طباطبایی: جشنواره کن ابزار و اهرم سیاسی دولت فرانسه است/گردش مالی نجومی با کمک بازار فیلم کن
طباطبایی: جشنواره کن ابزار و اهرم سیاسی دولت فرانسه است/گردش مالی نجومی با کمک بازار فیلم کن – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیا جشنوارههای سینمایی در دنیا ماهیت سیاسی دارند؟..
طباطبایی: جشنواره کن ابزار و اهرم سیاسی دولت فرانسه است/گردش مالی نجومی با کمک بازار فیلم کن – اخبار فرهنگی –
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیا جشنوارههای سینمایی در دنیا ماهیت سیاسی دارند؟ این سؤالی است که هنوز بسیاری از مخاطبین دنیای سینما درباره آن بحث میکنند. در سالهای قبل رهبر انقلاب اسلامی نیز در بیاناتی درباره ماهیت سیاسی برخی از جشنوارههای سینمایی مطالبی را بیان کرده بودند. ایشان در دیدار با کارگردانان سینما در این خصوص گفتند که برخی از جشنوارههای سینمایی در دنیا کارکرد و انگیزههای سیاسی دارند و فیلمها را با مقصود سیاسی انتخاب میکنند و جایزه میدهند.
معاونت سینمایی نیز در مصاحبهای که به تازگی در حاشیه جشنواره جهانی فیلم فجر با ما داشت نیز به همین موضوع اشاره کرد.
برای تحلیل و تبیین بیشتر و عمیقتر در این باره به سراغ یکی از کارشناسانی رفتیم که از نزدیک با ماهیت جشنواره کن و سینمای فرانسه آشنا باشد. سید حسن طباطبایی رایزن فرهنگی ایران در فرانسه که سابقه حضور چندساله در فرانسه را داشته و از نزدیک جشنواره کن و تعاملات فرهنگی و سیاسی آن را دیده است، به سؤالات ما درباره ماهیت جشنواره کن پاسخ داد.
طباطبایی رایزن فرهنگی ایران در فرانسه
طباطبایی در ابتدا درباره ماهیت و فلسفه برگزاری جشنواره کن بیان کرد: درباره جشنواره کن نقطه نظرات متفاوتی از زوایای گوناگون وجود دارد که قابل بررسی است اما نکته حائز اهمیت آن است که از همان ابتدای پیدایش جشنواره کن-که البته تصمیم برگزاری و تشکیل آن به قبل از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ برمیگردد که بخاطر جنگ جهانی برگزاری آن لغو و بعد از جنگ جهانی در سال ۱۹۴۶ آغاز شد- دو مبحث در این جشنواره اهمیت فراوان داشته است: یکی مبحث سیاست و دیگری مبحث اقتصاد.
یعنی تمام تحلیلگران معتقدند که این دو موضوع جزئی از جشنواره کن است و این جشنواره بدون این دو موضوع معنی ندارد.
این رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه جشنواره کن را ابزار سیاسی برای حاکمیت فرانسه از زمان «گلیسم» (جنبش مقاومت میهنپرستان در برابر تهاجم ۱۹۴۰ آلمان) خواند و گفت: فرانسهای که در جنگ جهانی در عرض یک ماه توسط آلمان اشغال میشود و آزادی خود را مدیون متفقین بود، قصد داشت تا از جشنواره کن به عنوان اهرم سیاسی استفاده کند و در دنیای جنگ با استفاه از مبحث فرهنگ که سینما هم جزوی از آن است، بتواند دست بالاتری را برای خود و غرب داشته باشد.
فیلمی که در دهه ۱۹۵۰ درباره بمباران اتمی هیروشیما به کن آمده بود به اصرار آمریکا اخراج میشود
او ادامه داد: برای همین کن ابزار سیاسی دیپلماسی فرانسه بوده و در طول دورانی که ۷۰ سال از پیدایش کن میگذرد همواره میبینیم که مباحث سیاسی متناسب با مباحث روز در کن جریان داشته است.
یعنی تأثیر سیاست بینالملل بر کن از همان ابتدای جنگ جهانی و بعد از آن جنگ سرد بود محسوس بوده است و جوایز نیز تحت تأثیر آن به فیلمهایی که غرب را برنده نشان میدادند و یا علیه سوسیالیسم بود داده میشد. حتی جالب است که فیلمی که در دهه ۱۹۵۰ درباره بمباران اتمی هیروشیما به کن آمده بود به اصرار آمریکا اخراج میشود.
طباطبایی در ادامه با بیان اینکه جشنواره کن، مسائل و تحولات منطقهای که روی جرایانات سیاسی تأثیر گذار بوده است را در نظر میگیرد گفت که حتی به عنوان مثال زمانی که مباحث مربوط به محیط زیست مطرح میشود، تمام بخشهای کن در آن سال به فیلمهایی میپردازند که به این موضوع پرداخته باشد و یا زمانی که لیبرالیسم باب میشود فیلمهایی که آن را موضوع ساخت خود قرار داده باشند، مورد توجه قرار میگیرد یا زمانی که بهار عربی در جهان اهمیت پیدا میکند، فیلمهایی وارد جشنواره میشوند که در این حوزه فعال باشند.
به عنوان مثال به بهانه اتفاقات و بحرانهای برزیل که به جنگل آمازون مربوط بود، فیلمهایی که علیه رئیس جمهوری آن ساخته شده بود مورد توجه قرار گرفت.
وی به عنوان نتیجهگیری بیان کرد: برای همین تحولات جهانی کاملاً بر روی کن تأثیر گذار است و انتخاب داورها نیز متناسب با تحولات جهانی است. یعنی داورهایی انتخاب میشوند که مربوط به موضوعات روز و مهم جهانی باشند. در هر حال جشنواره کن ابزاری در دست دولت فرانسه و دیپلماسی فرانسه است که به کمک آن بتواند دیپلماسی سیاسی خود را تقویت کند.
طباطبایی درباره جشنواره کن امسال بیان کرد: امسال هم یکی از سیاسیترین جشنوارههای کن بود. ۱۵۰ فیلم در بخشهای گوناگون جشنواره شرکت کردند که اکثراً مضامین سیاسی داشتند. جالب است فیلمهایی که جایزه بردند به نقل از خود رسانههای فرانسوی مضامین سیاسی داشتند و نسبت به حکومتها گزند و ضربههایی را با استفاده از نقد مسائل اجتماعی وارد کردند.
از فیلم «تیتان» که حتی نسبت به رئیس جمهور فرانسه صحبتهای تندی دارد گرفته تا حتی فیلم اسرائیلی هم که برنده جایزه هیأت داوران شد، نیز نسبت به اسرائیل نقد شدیدی دارد.
جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱
نکته دیگر که جالب است اینکه نصف فیلمهایی که از بخشهای مختلف جشنواره میآیند ترکیبی از فیلمهای فرانسوی-آمریکایی و فرانسوی-اروپایی است. یعنی تعلق گرفتن سهمیه متناسب با صنعت فیمسازی دنیا نیست بلکه باید نصف فیلمهای حاضر در جشنواره فرانسوی و غربی باشد.
او در بخش دیگری از صحبتهایش درباره ضرورت و اهمیت جشنواره کن برای دولت فرانسه گفت: مدیران جشنواره فیلم کن امسال باوجود اینکه قرار بود جشنواره در ماه می برگزار شود، صبر کردند تا بعد از برگزاری انتخابات (که رکورد کمترین میزان حضور مردم در تاریخ انتخاباتهای فرانسه شد و از هر سه نفر دو نفر در آن شرکت نکردند) و رفع محدودیتهای کرونایی بتوانند با خیال راحت جشنواره را برگزار کنند.
جالب است حالا که جشنواره تمام شده دوباره با توجه به اوج گیری کرونا و دلتا ویروس، صحبت بر سر ایجاد محدودیتهای دوباره است و قرار است که در جنوب فرانسه محدودیت ها از ساعت ۱۱ شب به بعد بیشتر شود.
رایزن فرهنگی ایران در بخش پایانی صحبتهایش درباره توجه جشنواره کن به بخش اقتصادی بیان کرد: اما همانطور که گفتم مبحث اقتصادی جشنواره کن نیز دارای اهمیت است. در جشنواره کن گردش مالی عجیبی وجود دارد به گونهای که در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۲۰ میلیون یورو هزینه شده است که از این مبلغ نیمی را دولت فرانسه و ارگانهای مختلف فرانسوی مانند دپارتمان نیس/nice department تأمین میکنند و نیمی دیگر توسط اسپانسر تأمین هزینه میشود البته میزان درآمد جشنواره بسیار بالا است که هیچ وقت آمار و ارقام دقیق آن اعلام نمیشود.
موضوع اقتصادی به حدی مهم است که یکبار جشنواره فیلم کن به دلیل رکود مالی بعد از جنگ جهانی دوم که کشور اوضاع مالی خوبی نداشت در سالهای دهه ۱۹۵۰ لغو شد یکبار دیگر هم در سالهای جنگ سرد جشنواره کن لغو شد.
در این باره باید بگویم که اصلیترین بخش اقتصادی جشنواره کن بازار فیلم آن است که گردش مالی بسیار خوبی را برای جشنواره دارد و در سال از کشورهای گوناگون با شرکت در این بازار فیلمهای خود را به شرکتهای پخش میفروشند. این بازار بعضاً بعد از پایان جشنواره نیز ادامه دارد.
اما در همین بازار با اینکه گفته شد که نصف فیلمهای حاضر در جشنواره باید فرانسوی باشند، اما نزدیک به ۲۵ درصد بازار فیلم کن متعلق به سینمای هند است.
اینگونه جشنواره فیلم کن با تقویت بنیه اقتصادی خود، قدرت بیشتری برای برگزاری در سالهای بعد را پیدا میکند و در مسیر اهداف خود حرکت میکند.
تراز دادن به سینمای کافهای پوچ و شبه هنری، پشت نقاب حمایت از اقلیتهابا سیاستگذاری درست در نمایش خانگی، خطراتِ آن را به فرصت تبدیل کنیم/ تشریح نقش واسط نمایش خانگی بین سینما و تلویزیونمذاکره یک کارگردان مسلمان با "مارول" برای ساخت فیلم تیغه
انتهای پیام/
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0