تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۴۲
کد خبر : 45614

در همه‌گیری کرونا شستن دست‌ در سینک ظرفشویی ممنوع

در همه‌گیری کرونا شستن دست‌ در سینک ظرفشویی ممنوع

در همه‌گیری کرونا شستن دست‌ در سینک ظرفشویی ممنوع ایسنا/خراسان رضوی دانشمندان کشف کردند که شستن دست‌ها در سینک ظرفشویی موجب شکل‌ دادن به میکروارگانیسم‌هایی می‌شود که در لوله‌کشی فاضلاب سینک خانگی ساکن..

در همه‌گیری کرونا شستن دست‌ در سینک ظرفشویی ممنوع

در همه‌گیری کرونا شستن دست‌ در سینک ظرفشویی ممنوع

ایسنا/خراسان رضوی دانشمندان کشف کردند که شستن دست‌ها در سینک ظرفشویی موجب شکل‌ دادن به میکروارگانیسم‌هایی می‌شود که در لوله‌کشی فاضلاب سینک خانگی ساکن هستند و آنها را توسعه می‌دهند.

به نقل از نیوز، دانشمندان در بزرگترین بررسی میکروارگانیسم‌ها در خارج از بیمارستان‌ها و سینک ظرفشویی خانگی میکروارگانیسم‌های قابل مقایسه‌ای را یافتند که پس از شستن دست تا حد زیادی در سیستم تخلیه باقی می‌مانند.

محققان کشف کردند که تفاوت‌های حیاتی بین خانوارهای موجود میکروارگانیسم غالب بر اساس نوع لوله کشی‌های P-trap یا U-bend بهترین محیط‌ها را برای رشد میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌کنند.

دکتر هیون کوئیک گوئون، مدرس بیوانفورماتیک ژنومیک اظهار کرد: «شستن دست‌ها برای مقابله با انتقال ویروس کرونا اهمیت نه تنها بهداشت دست، بلکه ضرورت وجود سینک‌های کاملا تمیز را برجسته کرده است.»

وی گفت: «بررسی ما نشان می‌دهد که تمایز بی‌شماری در خانواده‌های باکتریایی بین ساختارهای لوله‌کشی کاملا متفاوت، با کاربری و طراحی ساختاری متفاوت می‌تواند تاثیر بسزایی در انواع میکروارگانیسم‌هایی داشته باشد که با آنها در تماس هستیم.»

نمونه‌ها از ۱۲۳ سینک اطراف محیط غیربالینی دانشکده جمع‌آوری شده و نشان می‌دهد که سینک‌ها میکروبیوم مشخصی دارند که توسط میکروارگانیسم مطمئن تحت سلطه هستند.

فضای لوله‌کشی کشف شده در زیر سینک‌ها، جوامع میکروبی را نشان می‌دهد که تحت سلطه گروهی از میکروارگانیسم‌هایی هستند که به آنها پروتئوباکتریا گفته می‌شود. این شاخه شامل نمونه‌های سالمونلا و اشریشیا کلی است که ممکن است باعث بیماری‌های مهمی شوند، اگرچه نسبت میکروارگانیسم از آن خانوار کم بود، غلظت‌های بیشتری از میکروارگانیسم تکثیرشونده موراکسلا کاتارالیس و بورخولدریا پسومالئی کشف شده است که ممکن است باعث ایجاد عفونت شوند.

نوع سیستم لوله‌کشی تاثیر بسزایی دارد. صافی‌های زیر مخزن سینک دارای میکروارگانیسم موراکسلا کاتارالیس بودند و در نوع P-trap، مقادیر بیشتری بورخولدریا پسومالئی وجود داشت.

محقق اصلی این تحقیق دکتر زو ویتی اظهار کرد: «میکروارگانیسم ساکن در فاضلاب ظرفشویی ما با آنچه در آن قرار می‌دهیم مرتبط است. از آنجایی که انتظار می‌رفت میکروارگانیسم داخلی تاثیر بیشتری نسبت به فضای وسیع‌تری از یک سرویس بهداشتی ایجاد ‌کند اما به‌نظر می‌رسد که به‌طور گسترده‌ای میکروارگانیسم ساکن منافذ و بخش‌های مختلف تخلیه در زیر سینک ظرفشویی با عملکرد ما تغذیه می‌شوند. این بدان معناست که باید بسیار آگاه باشیم که آنچه در سینک‌های ظرفشویی خود قرار می‌دهیم در محله باکتری‌های زیر آن تاثیر می‌گذارد. در تمام مراحل پاکسازی معمول به این مناطق دسترسی نخواهید داشت و این عدم دسترسی ممکن است منجر به ایجاد اجتماعات حاوی میکروب‌های مقاوم و سخت‌تر شود.»

دانشمندان گفتند: هریک از این نمونه‌های سینک را بارها تمیز کردند.

دکتر گوئون اظهار کرد: امیدواریم که یافته‌های ما یادآوری کند، باکتری‌های موجود در محیط سینک ظرفشویی زنده هستند و حتی پس از شسته‌شدن با صابون و آب گرم همچنان باقی می‌مانند. عملکرد شما در این مورد ممکن است میکروارگانیسم سینک ظرفشویی را به مکانی برای رشد و تداوم آنها تغییر دهد. کاهش انتقال میکروارگانیسم نیاز به ضدعفونی کامل سینک‌ها و مناطق اطراف و خشک بودن آن دارد.

این تحقیق در سال ۲۰۱۹ انجام شده است، قبل از همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ بنابراین تاثیر مستقیم شستشوی دست یا رفتارهای مختلف بهداشتی مربوط به همه‌گیری در این بررسی وجود ندارد. با این وجود دانشمندان دریافتند که شستن دست در سینک ظرفشویی باید تاثیر بسزایی در جوامع باکتریایی سینک‌های ما داشته باشد.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.