تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
کد خبر : 54262

در نخستین رویداد ملی انتخاب روستای قرآنی کشور: هفت روستای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شدند

در نخستین رویداد ملی انتخاب روستای قرآنی کشور: هفت روستای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شدند

در نخستین رویداد ملی انتخاب روستای قرآنی کشور، هفت روستا از استان‌های اردبیل، بوشهر، خراسان رضوی، فارس، قم، مازندران و یزد به عنوان روستای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شدند. به گزارش سایت خبری تحلیلی کافه دانش، اختتامیه و تقدیر از فعالان قرآنی هفت روستای کشور، صبح امروز سه شنبه ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۰، …

در نخستین رویداد ملی انتخاب روستای قرآنی کشور، هفت روستا از استان‌های اردبیل، بوشهر، خراسان رضوی، فارس، قم، مازندران و یزد به عنوان روستای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شدند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی کافه دانش، اختتامیه و تقدیر از فعالان قرآنی هفت روستای کشور، صبح امروز سه شنبه ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۰، با حضور دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از ائمه جمعه، فرمانداران کشور و اصحاب رسانه، در سالن سازمان سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار شد.

بنا به این گزارش، معرفی روستاهای قرآنی کشور، یکی از فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

در این مراسم، هفت روستای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شد. این روستاها شامل اندبیل در استان اردبیل، چارک در استان بوشهر، بیلند در استان خراسان رضوی محمدآباد در استان فارس، فردو در استان قم، قراخیل در استان مازندران و ده‌عرب در استان یزد است. در ادامه نگاهی به ظرفیت‌های این روستاها انداخته شده است.

روستای قرآنی بیلند

روستای بیلند با جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی است که در فاصله پنج کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. در حال حاضر همه اهالی این روستا با قرآن آشنا هستند و از بین آنها حدود ۸۵۰ قرآن‌آموز به صورت تخصصی مشغول فراگیری دانش و فنون قرآنی هستند. تعداد زیادی از جوانان این روستا به عنوان طلبه در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل‌اند، این روستا دارای ۲۳ مسجد و حسینیه و ۷ کتابخانه و بوده و در کنار آن هفت مؤسسه و ۱۰ موقوفه قرآنی فعال هستند.

مادران و زنان روستای بیلند به خاطر پوشش و حجاب خود که برگرفته از سنت فاطمی است در بین مردمان این خطه شهره‌اند. مردمان روستای بیلند با برگزاری سوگواری‌های پرشور در قالب دسته‌های عزاداری طولانی و پر جمعیت در جذب گردشگران از شهرهای دور و نزدیک در ایام محرم نقش بسزایی دارند.

بیلند، روستایی است که طنین دلنشین قرآن کریم در کوچه و پس‌کوچه‌های آن پیچیده تا آواز قاریان قرآن این روستا بر سر زبان‌ها بیفتد؛ روستایی که نور قرآن بر تک تک اهالی تابیده و در حال حاضر بیش از ۷۵ دوره آموزش قرآن، با حال و هوای معنوی و سنتی در آن برگزار می‌شود. این روستا همچنین مهد عالم مجاهد و ربانی علامه شیخ «محمدتقی بهلول» است، چهره‌ای که مشهور است در چهار سالگی حافظ کل قرآن بوده است.

به دلیل گسترش فعالیت‌های قرآنی در روستای بیلند از گذشته تا به الان و تعداد زیاد حافظان و قاریان و عالمان دینی و همچنین پایبندی عموم مردم به شعائر دینی و قرآنی، این روستا در بین مردم منطقه به عنوان (دارالمومنین) لقب گرفته است.

تقدیم ۲۸ شهید و بیش از ۴۵۰ آزاده و جانباز و ۲۸ عالم شاخص از دیگر افتخارات روستای قرآنی بیلند شهرستان گناباد از استان خراسان رضوی است.

روستای قرآنی چارک

روستای چارک از روستاهای بخش مرکزی شهرستان دشتی و در ۱۴ کیلومتری مرکز این شهرستان یعنی خورموج است که حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت را که اکثرشان از سادات هستند، در دل خود جای داده است. تعلیم و تعلم قرآن و معارف قرآنی، از دیرباز در روستای چارک رواج داشته است.

تشکیل مکتب خانه‌های قدیمی با شیوه‌های سنتی در سراسر استان، از این روستا سرچشمه گرفته است؛ به طوری که در تمامی نقاط استان، هم اکنون نیز از وجود مدرسان و معلمان قرآنی این روستا برای آموزش قرآن استفاده می‌کنند.

از ویژگی‌های مکاتب و آموزش‌های سنتی این روستا که کمتر جایی رواج داشته، استفاده از شیوه‌های خاص هجائی است که امروزه کمتر از این سبک استفاده می‌شود. از ویژگی‌های خاص در قرائت قاریان این روستا، استفاده از سبک‌های قدیمی شبیه الحان حجازی است که به نحوی حزین و جذاب اجرا می‌کنند.

هم اکنون این روستا دارای دو مؤسسه قرآنی، ۵۰ قاری خوش‌خوان، ۳۰ حافظ قرآن، ۲۰ معلم و مدرس قرآن و ۵ گروه ممتاز تواشیح است.

فضاسازی تمامی معابر و خیابان‌های روستا متناسب با فرهنگ دینی و قرآنی و برپایی کرسی‌های تلاوت در بیشتر ایام سال، از جمله ویژگی‌های روستای قرآنی چارک است.

روستای قرآنی ده‌عرب

روستای خوش آب و هوای ده عرب در استان یزد و در ۲۵ کیلومتری شهرستان ابرکوه واقع شده است. جمعیت این روستا ۱۰۰۰ نفر است و کشاورزی و باغداری در این روستا حال و هوای خوبی دارد.

وجود مراکز و مؤسسات قرآنی در این روستا که غالباً نیز به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، زمینه توسعه فعالیت‌های قرآنی و پذیرش علاقه‌مندان به فراگیری قرآن کریم به ویژه حفظ قرآن از استان‌های مختلف کشور فراهم کرده است. دایر بودن جلسات خانگی در اکثر منازل اهل روستا، از ویژگی‌های بارز روستای ده‌عرب است.

تاکنون ۱۳۷ حافظ کل قرآن کریم در این روستا تربیت شده‌اند که ۲۵ حافظ از اهالی روستا و سایرین از استان‌های مختلف کشور هستند. پایین بودن قابل توجه میزان بزه و آسیب‌های اجتماعی در این روستا که بی‌تردید متأثر از حاکم بودن فرهنگ قرآنی است از دیگر خصایص این روستا به حساب می‌آید.

اختصاص مستمر بخشی از محصولات کشاورزی و باغداری اهالی روستا به توسعه فعالیت‌های قرآنی و دینی از جمله اتفاقات مثال‌زدنی روستای قرآنی ده‌عرب است.

روستای قرآنی قراخیل

روستای قراخیل از توابع شهرستان قائم‌شهر استان مازندران است که بنا بر مستندات موجود بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد. هم اکنون حدود ۵۰۰۰ نفر ساکن این روستا هستند.

روستای قراخیل به واسطه ویژگی‌های ممتاز در حوزه‌های مختلف فرهنگی و دینی، زبانزد عام و خاص در استان مازندران شده است. این روستا ۴۵ شهید تقدیم دفاع مقدس کرده است. اولین تشکل قرآنی روستا در سال ۱۳۴۳ فعالیت قرآنی خود را آغاز کرده است.

وجود مؤسسات و هیئت قرآنی فعال در روستا، زمینه مناسب برای توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآنی را فراهم کرده و وجود قاریان و حافظان شاخص استانی و کشوری از روستای قراخیل، از جمله ویژگی‌های این روستا است.

برگزاری محافل باشکوه قرآنی با حضور قاریان بین‌المللی از ایران و مصر، این روستا را متمایز کرده است. همچنین برپایی نماز جمعه در کنار راه‌اندازی موزه آثار دفاع مقدس از شهدای روستا، مرکز نیکوکاری، سه خانه عالم، دو واحد کتابخانه عمومی از جمله اقدامات شایسته اهالی قرآن دوست این روستا است.

فعالیت ۱۰ مسجد و حسینیه در کنار بارگاه دو امام‌زاده مدفون در این منطقه، فضای روستای قرآنی قراخیل را معطر به عطر شورانگیز قرآن و اهل بیت (ع) کرده است.

روستای قرآنی محمدآباد

محمدآباد از توابع شهرستان استهبان در استان فارس، در کنار دریاچه بختگان قرار دارد. این روستا از طبیعتی زیبا و آب و هوایی معتدل برخوردار است و اهالی آن را شاهسون‌های ترک زبان تشکیل می‌دهند.

یکی از دستاوردهای ۳۰ سال فعالیت مستمر قرآنی در این روستا، تربیت ۷۰ حافظ کل قرآن کریم از جمله خانم «اعظم محمدی» نفر اول مسابقات کشوری و بین‌المللی است.

وجود بیش از ۴۰ موقوفه قرآنی که عوائد آن صرف توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی می‌شود از دیگر اقدامات شایسته و تحسین برانگیز اهالی روستای محمدآباد است.

تأسیس حوزه علمیه قرآن محور با زیر بنای چهار هزار متر مربع، تأسیس اولین مرکز شبانه‌روزی حفظ و تفسیر قرآن کشور از سال ۱۳۸۱ و تربیت سالانه حدود ۴۰ حافظ کل قرآن کریم از نقاط مختلف کشور در این روستا از جمله دستاوردهای تلاش خالصانه فعالان و چهره‌های قرآنی این روستا است.

حضور علاقه‌مندان به فراگیری قرآن کریم از کشورهای مختلف اسلامی و اقامت موقت در مراکز قرآنی این روستا، از دیگر اتفاقات قابل ذکر روستای محمدآباد است.

اعزام اساتید و سفیران قرآنی به مناطق مختلف کشور برای تبلیغ و تعلیم کلام خداوند از دیگر افتخارات این روستا است و عملاً این روستا را به یکی از قطب‌های آموزش حفظ قرآن کشور تبدیل کرده است.

این روستای قرآنی با توسعه فعالیت‌های قرآنی خود به روستاها و شهرهای و استان‌های کشور و حتی خارج از کشور، الگوی جدیدی در توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی ارائه کرده است. با این توضیحات روستای قرآنی محمدآباد را می‌توان قرآن‌آباد نامید.

روستای قرآنی فردو

فردو روستایی نام‌آشنا با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰ نفر، در جنوب غربی شهر مقدس قم واقع شده است. این روستا با تقدیم تعداد زیادی شهید و جانباز والامقام به نماد مقاومت تبدیل شده است.

طبق مستندات موجود، آغاز فعالیت‌های قرآنی در این روستا به سال ۱۳۲۰ که ملاحسنعلی اردهالی از اردهال به فردو آمد و کار تعلیم قرآن را در این روستا پایه گذاری کرد، بازمی‌گردد.

نزدیکی روستای فردو به شهر مقدس قم و آب و هوای خوب آن، موجب شده تا از قدیم‌الایام این روستا محل رفت و آمد و اقامت عالمان بزرگ دینی از جمله امام موسی صدر، میرزا مصطفی طباطبایی، معرفت، فاضل لنکرانی، صالحی مازندرانی و … قرار گیرد که رهاورد حضور بزرگان و عالمان دینی، انس مردم روستا با قرآن کریم و تعظیم شعائر دینی توسط اهالی روستا بوده است.

در سال‌های پس از انقلاب، اساتید شاخصی چون استاد عباس رنجبر و استاد غلام رنگرز در این روستا راه گذشتگان خود را به شایستگی ادامه دادند و شاگردان زیادی را در محضر قرآن تربیت کردند.

وجود پنج مسجد فعال در کنار دو مؤسسه قرآنی در این روستا، زمینه مناسب برای ترویج فرهنگ قرآنی در روستا قرآنی فردو را فراهم کرده است.

روستای قرآنی اندبیل

اندبیل از توابع شهرستان خلخال است که با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰۰ نفر در جنوبی‌ترین نقطه استان اردبیل واقع شده است. به برکت تلاش و حضور علمای بزرگ مانند آیت الله میرزا علی‌اکبر عابدی در روستای اندبیل، فعالیت‌های قرآنی همیشه در این روستا رونق داشته است و به استناد شواهد موجود، سابقه فعالیت‌های قرآنی در این روستا به حدود ۴۰۰ سال قبل بر می‌گردد که در گذشته به صورت سنتی و در قالب مکتب‌خانه‌های قرآن کریم بوده است و هم اکنون نیز به همت جوانان عاشق قرآن کریم، فضای روستا قرآنی باقی مانده است.

وجود قاریان و گروه‌های تواشیح و هم‌خوانی ممتاز در این روستا که در بسیاری از برنامه‌های قرآنی شهرستان‌های هم جوار و استان مورد دعوت و اقبال هستند از افتخارات روستای اندبیل است.

طرح احیای مکتب‌خانه‌های سنتی در روستا، برگزاری آئین جزءخوانی در ایام مختلف سال، اجرای طرح تلاوت نور در تمامی مساجد روستا و … از دیگر اقدامات قرآنی روستای اندبیل است.

کسب رتبه‌های متعدد استانی و کشوری از سوی نوجوانان روستا در مسابقات دانش‌آموزی، نشانگر جریان داشتن فرهنگ انس با قرآن کریم در نسل امروز روستای قرآنی اندبیل است.

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.