تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر : 53357

دسته بندی انواع چیلر و کاربرد آن ها در صنعت

دسته بندی انواع چیلر و کاربرد آن ها در صنعت

فهرست۱ چیلرهای هوا خنک۲ چیلرهای آب خنک۳ چیلرهای تراکمی۴ زیر مجموعه چیلرها۴.۱ چیلرهای اسکرو روتاری۴.۲ چیلرهای تراکمی گریز از مرکز۴.۳ چیلرهای جذبی۵ چیلرها در کجا استفاده می شوند؟۵.۱ سیستم های تهویه مطبوع۵.۲ ساخت پلاستیک۵.۳ تجهیزات پزشکی۵.۴ چاپخانه ها۵.۵ صنعت نوشیدنی ها۵.۶ لیزرهای کاربردی در صنایع۵.۷ ساخت لاستیک ۳ نوع چیلر وجود دارد که با استفاده …

۳ نوع چیلر وجود دارد که با استفاده از هوا، آب و تبخیر باعث فرآیند حذف گرما می شود. هر نوع ممکن است بر اساس چگونگی تحقق این هدف دارای زیر مجموعه هایی نیز باشد. فناوری و تکنولوژی چیلر ها متفاوت است و بسته به سن ساختمان شما یا نوع چیلری که شما استفاده می کنید در یکی از دسته های زیر قرار می گیرد:

  • چیلرهای هوا خنک
  • چیلرهای آب خنک
  • چیلرهای تراکمی
  • چیلرهای رفت و برگشتی
  • چیلرهای اسکرو روتاری
  • چیلرهای سانتریفیوژ
  • چیلرهای سانتریفیوژ بدون اصطکاک
  • چیلرهای اسکرو
  • چیلرهای جذبی

چیلر

چیلرهای هوا خنک

اندازه چیلر هوا خنک از ظرفیت کوچک تا مدل های بیش از ۱۰۰ تن که برای خنک سازی ساختمان های تجاری استفاده می شود، متفاوت است. تفاوت چیلرهای هوا خنک و آب خنک در این است که چیلرهای هوا خنک از هوای محیط به عنوان منبع تغلیظ و فن که هوا را از روی سیم پیچ حرکت می دهد استفاده می کنند. از طرف دیگر چیلرهای آب خنک از آب به عنوان منبع تغلیظ و پمپی استفاده می کنند که آب را از طریق کندانسور به برج خنک کننده می رساند که آن را در فضا آزاد می کند.

 

چیلرهای آب خنک

چیلرهای آب خنک دستگاه های مکانیکی / سیستم های برودتی هستند که برای رطوبت زدایی هوا و مایعات خنک در تأسیسات صنعتی و تجاری استفاده می شوند. کاربرد آنها از فرآیند گرفته تا خنک کننده فضا متفاوت است. تفاوت چیلرهای آب و هوا خنک در این است که آب به یک برج خنک کننده ارسال می شود تا آب در چیلر آب خنک شود.

 

چیلرهای تراکمی

چیلر تراکمی جایگزینی برای چیلرهای متراکم آب و هوا است. دامنه اکثر چیلرهای تراکمی از ۱۵-۲۰۰ تن است اما باید سیستمی را انتخاب کنید که برای تأسیسات شما مناسب باشد. به حداکثر رساندن دفع گرما در چیلرهای تراکمی با محاسبه مجدد آب به طور مداوم برای ایجاد رطوبت در حال حرکت لوله های کندانسور در حالی که فن های مکانیکی هوا را روی آنها می دمند، باعث تبخیر آب و دفع گرما به فضای بیرون می شود.

 

 

زیر مجموعه چیلرها

تمامی انواع چیلر زیر مجموعه ۳ نوع اصلی هستند: چیلرهای رفت و برگشتی ، پیچ دوار و جذبی. هر کدام از آنها طراحی و موافقان خاص خود را دارند. انتخاب چیلر مناسب برای تاسیسات خود تصمیم مهمی است. این تصمیم مشخص می کند که چقدر مجهز هستید تا از فرآیند صنعتی خود مراقبت کنید یا از چیلر به عنوان بخشی از سیستم تهویه مطبوع خود در یک ساختمان تجاری استفاده کنید.

چیلر

چیلرهای اسکرو روتاری

کمپرسور اسکرو نیز شناخته شده و یک کمپرسور مارپیچ است. درون محفظه ثابت شامل روتورهای شیاردار مارپیچی است. کاهش مستقیم حجم هنگامی که روتورهای مارپیچ می چرخند بدست می آید. ظرفیت کمپرسور پیچ دوار بین ۲۰ تا ۴۵۰ تن متغیر است و توسط سوپاپ ورودی کشویی کنترل می شود.

چیلرهای تراکمی گریز از مرکز

یکی از ویژگی های اصلی چیلر تراکمی گریز از مرکز این است که در طراحی جمع و جور ظرفیت خنک کنندگی بالایی دارند. آنها از طریق پروانه کار می کنند، دقیقاً مانند پمپ آب. پروانه مبرد را فشرده می کند. این چیلرها را می توان با پره های ورودی که برای تنظیم کنترل ظرفیت آب سرد استفاده می شوند، مجهز کرد. ظرفیت بالای این چیلر ها و توانایی تحمل ۱۵۰ تن به بالا از توانایی های فوق العاده آنها است.

 

چیلرهای جذبی

چیلرهای جذبی به جای استفاده از کمپرسور مکانیکی ، از یک منبع حرارتی برای ایجاد نیروی محرکه در چرخه تبرید استفاده می کنند. در این چیلرها معمولاً از دو مایع استفاده می شود، یکی برای خنک سازی و دیگری برای جذب. مایع جاذب معمولاً آمونیاک یا لیتیوم بروماید است و خنک کننده معمولاً آب است.

در طی چرخه جذب ، دو مایعات از هم جدا و ترکیب می شوند. به دلیل شرایط کم فشار در چیلر ، آب به راحتی تغییر می کند. آب و مایع جذبی نیز به دلیل خاصیت طبیعی میل در چیلرها عملکرد خوبی دارند.

چرخه تبرید با گرم شدن مایعات ترکیبی شروع می شود. این آب را با فشار زیاد از مایع جذب می کند. مرحله بعدی ارسال بخار آب مبرد از پشت یک سیم پیچ کندانسور است که در آن گرما رد می شود و بخار آب به صورت مایع با فشار بالا مرحله بندی می شود. سپس مایع فشار بالا به اواپراتور فشار پایین منتقل می شود در آنجا تبخیر فلش آدیاباتیک آب را به گاز برمی گرداند. این گرمای آبی را که باید سرد شود جذب می کند. آخرین مرحله این است که مایع جذب غلیظ به عقب فرستاده می شود تا با بخار آب فشار کمتری که از اواپراتور می آید ترکیب شود.

 

 

 

چیلرها در کجا استفاده می شوند؟

در جهان صنعتی میلیون ها ماشین وجود دارد که گرمای باورنکردنی تولید می کنند. برای اینکه این ماشین ها بیش از حد گرم و ذوب نشوند ، باید آنها را خنک کرد. این همان کاری است که یک چیلر برای انجام آن طراحی شده است.

 

چیلرها برای فرایندهایی استفاده می شوند که در دمای ۶۰ درجه فارنهایت یا پایین کار می کنند. برای فرایندهایی که در دمای ۸۵ درجه سانتیگراد یا بالاتر کار می کنند ، برج های خنک کننده مناسب ترند. در زیر لیست برخی از کاربردهای مهم چیلر ذکر شده است:

 

سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های خنک کننده فراتر از یک موضوع آسایشی هستند و از اهمیت سلامتی و ایمنی برخوردارند. برای مکان های تجاری هزینه های خنک کننده معمولاً حدود ۳۰٪ تا ۵۰٪ هزینه های انرژی را تشکیل می دهند. با هزینه برق همیشه در حال افزایش و از بین رفتن HCFC ها و CFC ها، تقاضای فوق العاده زیادی برای جایگزینی سیستم های بزرگ تهویه مطبوع تجاری و برودتی با سیستم های خنک کننده وجود دارد.

ساخت پلاستیک

چیلرهای مورد استفاده در ساخت پلاستیک معمولاً یکی یا هر دو نقش را به عهده می گیرند و باعث خنک شدن محصولات پلاستیکی و خنک سازی ماشین آلات تولیدی آنها می شوند. محصولی که دمیده یا اکسترود می شود. از واحدهای چیلر برای خنک نگه داشتن بشکه اکسترودر و هیدرولیک دستگاه قالب گیری نیز استفاده می شود. این نه تنها در مصرف انرژی صرفه جویی می کند بلکه به افزایش عمر تجهیزات ساخت پلاستیک نیز کمک می کند.

تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی، به ویژه مواردی که MRI ، آزمایش آزمایشگاهی ، اسکن و خنک سازی خون انجام می دهند از چیلر ها استفاده می کنند. تجهیزات اسکن مانند دستگاه های MRI گرمای زیادی تولید می کنند که باید سریع و با اطمینان از بین برود تا وضعیت تجهیزات حفظ شود.

چاپخانه ها

چیلر نقش مهمی در چاپخانه های با حجم بالا دارد. گرمای زیادی در اثر اصطکاک از طریق غلتک های چاپی و خشک شدن جوهر در کوره ها تولید می شود. برای نگه داشتن غلطک ها و کاغذ های تازه چاپ شده در شرایط مطلوب از چیلرها استفاده می شود. آنها گرمای فرآیند را برداشته و قطعات و کاغذ را با وجود شرایط گرمای زیاد در شرایط خوبی نگه می دارند.

صنعت نوشیدنی ها

یک مرحله مشترک در بسیاری از انواع تولید نوشیدنی ، پخت و پز ، مخلوط کردن و پاستوریزه کردن است. خواه نوشابه، دلستر، شیر یا سایر نوشیدنی ها، صنعت نوشیدنی به چیلرها متصل است تا گرمای تولید شده توسط این فرآیند ها را از بین ببرد.

لیزرهای کاربردی در صنایع

لیزرها به سرعت در حال تبدیل شدن به یک عنصر رایج در تولید هستند و گرمای زیادی تولید می کنند. برای نگهداری لیزرها و محصولاتی که برش داده می شوند، چیلرها در این سیستم ها قرار داده می شوند.

ساخت لاستیک

صنعت لاستیک سازی برای خنک کردن واحدهای کنترل دمای آب چند منطقه ای به چیلرها متکی است. با این کار آسیاب لاستیکی، بشکه اکسترودر لاستیکی، میکسر بامبری و غیره خنک و به درستی کار می کنند.

 

مجموعه سرماسازان جام جم با کارشناسان خبره و سال ها تجربه نماینده رسمی چیلر سنچوری (Century) و سایر برندهای برتر دنیا مانند چیلرهای MAXA و YAIR در ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع چیلر می توانید با کارشناسان مجموعه سرماسازان جام جم در ارتباط باشید:

www.sarmasazan.co

info@sarmasazan.co

۰۲۱۲۱۶۰۰

۰۲۱۲۲۰۳۷۳۱۰

۰۲۱۲۲۰۳۷۳۱۱

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.