تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹
کد خبر : 18422

دست انداز ترامپ برای تولید چیپست های موبایل هواوی

دست انداز ترامپ برای تولید چیپست های موبایل هواوی

دست انداز ترامپ برای تولید چیپست های موبایل هواوی دونالد ترامپ قانون جدیدی را وضع کرده است که می‌تواند تولید چیپست های موبایل هواوی را مختل کند و محدودیت تازه‌ای را پیش روی این شرکت چینی بگذارد.
به گزارش خبرگزاری CNBC دولت ترامپ قصد دارد ارسال چیپست های موبایل از کمپانی‌های مختلف در سراسر جهان به مقصد هواوی را متوقف کند. بسیاری از غول‌های دنیای تکنولوژی نظیر اپل، کوالکام، مدیاتک و هواوی چیپ های اختصاصی خود را طراحی می‌کنند، اما از خطوط تولید کافی برای تولید آنها برخوردار نیستند. اینجاست که کمپانی‌هایی نظیر TSMC وارد عمل می‌شوند.
به طور مثال در سالی که گذشت، این شرکت تایوانی تولید پردازنده اختصاصی ای ۱۳ بایونیک اپل، کیرین ۹۹۰ برای هواوی و اسنپدراگون ۸۶۵ برای کوالکام را برعهده داشته است. این کمپانی به یک اجازه‌ نامه‌ی ویژه از دولت ایالات متحده آمریکا برای ارسال قطعات به هواوی احتیاج خواهد داشت و حالا وزارت بازرگانی آمریکا به طور رسمی اعلام کرده است که آنها قصد تغییر یک قانون صادراتی را دارند تا به طور ویژه، استفاده هواوی از قطعات نیمه رسانایی که محصول مستقیم تکنولوژی و نرم‌ا..

دست انداز ترامپ برای تولید چیپست های موبایل هواوی

دونالد ترامپ قانون جدیدی را وضع کرده است که می‌تواند تولید چیپست های موبایل هواوی را مختل کند و محدودیت تازه‌ای را پیش روی این شرکت چینی بگذارد.

به گزارش خبرگزاری CNBC دولت ترامپ قصد دارد ارسال چیپست های موبایل از کمپانی‌های مختلف در سراسر جهان به مقصد هواوی را متوقف کند. بسیاری از غول‌های دنیای تکنولوژی نظیر اپل، کوالکام، مدیاتک و هواوی چیپ های اختصاصی خود را طراحی می‌کنند، اما از خطوط تولید کافی برای تولید آنها برخوردار نیستند. اینجاست که کمپانی‌هایی نظیر TSMC وارد عمل می‌شوند.

به طور مثال در سالی که گذشت، این شرکت تایوانی تولید پردازنده اختصاصی ای ۱۳ بایونیک اپل، کیرین ۹۹۰ برای هواوی و اسنپدراگون ۸۶۵ برای کوالکام را برعهده داشته است. این کمپانی به یک اجازه‌ نامه‌ی ویژه از دولت ایالات متحده آمریکا برای ارسال قطعات به هواوی احتیاج خواهد داشت و حالا وزارت بازرگانی آمریکا به طور رسمی اعلام کرده است که آنها قصد تغییر یک قانون صادراتی را دارند تا به طور ویژه، استفاده هواوی از قطعات نیمه رسانایی که محصول مستقیم تکنولوژی و نرم‌افزارهای آمریکا هستند را هدف قرار دهند. این می‌تواند یک دست انداز بزرگ برای تولید چیپست های موبایل هواوی باشد.

بی‌اعتنایی به قوانین صادراتی، آمریکایی‌ها را خشمگین کرده است

تولید چیپست های موبایل هواوی

دولت آمریکا به طور رسمی اعلام کرده است که هدف اصلی آنها این است که تلاش‌های هواوی برای دست کم گرفتن کنترل‌های صادراتی ایالات متحده را خنثی کنند. چندی پیش هواوی برای دور زدن محدودیت‌ها تولید بخشی از چیپست های موبایل خود را به بزرگترین کمپانی چینی در این زمینه یعنی SMIC منتقل کرده بود. اما خطوط تولید ۱۴ نانومتری این شرکت چینی از نظر تکنولوژی چندین و چند نسل عقب‌تر از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC قرار دارند.

در واقع همین تفاوت کوچک باعث می‌شود که به جای ۱۷۱.۳ میلیون چیپ در هر میلی‌متر مربع، تنها شاهد ۴۴ میلیون چیپ باشیم. هواوی در حال حاضر از خطوط تولید این کمپانی چینی برای تولید پردازنده های Kirin 710A برای قرار گرفتن در گوشی های اقتصادی و میان رده خود استفاده می‌کند. قرار بود برند تایوانی TSMC تا چند ماه دیگر اولین چیپست ۵ نانومتری از سری کیرین را برای قرارگیری در پرچمداران قدرتمند سری میت ۴۰ هواوی تولید کند، اما حالا با این تغییر قوانین، کمپانی‌های خارجی که از تجهیزات تولید چیپست متعلق به ایالات متحده آمریکا استفاده می‌کنند، مجبور به دریافت یک اجازه‌ نامه رسمی قبل از ارسال قطعات برای هواوی یا برند های سیلیکون (که زیر مجموعه هواوی است) خواهند بود.

وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرده است که این اقدام برای آن است که دیگر از تکنولوژی های آمریکایی برای اقدام بر علیه امنیت ملی و سیاست‌های خارجی این کشور بهره‌برداری نشود. ویلبر راس ادامه می‌دهد که هواوی و شرکای تجاری آن تلاش زیادی برای کوچک‌ شمردن قوانین محدود کننده‌ی مربوط به امنیت ملی آمریکا داشته‌اند. ولی حالا روند تولید چیپست های موبایل هواوی سخت‌تر از همیشه خواهد بود.

برای ارسال قطعات به هواوی تنها ۱۲۰ روز فرصت باقی‌ست!

تولید چیپست های موبایل هواوی

در حال حاضر آمریکا به کمپانی های تولیدکننده چیست اجازه می‌دهد که قطعاتی که در حال حاضر در دست تولید قرار دارند را به شرط آن که تا ۱۲۰ روز دیگر آماده ارسال شوند، به کمپانی هواوی تحویل دهند. به دلیل قوانینی که سال گذشته وضع شدند، استفاده از سرویس‌های موبایل گوگل در گوشی های هوشمند هواوی ممنوع شده است. به همین دلیل استفاده از اپ هایی همچون فروشگاه گوگل پلی، جیمیل، گوگل مپ و بسیاری از ابزارهای کاربردی دیگر برای کاربران وجود ندارد.

البته همین حالا بسیاری از اپلیکیشن های گوگل داخل کشور چین ممنوع هستند، اما این موضوع بر روی فروش گوشی های این برند چینی در خارج از چین تاثیر ویژه‌ای داشته است. البته در همین حال هواوی موفق به فروش ۲۴۰ میلیون موبایل در سال گذشته شده و ۱۷ درصد سود سالیانه را به دست آورده است.

در سال گذشته این برند چینی موفق شد که فروش آیفون های اپل را پشت سر بگذارد و بعد از سامسونگ در رتبه دوم بازار جهانی موبایل قرار بگیرد. این موضوع خشم دولت ترامپ را برانگیخته است و با توجه به این که هواوی موفق به خرید تعداد زیادی از منابع کلیدی آمریکا در کشورهای مختلف شده است، او به طور جدی‌تر قصد متوقف کردن هواوی را دارد.

هواوی همچنان یکه‌تاز بازار تجیهزات شبکه

جالب است بدانید که علاوه بر بخش موبایل، هواوی در حال حاضر بزرگترین تامین‌کننده تجهیزات شبکه در جهان محسوب می‌شود و دولت آمریکا بارها از متحدان خود درخواست کرده است که به اپراتورهای مخابراتی خود اجازه‌ی استفاده از تجهیزات هواوی در شبکه‌های اینترنتی ۵G را ندهند. با این وجود، هواوی در این زمینه از نظر تکنولوژی سال‌ها جلوتر از بزرگترین رقبای خود قرار دارد و به خصوص با توجه به این که به دلیل برخورداری از پشتیبانی مالی Bank of China، شرایط مالی ویژه‌ای را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد، همواره گزینه بسیار جذابی است.

دونالد ترامپ اوایل هفته گذشته قانون منع استفاده از تجهیزات شبکه‌ی ساخته شده توسط کمپانی‌هایی که به عنوان یک تهدید امنیتی شناخته می‌شوند را یک سال دیگر تایید کرد و علاوه بر هواوی، این تصمیم کمپانی چینی زد تی ای نیز تحت تاثیر قرار دارد. به دلیل ارتباط این دو برند چینی با دولت مرکزی چین، آمریکا هر جفت آنها را به عنوان تهدید علیه امنیت ملی تلقی می‌کند.

سرانجام تولید چیپست های موبایل هواوی

با برخورداری از یک اجازه‌ نامه‌ی موقت، بسیاری از شرکت‌های مخابراتی آمریکا از تجهیزات هواوی تا به امروز استفاده می‌کردند، اما با اتمام تاریخ انقضای این اجازه‌نامه، وزارت بازرگانی آن را یک بار دیگر تا سیزدهم آگوست تمدید کرده و اعلام کرده است که این آخرین باری خواهد بود که اجازه نامه را تمدید می‌کند. با این اوصاف باید دید سرانجام تولید چیپست های موبایل هواوی چه می‌شود.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.