاموزند

کدنویسی تفکر محاسباتی را بهبود می بخشد

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که بازی‌های کدنویسی ممکن است به تقویت درک دانش‌ آموزان از نحوه انجام محسابات ذهنی کمک کند.

تا به حال در مورد تفکر محاسباتی شنیده اید؟ در تعریف ساده، تفکر محاسباتی شاخه ای از دانش است که شامل بیان مشکلات به شیوه ای است که یک کامپیوتر می تواند آن را انجام می دهد. دانش‌آموزانی که این مدل تفکر را یاد می‌گیرند تشویق می‌شوند تا مشکلات پیچیده را به مسائل کوچک تقسیم کنند و در نتیجه راه حل برای آنها به سادگی آشکار شود.

این مطالعه به این نتیجه رسید که کودکان با درگیر شدن در فعالیت های تفکر محاسباتی، درک بهتری از الگوهای تفکر الگوریتمی به دست می آورند. این درک بهتر می تواند به خوبی به یادگیری ریاضی تبدیل شود و مهارت های حل مسئله کودک را تقویت کند. این دستاوردها می تواند تأثیر مثبت واضحی بر عملکرد آنها به عنوان دانش آموز داشته باشد.

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.