تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
کد خبر : 71832

درج قیمت روی جعبه کالای دیجیتال در ایران الزامی شد

درج قیمت روی جعبه کالای دیجیتال در ایران الزامی شد

درج قیمت روی جعبه کالای دیجیتال در ایران الزامی شدمدیرکل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت اعلام کرد درج قیمت روی جعبه تمام کالاهای داخلی و وارداتی از جمله کالای دیجیتال از ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ الزامی شد.
..

درج قیمت روی جعبه کالای دیجیتال در ایران الزامی شد

مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت اعلام کرد درج قیمت روی جعبه تمام کالاهای داخلی و وارداتی از جمله کالای دیجیتال از ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ الزامی شد.

وزارت صنعت و دفتر نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در راستای اجرای مرحله پنجم طرح خرید شفاف اعلام کردند از اول اردیبهشت ۱۴۰۱ می‌بایست قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده و همچنین قیمت واردکننده و مصرف‌کننده روی گروه‌های کالایی مختلف درج شود.

طبق این طرح، تولیدکنندگان و واردکنندگان وظیفه دارند قیمت تمام شده کالاهای تولیدی و وارداتی خود را روی بسته‌بندی آن ثبت کنند. همچنین عرضه‌کنندگان و فروشندگان هم باید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا واحدهای صنفی قیمت مصرف‌کننده را طبق سودی که توسط وزارت صمت تعیین شده روی جعبه کالا درج کنند.

جزئیات اجرای طرح خرید شفاف

طرح خرید شفاف از اسفند سال ۱۴۰۰ اجرا شده و وزارت صمت با وجود مشکلات اولیه قصد دارد آن را به شکل جدی روی گروه‌های کالایی بیشتری اجرا کند. گفتنی است این طرح شامل ۶ مرحله بوده که تا به امروز ۴ مرحله آن به اجرا رسید و مرحله پنجم آن نیز از اول اردیبهشت ۱۴۰۱ به اجرا درآمده است.

در هر مرحله از اجرای این طرح گروه کالایی جدیدی اضافه می‌شوند و طبق اعلام مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی، شبکه‌های توزیع و اقتصادی وزارت صمت تا به امروز ۱۶ هزار کالا وارد این طرح شدند. البته وزارت صمت نیز به شکل دائمی فرایند درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده را بررسی خواهد کرد تا اهداف این طرح محقق شوند.

جزئیات درج قیمت روی جعبه کالای دیجیتال

کالای دیجیتال

در مرحله پنجم طرح خرید شفاف فرایند درج قیمت روی جعبه کالای دیجیتال شامل گوشی موبایل، تبلت، لپ‎تاپ و کامپیوتر الزامی شد. از آنجایی که بسیاری از کالاهای این بخش وارداتی هستند، واردکننده می‌بایست قیمت مورد نظر واردات را روی بسته‌بندی کالا درج کرده و در ادامه عرضه‌کننده کالا نیز قیمت آن را به همراه سود خود روی بسته‌بندی درج کند.

گفتنی است بسیاری از کالاهای وارداتی نظیر گروه لوازم الکترونیکی به قیمت روز ارز وابسته هستند و به همین دلیل ابهاماتی برای اجرای این طرح به وجود آمده است. در واقع هنوز مشخص نشده واردکننده می‌بایست بر اساس چه الگویی و طبق چه نرخی از ارز قیمت کالای وارداتی را روی بسته‌بندی درج کند.

در شرایطی که مسئولان وزارت صمت بر این باورند این طرح باعث نابودی حباب قیمتی کالاها خواهد شد و می‌تواند وضعیت بازار مواد غذایی را ساماندهی کند، اما مشخص نیست این طرح روی کالاهای وارداتی تا به چه میزان تاثیرگذار خواهد بود. البته با اجرای این طرح طی یکی دو هفته آینده می‌توان به این پرسش نیز پاسخ دهد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.