تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
کد خبر : 587497

دریاچه ای مرموز و ترسناک که موجودات زنده را به سنگ تبدیل می‌کند!

دریاچه ای مرموز و ترسناک که موجودات زنده را به سنگ تبدیل می‌کند!

دریاچه ای مرموز و ترسناک که موجودات زنده را به سنگ تبدیل می‌کند! دریاچه ای مرموز و ترسناک واقع در شمال تانزانیا می‌تواند تمام موجودات زنده را به سنگ تبدیل کند. در ادامه با اسرار این دریاچه آشنا خواهیم شد. مکان‌های خطرناک و ترسناکی در سیاره زمین وجود دارد که شرایط خاص آنها باعث شده

دریاچه ای مرموز و ترسناک که موجودات زنده را به سنگ تبدیل می‌کند!

دریاچه ای مرموز و ترسناک واقع در شمال تانزانیا می‌تواند تمام موجودات زنده را به سنگ تبدیل کند. در ادامه با اسرار این دریاچه آشنا خواهیم شد.

مکان‌های خطرناک و ترسناکی در سیاره زمین وجود دارد که شرایط خاص آنها باعث شده هیچ نوع موجود زنده‌ای قادر به زندگی یا رشد در آنها نباشد. یکی از این مکان‌های ترسناک در شمال تانزانیا و نزدیک مرکز کنیا در آریکا واقع شده است. در این منطقه بین کوه‌های کلیمانجارو دریاچه ای مرموز و ترسناک وجود دارد که تمام موجودات زنده را به سنگ تبدیل می‌کند.

رازهای دریاچه ای مرموز و ترسناک در تانزانیا

وجود کربنات سدیم بسیار زیاد در این دریاچه باعث شده تا تمام موجودات زنده به سنگ تبدیل شوند؛ در واقع هنگامی که هیدرات‌ها در داخل آب گرم می‌شوند، کربنات سدیم تشکیل می‌شود. در چنین شرایطی فرایندی به نام آبگیری حرراتی هیدرات‌های کربنات سدیم باعث تبدیل شدن موجودات به سنگ خواهد شد.

همچنین وجود غلظت بالایی از آب با pH بالای 10 در این دریاچه باعث شگفتی دانشمندان شده است. نخستین گروهی از دانشمندان که این دریاچه را در دهه 1990 بررسی کردند برای آن نام Natron را در نظر گرفتند که نام علمی برای مخلوط شیمیایی سدیم کربنات دیکاهیدرات 10H2O و Na2CO است.

دریاچه ای مرموز

طبق بررسی محققان صدها یا شاید هزاران سال طول کشیده تا این میزان از آب بسیار غلیظ در این دریاچه ایجاد شود. با توجه به اینکه این دریاچه به هیچ رودخانه و یا اقیانوسی متصل نیست، تمام اسید باران نیز در آن باقی مانده است.

دریاچه ای مرموز

آتشفشان فعال Ol Doinyo Lengai که در نزدیکی این دریاچه وجود دارد نیز باعث شده تا این دریاچه به محلی بسیار خطرناک تبدیل شود. این آتشفشان فعال دمای آب را افزایش می‌دهد که به واسطه آن طی یک واکنش شیمایی تمام موجودات زنده به سنگ تبدیل می‌شوند. ضمن اینکه گدازه‌هایی که از این آتشفشان ناشی می‌شود نیز دارای مقدار زیادی کربنات سدیم است.

Lake Natron

علاوه بر اینکه رنگ قرمز این دریاچه به دلیل غلظت زیاد باعث خاص‌تر شدن آن شده است، دانشمندان طی بررسی‌ها خود دریافتند یک گونه خاصی از ماهی در آب این دریاچه زندگی می‌کند؛ این گونه ماهی که با نام Alcolapia alcalica شناخته می‌شود به شکل عجیبی می‌تواند در چنین آب غلیظی زنده بماند.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.