تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
کد خبر : 64020

در نسخه جدید طرح صیانت، تمام فیلترشکن ها مسدود می‌شوند

در نسخه جدید طرح صیانت، تمام فیلترشکن ها مسدود می‌شوند

در نسخه جدید طرح صیانت، تمام فیلترشکن ها مسدود می‌شوند نسخه جدید طرح صیانت از فضای مجازی به تازگی رونمایی شده و قرار است وزارت ارتباطات مسئول مسدود کردن فیلترشکن ها باشد.
در یازدهمین نشست ..

در نسخه جدید طرح صیانت، تمام فیلترشکن ها مسدود می‌شوند

نسخه جدید طرح صیانت از فضای مجازی به تازگی رونمایی شده و قرار است وزارت ارتباطات مسئول مسدود کردن فیلترشکن ها باشد.

در یازدهمین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی، از نسخه جدید این طرح با نام (تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی) رونمایی شد. این طرح شامل ۲۱ ماده بوده و در مقایسه با نسخه پیشین با تغییراتی همراه شده است.

مسدودسازی فیلترشکن ها در دستور کار طرح صیانت

بر اساس ماده ۱۹ این طرح هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع، تکثیر، و عرضه غیرمجاز VPN و فیلترشکن ممنوع خواهد بود. لازم به ذکر است که این موضوع در نسخه قبلی و پیشنهادی وزارت ارتباطات نیز آورده شده بود.

طرح صیانت

اما در جدیدترین نسخه از این طرح، وظیفه شناسایی و غیر فعال کردن فیلترشکن‌ها بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است. اگرچه در نسخه‌های پیشین طرح صیانت این موضوع آورده نشده بود،‌ اما مسئله تازه‌ای نیست. در اردیبهشت سال ۹۷ و در پی مسدودسازی تلگرام،‌ تعداد زیادی از کاربران به سراغ استفاده از فیلترشکن‌ها رفتند. به همین دلیل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران عملیات مسدودسازی فیلترشکن ها را آغاز کرد.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات وقت در دفاع از این کار عنوان کرده بود که این نوع از نرم افزارها استفاده ضد امنیتی دارند و نوعی باج افزار هستند که به جمع‌آوری اطلاعات مشترکان اقدام می‌کنند؛ به همین دلیل عملیات مسدودسازی آن‌ها آغاز شده است.

اما آیا مسدودسازی فیلترشکن ها امکان‌پذیر است؟ کارشناسان در پاسخ به این سؤال عنوان کرده‌اند که این کار قابل انجام است،‌ اما نیاز به هزینه زیادی دارد. آن‌ها معتقد هستند که مسدودسازی برخی از فیلترشکن‌ها ممکن است شبکه اینترنت کشور،‌ ارگان‌ها و سازمان مختلف را با اختلالاتی مواجه کند و تداوم داشتن آن نیز دردسرساز است.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.