تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر : 52749

درخشش علمی ایران در دوران کرونا و تحریم به‌روایت مراکز معتبر علم‌سنجی غربی

درخشش علمی ایران در دوران کرونا و تحریم به‌روایت مراکز معتبر علم‌سنجی غربی

درخشش علمی ایران در دوران کرونا و تحریم به‌روایت مراکز معتبر علم‌سنجی غربی – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ دکتر اسماعیل قادری‌فر، رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فنا..

درخشش علمی ایران در دوران کرونا و تحریم به‌روایت مراکز معتبر علم‌سنجی غربی – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ دکتر اسماعیل قادری‌فر، رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره دستاوردهای علمی و فناوری ایران در یونسکو اظهار کرد: موضوع جهش علم و فناوری در کشور که با تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری از دو دهه گذشته با ورود ادبیاتی همچون "جنبش نرم‌افزاری" و "روند تولید علم" در دهه ۸۰ و "تولید ثروت از علم" در دهه ۹۰ وارد ادبیات علم و فناوری و بعد از آن وارد منظومه اقتصادی کشور شده است، روز به روز روند پرشتابی طی کرده است.

قادری‌فر با اشاره به گزارش مراکز معتبر علم‌سنجی دنیا و گزارش اخیر یونسکو گفت: در فصل پانزدهم گزارش یونسکو درباره روند رشد علمی ایران، به رشد کمی ایران اشاره و صحه‌گذاری شده است. امروز ایران نزدیک به ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان تأییدصلاحیت‌شده، بیش از ۸۰۰۰ استارت‌آپ یا کسب‌وکارهای نوپا، نزدیک به ۲۰۰۰ شرکت خلاق و نوآوری که در منظومه علمی کشور فعال هستند، دارد و به یکی از متنوع‌ترین و پرشتاب‌ترین کشورهای در حال رشد بین کشورهای آسیای جنوب غربی تبدیل شده است و از این نظر، روند تولیدات علمی که در اوایل دهه اخیر میلادی شروع شده است امروز در سال ۲۰۲۱ جایگاه بسیار خوب و ممتازی را برای ما در کشور رقم زده است.

وی ادامه داد:‌ برپایه گزارش اخیر یونسکو، ایران در حوزه نوآوری در ۵ سال مورد ارزیابی جدی قرار گرفته است که گزارش کامل آن در پایگاه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز منتشر شده است. موانع رقابت‌پذیری در تولیدات دانش‌بنیان روز به روز کمتر شده است و با اجرایی‌سازی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که مصوب سال ۱۳۸۹ است و یک دهه بعد از اجرای آن در سال ۱۳۹۹ یک جهش چشم‌گیر و معناداری را به‌وجود آورده است و به‌عنوان مثال در شاخص تحقیق و توسعه در بخش صنعت، حدود ۲۸ درصد از تولید ناخالص ملی ما از کسب‌وکارهای شرکت‌های دانش‌بنیان است که این نوید بسیار خوبی است که ادامه روند فعلی عمق بخشیدن به جریان فعلی در کشور و رسوخ نوآوری در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی کشور، می‌تواند گذار کشور از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان را تسهیل کند و ماحصل آن افتخاری است که شرکت‌های دانش‌بنیان، امروز کسب می‌کنند.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره موفقیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در دوران کرونا تصریح کرد:‌ در گزارش یونسکو منابع غربی اذعان کرده‌اند که در سخت‌ترین شرایط تحریمی، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با حمایت‌های مؤثر و هدفمندی بسیار خوبی که ناشی از تحریک نوآوری بین آنها بوده است توانسته‌اند نیازهای کشور را در زمینه مقابله با کرونا برآورده کنند که این نیاز در سه دسته تشخیص، پیشگیری و درمان تقسیم‌بندی می‌شود. در اواخر دولت ترامپ هواپیمای حامل چندین دستگاه ونتیلاتور را که به‌مقصد یک کشور بوده است، دزدی هوایی کردند برای اینکه این دستگاه وارد خاک یک کشور دیگر نشود و این اتفاق در زمانی بوده است که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی پیشرفته را که یکی از اساسی‌ترین ملزومات کادر درمان برای بیماران بخش ICU است تولید می‌کردند و امروز بعد از یک سال و نیم از شیوع بیماری، به اشباع داخلی رسیده‌ایم.

قادری‌فر ادامه داد: توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در سخت‌ترین شرایط تحریمی اثبات شده است؛ در موضوع کرونا داروی اختصاصی برای درمان کرونا وجود ندارد اما همین داروهای موقتی درمان کرونا نیز ۱۰۰ درصد تحریم هستند اما در داخل کشور تولید می‌شوند و آنها نیز جلوه دیگری از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که در گزارش یونسکو در ۴ صفحه از آن به جزئیات این موضوع پرداخته است که چگونه یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی توانسته است با تولید یک محصول "های‌تک" با فناوری پیشرفته در کمتر از ۲ سال، ناشی از تحقیق و توسعه بر پایه دانش و فناوری و نبوغ ایرانی، یک کالای ایران‌ساخت را عرضه کند.

وی با اشاره به ساخت دستگاه گران‌قیمت CTSCAN در داخل گفت: هفتمین دستگاه سی‌تی‌اسکن داخلی امروز ساخته شده است که قیمت بسیار بالایی نیز دارد و شاید بالای ۳ میلیون یورو قیمت آن باشد و امروز شاهد آن هستیم که بومی‌سازی و داخلی‌سازی شده است و تمام استانداردهای سختگیرانه سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت را رعایت کرده است چراکه مستقیماً به سلامت و امنیت مردم ارتباط دارد.

لزوم تقویت شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان به کمک راهکارهای خطرپذیر توسط صندوق نوآوری و شکوفایینفش پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید "واکسن نورا"

انتهای پیام/+

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.