تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
کد خبر : 64427

داروی ضد کرونا پکسلووید در ایران تولید می‌شود

داروی ضد کرونا پکسلووید در ایران تولید می‌شود

داروی ضد کرونا پکسلووید در ایران تولید می‌شود دبیر کمیته علمی کرونا با اشاره به تاثیرگذاری بالای داروی ضد کرونا پکسلووید گفت چند شرکت دارویی داخلی از توان سنتز داروی Paxlovid بهره می‌برند و..

داروی ضد کرونا پکسلووید در ایران تولید می‌شود

دبیر کمیته علمی کرونا با اشاره به تاثیرگذاری بالای داروی ضد کرونا پکسلووید گفت چند شرکت دارویی داخلی از توان سنتز داروی Paxlovid بهره می‌برند و می‌توانند آن را تولید کنند.

قرص خوراکی پکسلووید (Paxlovid) به عنوان یکی از داروهای ضد کرونا محسوب می‌شود که شرکت فایزر به عنوان سازنده آن مدعی است پکسلووید می‌تواند ۹۰ درصد در پیشگیری از موارد بستری و مرگ ناشی از کرونا موثر باشد.

جزئیات تولید داروی ضد کرونا پکسلووید

پکسلووید

دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کرونا در خصوص جزئیات تولید پکسلووید و نحوه اضافه شدن آن به فهرست دارویی کشور عنوان کرد هم‌اکنون چند شرکت دارویی داخلی ایرانی از توانایی سنتز بهره می‌برند و موفق به انجام سنتز مولکولی پکسلووید شدند. در واقع می‌توان گفت این شرکت‌ها داروی پکسلووید را در کشور ساخته‌اند.

دبیر کمیته علمی کرونا در ادامه گفته‌های خود بیان کرد این کمیته با توجه به تحقیقات انجام شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و شواهد بالینی موجود در سایر کشورها به سازمان غذا و دارو پیشنهاد داده تا این داروی ضد کرونا به فهرست دارویی کشور اضافه شود.

جماعتی در ادامه بیان کرد اضافه شدن پکسلووید به لیست دارویی کشور فقط برای مصرف دارو در جامعه نخواهد بود، در واقع اگر قصد انجام آزمایش‌های بالینی این دارو را داشته باشیم نیز باید در لیست دارویی کشور قرار بگیرد تا پس از دریافت کد اخلاق بتوان آن را مورد مطالعه قرار داد. وی افزود هدف ما این است تا کارآزمایی بالینی این دارو را در کشور به انجام برسانیم.

موارد مصرف پکسلووید

پکسلووید

دبیر کمیته علمی کرونا در خصوص موارد مصرف قرص ضد کرونا پکسلووید عنوان کرد مطالعاتی که روی بیمارانی که این دارو را مصرف کردند حاکی از آن است این بیماران افراد غیرواکسینه و دارای بیماری زمینه‌ای یا اختلال سیستم ایمنی بودند و در ۵ روز نخست بیماری باید این دارو را مصرف می‌کردند.

وی افزود ویروس کرونا در این افراد حدود ۸۰ تا ۸۹ درصد باعث بستری و مرگ خواهد شد و به همین دلیل پزشکان در روزهای ابتدایی به آنها توصیه کردند تا این دارو را مصرف کنند. جماعتی تاکید کرد کارایی این دارو بیش از ۸۰ درصد بوده و با توجه به شرایط اقتصادی، دارویی که کارایی بهتری دارد بهترین گزینه محسوب می‌شود.

دبیر کمیته علمی کرونا در ادامه بیان کرد اگر شرکت‌های دارویی داخلی موفق به تولید این دارو شوند، ارزبری بسیار کمتری نسبت به واردات به همراه دارد و حتی امکان صادرات آن نیز وجود خواهد داشت. وی در مورد مولنوپیراویر به عنوان یکی دیگر از داروهای ضد کرونا در جهان عنوان کرد این دارو به دلیل عوارض، اثر موتاژنیسیتی و همچنین کارایی پایین توسط مجامع علمی تایید شد. این دارو روی افراد واکسینه نشده و دارای بیماری زمینه‌ای نیز مورد آزمایش قرار گرفت، اما کارایی آن کمتر از ۳۰ درصد بود.

تصمیم‌گیری برای ورود داروی پکسلووید به لیست دارویی ایران

دکتر رضا مساعد، عضو کمیته علمی کرونا در خصوص تایید و نحوه تولید داروی پکسلووید در ایران عنوان کرد هم‌اکنون کمیته علمی کرونا این دارو را پیشنهاد داده و تصمیم‌گیری در این خصوص برعهده شورای تدوین لیست دارویی ایران است. وی افزود البته در هفته جاری در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد. همچنین برای تهیه این دارو هم تولیدکنندگان دارویی قادرند آن را به تولید برسانند و هم اینکه واردکنندگان دارویی نیز توانایی واردات آن را خواهند داشت.

عضو کمیته علمی کرونا در پایان تاکید کرد اگر تولیدکنندگان دارویی داخلی مجوز تولید آن را به دست آورند، بدون شک ارزبری این دارو نیز منطقی خواهد بود. وی افزود این دارو از مولنوپیراویر نیز اثربخشی بیشتری دارد و به همین دلیل کمیته علمی کرونا آن را انتخاب کرده است.

منبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.