تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۱۴
کد خبر : 590198

درآمد مهندس تاسیسات در ایران چقدر است؟

درآمد مهندس تاسیسات در ایران چقدر است؟

در ایران انواع مختلف گرایش­های رشته مهندسی وجود دارند؛ یکی از رشته­های بسیار هیجان انگیز و کاربردی برای کشور مهندسی تاسیسات بوده است؛ برای برطرف کردن چالش­های فراوانی در کشور به متخصصان رشته­های مهندسی مورد نیاز است. هریک از گرایش­های رشته مهندسی نیاز به صرف زمان برای یادگیری وکسب انواع مهارت­ها و تجربه فراوان است.

در ایران انواع مختلف گرایش­های رشته مهندسی وجود دارند؛ یکی از رشته­های بسیار هیجان انگیز و کاربردی برای کشور مهندسی تاسیسات بوده است؛ برای برطرف کردن چالش­های فراوانی در کشور به متخصصان رشته­های مهندسی مورد نیاز است. هریک از گرایش­های رشته مهندسی نیاز به صرف زمان برای یادگیری وکسب انواع مهارت­ها و تجربه فراوان است.

یکی از اصلی­ترین دغدغه­های فارغ تحصیلان رشته­های مهندسی، بازارکار و درآمدشان در آینده است. مهندسی تاسیسات یکی از رشته­های آینده­دار در ایران بوده که جوانان زیادی به سمت گرایش­های متنوع رشته مهندسی تاسیسات در سالیان اخیر هجوم آورده اند. در این مقاله قصد داریم تا به عوامل موثر بر درآمد یک مهندس تاسیسات در ایران بپردازیم.

اهمیت آموزش نرم افزار Revit MEP

دانشجویان رشته تاسیسات مکانیکی و حرارتی و برودتی اغلب از میزان درآمد یک مهندس تاسیسات در ایران اطلاعات کافی ندارند، اگر به عنوان فردی که مدرک مهندسی در رشته تاسیسات دارد، بخواهید از چشم انداز شغلی و درآمد خود در اینده مطلع شوید، بهتر است بدانید که این رشته­ یکی از پرکاربردترین رشته­ها در ایران است زیرا از این تخصص در ساختمان­ها و اماکن به وفور استفاده می­شود.

آموزش نرم افزار رویت مپ (Revit MEP) یکی از مهمترین مواردی است که دانشجویان رشته تاسیسات باید آن را مدنظر قرار دهند. مهندس تاسیسات با دانشی که فرامی­گیرد پروژه را تحلیل و بررسی می­کند و طی این فرآیند برای راحتی کار از نرم افزارهای مهندسی تاسیسات نیز استفاده می­کند. برای پیشرفت و موفقیت در این رشته باید نرم افزارهای مربوط به رشته تاسیسات را آموزش دید تا با دانشی بروز به طراحی نقشه­های مربوط به تاسیسات بپردازید. نرم افزار رویت مپ مهمترین نرم افزاری است که یک مهندس تاسیسات باید کار با آن را بلد باشد.

بازار کار و درآمد یک رویت کار تاسیسات

در ایران اکثر شرکت­ها به نیروی باانگیزه با مهارت­های بالا احتیاج دارند؛ به این نکته توجه داشته باشید که اکنون نقشه­های تاسیسات مانند زمان گذشته به صورت دستی طراحی نمی­شوند، نرم­افزارهایی کاربردی برای طراحی نقشه وجود دارد که به راحتی می­توان با آن نقشه ها طراحی کرد.

اگر دانش خود را در مهندسی تاسیسات با بهره­گیری از آموزش نرم افزار رویت افزایش دهید، می­توانید با اعتمادبنفس برای یافتن کار در شرکت­های معتبری اقدام کنید. بازارکار یک مهندس تاسیسات در ایران بسیارخوب است اما به شرطی که شما در این حوزه تخصص کسب کنید و به کار با نرم افزار رویت تسلط پیدا کنید.

تحصیلات اکادمیک دانشگاهی در کنار فراگیری نرم افزارهای مرتبط با رشته تاسیسات می­تواند یک درامد قابل قبولی برای شما به همراه داشته باشد. نرم افزار رویت مپ یکی از کاربردی­ترین نرم­افزارها برای مهندسان تاسیسات است. این نرم افزار به شما کمک می­کند تا انواع پلن­های الکتریکی و مکانیکی را در زمینه تاسیسات، مدل­سازی و طراحی کنید. نرم افزار رویت مپ از دو بخش تشکیل شده که این دو بخش شامل موارد زیر است:

رویت مکانیکال

رویت مکانیکال که یک بخش از نرم افزار رویت محسوب می شود، ابزاری قدرتمند است که به منظور ترسیم فنی نقشه های تاسیساتی یک ساختمان همانند آسانسور، سیستم لوله کشی، سیستم تهویه و … مورد استفاده قرار می گیرد.

رویت مکانیکال به گونه ای طراحی شده که کاربر با ورود به محیط آن می تواند از طریق یکسری ابزار، کلید و همچنین شمایل، به صورتی کاملا حرفه ای هر قسمت از تاسیسات یک ساختمان را به شیوه دو و یا سه بعدی در کوتاه ترین زمان ممکن با نهایت دقت ترسیم کند.

درآمد مهندس تاسیسات در ایران چقدر است؟

رویت الکتریکال

رویت الکتریکال در واقع به بخشی از نرم افزار رویت مپ اشاره دارد که برای مهندسین رشته برق  و تاسیسات الکتریکی طراحی و آماده شده است. این بخش از نرم افزار رویت به رویت الکتریکال ((revit electrical یا رویت مپ الکتریکال (revit mep electrical) نیز معروف است. مهندسین برق با آموزش رویت الکتریکال می توانند انواع تاسیسات الکتریکی یک ساختمان را طراحی و مدلسازی نمایند. این بخش از نرم افزار رویت منحصرا برای مهندسین برق و برای سهولت در طراحی، مدلسازی و ایجاد انواع تاسیسات الکتریکی ساختمان تهیه و آماده شده است.

عوامل موثر بر درآمد مهندس تاسیسات

در رشته­های مهندسی به ویژه مهندسی تاسیسات اگر مهارت­های عملی خود را افزایش دهید از بقیه رقبای خود در جستجوی شغل موفق­تر خواهید بود. عواملی که به عنوان دانشجوی تاسیسات اگر از آنها بهره مند باشید، شغل و درآمد بسیارخوبی خواهید داشت، عبارتند از:

  • تجربه کاری بالا
  • داشتن رزومه شغلی پربار
  • فعالیت شغلی در مرکز خصوصی
  • مهاجرت به شهرهای بزرگ
  • تسلط به نرم افزارهای رشته تاسیسات مانند نرم افزار رویت

آشنا بودن به رایانه و نرم افزارهای مرتبط با تاسیسات برای هر مهندس تاسیسات از کارهای ضروری است. یک مهندس تاسیسات باید به اندازه تحصیلات اکادمیک در دانشگاه به مباحث کامپیوتری وکار با نرم افزارها نیز مسلط باشد.

در اکثر پروژه­ها، تاسیسات ساختمانی هوشمند شده­اند؛ پس مهندس تاسیساتی که به دانش روز آشنایی نداشته باشد نمی­تواند بر روی این پروژه­ها کار کند و به تدریج از بازار کار حذف خواهد شد.

وقتی آگاهی خود را در زمینه دانش کامپیوتر و نرم افرارهای  تاسیسات افزایش دهید و در رزومه خود ثبت کنید، شانس پذیرفته شدن خود برای پروژه­های بیشتر تاسیساتی را افزایش می­دهید و همچنین درآمد بیشتری دریافت خواهید کرد.

چرا مهندسین تاسیسات باید کار با رویت مپ را یاد بگیریند؟

در حال حاضر تعداد بسیار کمی از مهندسین تاسیسات در ایران به نرم افزار رویت مپ تسلط دارند؛ بنابراین بازارکار برای افرادی که به این نرم افزار مسلط باشند بسیار خوب است چون رقابت و تقاضا در آن کم است. موفقیت در رشته و شغل تاسیسات در گرو یادگیری و تسلط شما به نرم افزارهای تاسیسات مانند Revit MEP می باشد.

استفاده از نرم افزار رویت در کشورهای خارجی بسیار رایج است و در ایران شرکت­های معتبر برای انجام کارهای تاسیسات به مهندس تاسیساتی که به نرم افزار رویت مسلط باشد، نیاز پیدا خواهند کرد. مدل سازی با این نرم افزار بسیار ساده و قابل یادگیری است؛ ین نرم افزار قابلیت­های متنوعی دارد که با امکانات پیشرفته آن طراحی­ با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

یکی از آسان­ترین راه ها برای ورود به شرکت­های مطرح تاسیساتی در ایران، میزان تسلط شما به نرم افزار رویت است؛ شما به عنوان مهندس تاسیسات با یادگیری نرم افزار رویت مپ امکان استخدام شدن خود را بالا می­برید و به دنبال آن درآمد شما افزایش پیدا خواهد کرد.

درامد مهندس تاسیسات در ایران به چندین عامل اصلی بستگی دارد؛ در نهایت دانشجوی رشته تاسیسات برای اینکه در این رشته درآمد مطلوبی کسب کند با پشتکار، کسب تجربه و مهم­تر از همه تسلط به نرم افزار رویت، می تواند آینده ای درخشان با درآمدی عالی را برای خود بسازد.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.