تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۰۳
کد خبر : 66445

دب اکبر ، اولین هدف تلسکوپ فضایی جمیز وب

دب اکبر ، اولین هدف تلسکوپ فضایی جمیز وب

دب اکبر ، اولین هدف تلسکوپ فضایی جمیز وبحالا که تلسکوپ فضایی جیمز وب در مکان مورد نظر خود مستقر شده، چه هدفی را برای رصد دنبال می کند؟ دب اکبر اولین هدف این تلسکوپ خواهد بود.
تلسکوپ فضایی جیمز وب چشما..

دب اکبر ، اولین هدف تلسکوپ فضایی جمیز وب

حالا که تلسکوپ فضایی جیمز وب در مکان مورد نظر خود مستقر شده، چه هدفی را برای رصد دنبال می کند؟ دب اکبر اولین هدف این تلسکوپ خواهد بود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب چشمان خود را به سمت دب اکبر دوخته است. گر چه این تلسکوپ فضایی چند ماه تا شروع رسمی مشاهدات علمی خود فاصله دارد اما ستاره‌ای خاص به نام HD 84406 مورد توجه جیمز وب قرار گرفته است و بزودی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جیمز وب ابتدا دب اکبر را رصد می‌کند

مقامات ناسا روز جمعه از طریق حساب توییتری تلسکوپ فضایی جیمز وب، اعلام کردند که: ستاره‌ای روشن و درخشان، اولین ستاره‌ای است که جیمز وب مشاهده خواهد کرد و حدود ۲۶۰ سال نوری با ما فاصله دارد. نام این ستاره همان‌طور که گفتیم، HD 84406 است.

HD 84406 در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد که در زبان لاتین به معنای خرس بزرگ است. ستاره دب اکبر (یا الگوی ستاره) در واقع بخشی از این صورت فلکی است و دم این جانور پشمالو است. قدر بصری این ستاره حدود ۶.۹ است که برای دیدن با چشم غیرمسلح بسیار کم نور است. برای دیدن این ستاره، نیاز به یک تلسکوپ یا دوربین دوچشمی با کیفیت دارید.

دب اکبر

اکنون که جیمز وب به مقصد نهایی خود در فضا رسیده است و مستقر شده، تیم ماموریت این تلسکوپ مشغول آماده سازی آن برای نسل بعدی رصد هستند. طبق آنچه این توییت می‌گوید، نقطه روشنی مانند HD 84406 هدف سرراست و مفیدی است که تیم بررسی و تحقیق به وسیله آن می‌توانند آینه‌های لانه زنبوری جیمز وب را تراز کرده و شروع به جمع آوری داده‌های مهندسی کنند.

هم اکنون این ستاره نقش مهمی برای چنین هدفی (تست آینه‌های لانه زنبوری) ایفاء می‌کند اما بعد از آنکه به طور رسمی پروژه‌های علمی خود را آغاز کند، دیگر چنین هدفی را برای رصد دنبال نخواهد کرد. براساس مطلبی که روز پنجشنبه در وبلاگ ناسا منتشر شده (نویسندگان این مطلب عبارتنداز: جاناتان گاردنر معاون ارشد جیمز وب و الکساندرا لاکود، پروژه‌ای برای ارتباطات علمی وب):

وقتی که تلسکوپ شروع به تمرکز می‌کند HD 84406 بیش از حد روشن و نورانی می‌شود تا به وسیله جیمز وب مورد مطالعه قرار گیرد. اما در حال حاضر چنین هدفی تنها برای جستجوی فوتون هاست؛ جستجویی که ما را به جهان دور هدایت می‌کند.

علاوه بر اینکه جیمز وب توانسته خودش را در موقعیت رصد قرار دهد، این هفته یکی دیگر از توسعه‌های مهم آن محقق خواهد شد. براساس آنچه در پست وبلاگ ناسا آمده است، تیم بررسی هم اکنون آنتن جیمز وب را روشن کرده‌اند و این تلسکوپ اکنون می‌تواند مشاهدات خود را از طریق شبکه فضای دوردست ناسا ارسال کند. کانالی که قادر به ارسال داده‌ها در سطحی بالاتر است و تصاویر و داده‌های دیگر را برای دانلود به زمین مخابره می‌کند.

منبع :space.comمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.