تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
کد خبر : 16104

در چه صورت فرد مبتلا می‌تواند جزو بهبود یافتگان کرونا باشد؟

در چه صورت فرد مبتلا می‌تواند جزو بهبود یافتگان کرونا باشد؟

در چه صورت فرد مبتلا می‌تواند جزو بهبود یافتگان کرونا باشد؟ در کنار آمار غم‌انگیز مرگ و میر و تعداد مبتلایان بیماری کووید ۱۹، دائما در مورد آمار بهبود یافتگان کرونا هم می‌شنویم، اما خلاص شدن از این بیماری مرگبار چه شرایطی دارد؟
آمار بهبود یافتگان کرونا یا همان کووید ۱۹ تا این لحظه به ۳۸۸ هزار نفر رسیده و با وجود اخبار نگران‌کننده و ترس و وحشتی که در مورد این بیماری دستگاه تنفسی به وجود آمده، نکته امیدوارکننده اینجاست که تعداد بسیار زیادی از مبتلایان به بیماری پس از طی شدن مدت مشخصی بهبود می‌یابند و از شر ویروس کرونا خلاص می‌شوند. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که بهبودی از کووید ۱۹ چگونه است. با گجت نیوز همراه باشید.
شرایط بهبود یافتگان کرونا بهبود یافتن از کووید ۱۹ تنها به این سادگی نیست که علائم بیماری در فرد خفیف‌تر شوند و همان‌طور که متخصصان گفته‌اند، فاکتورهای بیولوژیکی و اپیدمی شناسی و حتی برخی امور اداری باید مدنظر قرار گرفته شوند تا بتوان یک شخص را جزو کسانی که از کروناویروس جدید جان سالم به در برده‌اند، دسته‌بندی کرد. در ابتدا نحوه مبارزه بدن در حالت طب..

در چه صورت فرد مبتلا می‌تواند جزو بهبود یافتگان کرونا باشد؟

در کنار آمار غم‌انگیز مرگ و میر و تعداد مبتلایان بیماری کووید ۱۹، دائما در مورد آمار بهبود یافتگان کرونا هم می‌شنویم، اما خلاص شدن از این بیماری مرگبار چه شرایطی دارد؟

آمار بهبود یافتگان کرونا یا همان کووید ۱۹ تا این لحظه به ۳۸۸ هزار نفر رسیده و با وجود اخبار نگران‌کننده و ترس و وحشتی که در مورد این بیماری دستگاه تنفسی به وجود آمده، نکته امیدوارکننده اینجاست که تعداد بسیار زیادی از مبتلایان به بیماری پس از طی شدن مدت مشخصی بهبود می‌یابند و از شر ویروس کرونا خلاص می‌شوند. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که بهبودی از کووید ۱۹ چگونه است. با گجت نیوز همراه باشید.

شرایط بهبود یافتگان کرونا

بهبود یافتن از کووید ۱۹ تنها به این سادگی نیست که علائم بیماری در فرد خفیف‌تر شوند و همان‌طور که متخصصان گفته‌اند، فاکتورهای بیولوژیکی و اپیدمی شناسی و حتی برخی امور اداری باید مدنظر قرار گرفته شوند تا بتوان یک شخص را جزو کسانی که از کروناویروس جدید جان سالم به در برده‌اند، دسته‌بندی کرد. در ابتدا نحوه مبارزه بدن در حالت طبیعی، با این بیماری را مدنظر قرار می‌دهیم.

پس از آلودگی، سیستم دفاعی پروتئین‌هایی با نام آنتی‌بادی را می‌سازد که با عوامل بیماری‌زا مبارزه می‌کنند و اگر این پروتئین‌ها با موفقیت از تکثیر ویروس جلوگیری کنند، با گذشتن زمانی مشخص کل بیماری از بدن فرد دفع شده و سیستم دفاعی در مبارزه با بیماری پیروز می‌شود. حال اگر فرد بدون داشتن ناتوانی خاص و یا آثار جانبی دائمی که به دلیل ابتلا به ویروس به وجود آمده‌اند، بیماری را شکست دهد، می‌توان او را جزو بهبود یافتگان کرونا دسته‌بندی کرد.

در چه صورت یک بیمار می‌تواند جز بهبود یافتگان کرونا باشد؟

به طور معمول پس از بروز علائم، شخص به مدت ۷ روز بیمار خواهد بود و اگر بدن خود به خود ویروس را شکست دهد، ممکن است که تا مدتی همچنان عوامل بیماری‌زا در بدن فرد مبتلا حضور داشته باشند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که حداقل تا ۳ روز پس از ناپدید شدن علائم بیماری، شخص همچنان در حالت قرنطینه باقی بماند تا به صورت کامل امکان انتقال بیماری از بدن او به دیگران از بین برود.

مصونیت پیدا کردن به چه معناست؟

بدن ما به گونه‌ای عمل می‌کند که پس از شکست یک عامل بیماری‌زا ویروسی، با تولید سلول‌هایی با نام لنفوسیت اطلاعات مربوط به بیماری را ذخیره کرده تا اگر مجددا فرد در معرض آلودگی مورد نظر قرار گرفت، قبل از بروز علائم سیستم دفاعی آنتی‌بادی مورد نیاز را تولید کرده و مجددا بیماری را شکست دهد. به چنین وضعیتی مصونیت در مقابل ویروس گفته می‌شود، اما متاسفانه مصونیت بدن ما تمامی اوقات کارایی لازم را ندارد.

به عنوان مثال برای بیماری اوریون مصونیت با گذشت زمان از بین می‌رود و به همین دلیل هرچند وقت یک ‌بار باید افراد مجددا واکسینه شوند تا سیستم دفاعی بدن آن‌ها در حالت آماده‌باش برای تولید آنتی‌بادی‌های مورد نیاز قرار بگیرد. با این حال از آنجایی که تنها چندین ماه از ثبت اولین موارد ابتلا به کووید ۱۹ می‌گذرد، هنوز نمی‌توان از این مسئله مطمئن بود که بهبود یافتگان کرونا به صورت کامل در مقابل این ویروس مصونیت پیدا می‌کنند یا خیر؟

همچنین بخوانید:

تست کرونا ۵۱ بیمار درمان شده در کره جنوبی مجددا مثبت شد

تاکنون مدارک امیدوار کننده‌ای در مورد مصون ماندن در مقابل کووید ۱۹ به دست آمده، اما از آنجایی که زمان مصونیت بیماری‌های دیگر خانواده کرونا، یعنی سارس و مرس کوتاه است، انتظار می‌رود که ویروس جدید این خانواده هم تنها برای مدتی محدود دست از سر بهبود یافتگان بردارد.

سخت‌گیری‌های آمریکا برای بهبود یافتگان کرونا

بررسی آمارها نشان می‌دهد که آمار کسانی که در آمریکا به عنوان بیماران بهبود یافته کرونا شناخته می‌شوند، آن‌قدر بالا نیست، اما دلیل این موضوع سخت‌گیری‌های مرکز کنترل بیماری‌های این کشور (CDC) در مورد موارد بهبودی بوده است.

به صورت کلی CDC آمریکا برای قرار دادن یک فرد مبتلا در آمار بهبود یافتگان کرونا شرایط خاصی را در نظر گرفته که یکی از آن‌ها، منفی بودن تست کووید ۱۹ شخص برای دو مرتبه و با فاصله حداقلی ۲۴ ساعت بین تست‌ها، اعلام شده است. از طرف دیگر دمای بدن فرد مبتلا باید حداقل به مدت سه روز متوالی بدون مصرف داروهای ضد تب، در حالت عادی باشد. به علاوه علائمی مثل سرفه و تنگی نفس هم باید رو به بهبودی بوده و حداقل ۷ روز از بروز اولین نشانه‌ها گذشته باشد.

در چه صورت یک بیمار می‌تواند جز بهبود یافتگان کرونا باشد؟

در حال حاضر به دلیل کمبود تجهیزات لازم برای تشخیص آلودگی، اولویت در ایالات متحده با انجام آزمایش بر روی افراد آلوده بوده و به همین دلیل، تست‌های کمتری به بهبود یافتگان کرونا اختصاص داده می‌شود. به همین دلیل آمار این افراد در آمریکا به اندازه سایر کشورها بالا نیست؛ اما انتظار می‌رود که با تولید بیشتر کیت‌های آزمایش، وضعیت بازماندگان کووید ۱۹ با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد و تمامی اطلاعات لازم برای مشخص کردن وضعیت مصونیت کروناویروس جدید مشخص شود.

از طرف دیگر چون دقیقا مشخص نیست که پس از بهبودی، وضعیت فرد بهبود یافته چگونه خواهد بود، هنوز نمی‌توان با اطمینان کامل در مورد توصیه‌های بهداشتی مربوط به افراد نجات یافته صحبت کرد؛ با این حال پیشنهاد برخی از مقامات این است که چنین افرادی پس از بازیابی سلامتی خود می‌توانند در حد امکان به افراد مبتلا کمک کنند و در امور مربوط به نگهداری از بیماران مفید باشند.

به صورت کلی وضعیت چنین خواهد بود که با رد کردن دوران اوج پاندمی، تعداد مبتلایان جدید روز به روز کمتر می‌شود و در عین حال، آمار بهبود یافتگان کرونا هم رو به افزایش خواهد بود. با رسیدن به این وضعیت ریسک انتقال ویروس کاهش یافته و به تدریج قوانین مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی سبک‌تر می‌شوند و جوامع کم‌کم به حالت عادی باز خواهند گشت.

با این که کشوری مثل آمریکا در حال رعایت توصیه‌های بهداشتی و قوانین مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی بوده، تا رسیدن این کشور به وضعیت افزایش بهبود یافتگان چندین ماه فاصله باقی مانده است. به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد که در کشورهایی با سخت‌گیری کمتر مدت زمان عبور از اوج پاندمی بسیار بیشتر طول خواهد کشید؛ بنابراین توصیه می‌شود که مردم چنین کشورهایی تا حد امکان خود به فکر یکدیگر باشند و حتی با وجود اعمال نشدن سخت‌گیری‌های لازم، فاکتورهای فاصله‌گذاری اجتماعی را به شکلی داوطلبانه رعایت کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.