تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
کد خبر : 591796

خیانت بزرگ چین به پوتین؟ / آمریکا خبر داد

خیانت بزرگ چین به پوتین؟ / آمریکا خبر داد

خیانت بزرگ چین به پوتین؟ / آمریکا خبر داد به گزارش منیبان، جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی اعلام کرد که ایالات متحده از شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین انتظار دارد تا با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تماس مستقیم داشته باشد. وی شب گذشته در یک نشست مطبوعاتی گفت:

خیانت بزرگ چین به پوتین؟ / آمریکا خبر داد

به گزارش منیبان، جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی اعلام کرد که ایالات متحده از شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین انتظار دارد تا با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تماس مستقیم داشته باشد.

وی شب گذشته در یک نشست مطبوعاتی گفت: «ما از رئیس‌جمهور شی خواستیم تا با رئیس‌جمهور زلنسکی هم تماس بگیرد، زیرا معتقدیم که چین و رئیس‌جمهور شی شخصاً نیاز دارند که مستقیماً از مقامات اوکراینی و نه فقط از زبان مقامات مسکو درباره آن (درخصوص بحران) بشنوند. بنابراین، ما در واقع از پکن انتظار داریم که چنین تماسی را برقرار کند. ما این درخواست را به صورت علنی و خصوصی انجام داده‌ایم.»

سالیوان تصریح کرد که کاخ سفید هنوز نمی تواند گزارش روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه شی جین پینگ پس از گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در هفته آینده در مسکو، گفتگوی آنلاین با زلنسکی خواهد داشت، را تایید کند. به گفته وی، واشنگتن امیدوار است که تماس مستقیم با طرف اوکراینی برقرار شود، چرا که این اقدام به ایجاد تعادل در دیدگاه مقامات پکن در خصوص روند اوضاع در اوکراین کمک خواهد کرد.

وی همچنین معتقد است که تماس مستقیم با کی‌یف می‌تواند چین را متقاعد سازد که از ارسال احتمالی تسلیحات و تجهیزات نظامی به روسیه برای استفاده در درگیری نظامی خودداری کند.

روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال از قصد شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین برای برگزاری نشستی آنلاین با ولادیمیر زلنسکی خبر داد و نوشت، احتمالاً این گفتگو پس از سفر رهبر چین به مسکو انجام خواهد شد. بطور همزمان خبرگزاری رویترز از سفر هفته آینده شی جین پینگ به مسکو خبر داده بود. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به نوبه خود گفت که در صورت آمادگی هر دو طرف، دیدار احتمالی رهبران روسیه و چین به موقع اعلام خواهد شد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سی صد و هشتاد و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

مشاور سابق ریگان نسبت به خطر درگیری نظامی بین روسیه و ایالات متحده هشدار داد

داگ باندو، مشاور ویژه چهلمین رئیس جمهوری آمریکا رونالد ریگان معتقد است که چشم انداز بروز یک درگیری نظامی بین روسیه و ایالات متحده کاملاً واقعی است.

او در مقاله‌ای برای 19fortyfive یادآور شد: خطر درگیری مستقیم با روسیه واقعی است. اگرچه واشنگتن لشکرهای پیاده یا زرهی به اوکراین نفرستاده، ولی اکنون نیز برخی از تشکیلات نظامی آمریکایی در خاک اوکراین فعالیت دارند.

باندو پیشنهاد کرد که برخلاف اظهارات رسمی، دخالت آمریکا در درگیری اوکراین به هماهنگی ارسال تسلیحات محدود نمی شود. به گفته وی، ایالات متحده به ویژه با کمک به کی‌یف در سازماندهی حملات نظامی به مواضع سربازان روسی، در واقع «یک جنگ نیابتی علیه مسکو را هدایت می کند».

این کارشناس آمریکایی خلاصه کرد: «دولت [رئیس جمهور آمریکا] جو بایدن از چنین خطری آگاه است، اما به طور مداوم در برابر فشارهای مصرانه مقامات اوکراینی برای افزایش کمک های نظامی تسلیم می شود.»

پیش از این، جفری یانگ، سیاستمدار آمریکایی و نامزد فرمانداری ایالت کنتاکی نیز تاکید کرد که ورود یک گروه نظامی از ناتو به اوکراین می تواند باعث تحریک جنگ جهانی سوم شود. وی به کشورهای غربی توصیه کرد قبل از اعزام نیروی نظامی به اوکراین، دو بار درباره عواقب خطرناک چنین تصمیم گیری فکر کنند.

در عین حال، همانطور که روزنامه نیویورک پست در اوایل ماه مارس نوشت:بایدن نتوانسته شهروندان ایالات متحده خود را در خصوص لزوم حمایت از اوکراین متقاعد کند که این مسئله می تواند شکست بزرگ دیگری برای او محسوب شود. این نشریه یادآور شد که در حال حاضر تنها 48 درصد از شهروندان آمریکایی از ارسال سلاح به کی‌یف حمایت می کنند.

گفتگوی بایدن با نخست وزیران انگلیس و استرالیا درباره اوکراین و "چالش‌های چین"

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، بامداد امروز، سه شنبه، در سن دیگوی کالیفرنیا، با آنتونی آلبانیز و ریشی سوناک، نخست وزیران استرالیا و انگلیس، دیدارهای دوجانبه‌ای برگزار کرده و با آنها در خصوص ارائه کمک های بیشتر به کی‌یف و چالش هایی که ظاهراً از سوی چین ایجاد شده است، گفتگو کرد. این مسئله در بیانیه منتشره توسط سرویس مطبوعاتی کاخ سفید، روشن شده است.

طبق این اطلاعات، بایدن و سوناک از «حمایت بیشتر» از کی‌یف، از جمله «ارائه کمک‌های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین و اتخاذ تدابیری در حوزه اقتصادی» علیه روسیه صحبت کردند. طرفین همچنین "درباره چندین موضوع بین المللی، از جمله چالش‌های جمهوری خلق چین و تعهد مشترک به حفظ صلح و ثبات در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، تبادل نظر کردند."

بایدن و آلبانیز نیز در یک نشست دوجانبه در سن دیگو، بر تعهد خود برای ادامه حمایت از مردم اوکراین تاکید کردند. در این سند آمده است: «آنها همچنین درباره چالش‌های چین گفتگو کردند.

نخست وزیر انگلیس خواستار تسریع در ارسال کمک نظامی به اوکراین شد

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس خواستار تسریع و تقویت کمک های نظامی کشورهای غربی به اوکراین شد. او شب گذشته، دوشنبه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی NBC چنین اظهاراتی را بیان کرد.

سوناک گفت: «من فکر می‌کنم در حال حاضر مهمترین موضوع آن است که حمایت خود را از اوکراین تسریع و تشدید کنیم.»

نخست وزیر انگلیس به واکنش بین المللی به درگیری نظامی در اوکراین اشاره کرد و آن را تضمینی برای "بازداشتن هر کشوری از انجام یک حمله بی دلیل" دانست. وی همچنین با اشاره به داده‌های اطلاعاتی آمریکا، امکان ارسال تسلیحات به روسیه از سوی چین را «تحولی بسیار نگران‌کننده و خطرناک» خواند.

نخست وزیر انگلیس گفت: فکر می کنم انگلیس، ایالات متحده و همه کشورها پیام قاطعی در این باره ارسال کرده و از چین و هر کشور دیگری خواسته اند که از روسیه در این درگیری حمایت نکنند.

بلومبرگ: اتحادیه اروپا در موضوع تامین گلوله‌های توپ به کی‌یف به بن بست رسیده است

آژانس خبری بلومبرگ شب گذشته به نقل از یک منبع خبری گزارش داده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بحث انتقال گلوله های 155 میلی متری به کی‌یف که به آن نیاز دارد، به بن بست رسیده اند. این آژانس یادآور شده: «اتحادیه اروپا… در این سؤال که چگونه گلوله های 155 میلی متری مورد نیاز کی‌یف را در سال جاری تامین کند، متوقف مانده است.»

طبق این اطلاعات، انتظار می رود اتحادیه اروپا هفته آینده طرحی را برای خرید گلوله های مورد نیاز ارتش اوکراین امضا کند، اما کشورهای اتحادیه اروپا هنوز مشخص نکرده اند که چقدر پول برای این منظور اختصاص خواهند داد. تعدادی از کشورها از اجباری بودن کمک ها و تناسب آن با وضعیت اقتصادی هر کشور حمایت می کنند، در حالی که برخی دیگر اصرار دارند که تمامی کمک ها در این زمینه باید داوطلبانه باشد.

بلومبرگ ادامه داد: بحث دیگر در خصوص منابع مالی است. این موضوع در حال بحث است که آیا گلوله های توپ از سازندگان اروپایی خریداری می شود یا خارج از اتحادیه اروپا. امروزه حدود 15 تولید کننده گلوله 155 میلی متری در اتحادیه اروپا در 11 کشور وجود دارد که دامنه محدودی برای گسترش تولید آنها وجود دارد.

در کی‌یف، نیاز به گلوله در سال 2023 حدود 1 میلیون گلوله برآورد شده است. جمهوری استونی محاسبه کرده که این نیاز برای اتحادیه اروپا حدود 4 میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.

وزیر دفاع مجارستان: اروپا بزودی مجبور به اعزام نظامی به اوکراین خواهد شد

در صورتی که کی‌یف با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه شود، کشورهای اروپایی ممکن است شروع به اعزام نیروهای نظامی خود به اوکراین کنند. این نظریه روز دوشنبه، توسط کریشتوف سالای-بوبرونیتسکی، رئیس وزارت دفاع مجارستان در مصاحبه با پورتال خبری ایندکس به اشتراک گذاشته شد.

وی توضیح داد: «غرب تصمیم گرفت که درگیری نظامی در اوکراین محلی باقی نماند، بلکه آن را جهانی کند. <…> تحویل تانک های لئوپارد و همچنین جنگنده از هم اکنون سازماندهی شده و در صورت ادامه روند اوضاع به همین شکل، در صورت تمام شدن نیروی انسانی اوکراینی، برای ادامه جنگ به سربازان نیز نیاز خواهد بود. این نیز نوعی تشدید وخامت اوضاع خواهد بود.»

در عین حال، مواضع بوداپست، به گفته وزیر دفاع، بدون تغییر باقی می ماند: برای حل بحران اوکراین، لازم است تا فورا آتش بس شده و مذاکرات صلح سازماندهی شود. سالای-بوبرونیتسکی همچنین تاکید کرد که نه تنها مسکو و کی‌یف، بلکه واشنگتن نیز باید در این مذاکرات شرکت کنند، زیرا "بدون تصمیم ایالات متحده صلحی وجود نخواهد داشت و "این موضوعی است که امروز همه به آن واقف هستند".

روز گذشته، آنتونیو تایانی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ایتالیا یادآور شد که اعزام نیرو از سوی غرب به اوکراین هرگز مورد بحث قرار نگرفته است.

در اوایل ماه مارس، نخست وزیر مجارستان، ویکتور اوربان گفت که کشورهای غربی به بحث جدی درباره اعزام نیروهای متحد به اوکراین بسیار نزدیک هستند. به گفته وی، جهان هرگز اینقدر به این وضعیت نزدیک نشده بود که یک درگیری محلی به یک جنگ جهانی تبدیل شود.

سازمان ملل خواستار ادامه توافق غلات شد

استفان دوجاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل شب گذشته، دوشنبه، اعلام کرد که سازمان ملل همچنان به اجرای توافقنامه غلات و همچنین صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه متعهد است.

دوجاریک در یک نشست خبری گفت: سازمان جهانی خواربار و کشاورزی به وضوح نشان داده که چگونه این توافق باعث کاهش قیمت جهانی غذا شده است. بنابراین، ما هر کاری که ممکن است برای حفظ یکپارچگی توافق و اطمینان از تداوم آن را انجام خواهیم داد.

در مورد صادرات محصولات کشاورزی روسیه،سخنگوی دبیرکل گفت که سازمان ملل در این راستا با اتحادیه اروپا، انگلیس، آمریکا و سایر طرف ها برای اجرای کامل توافقات استانبول در این باره همکاری می کند. دوجاریک افزود: «ما به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم، اما بدیهی است که بسیاری از مسائل در حوزه اختیارات سازمان ملل نیست.»

موافقت روسیه با دور دوم ابتکار صادرات غلات از طریق دریای سیاه

سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از رایزنی با نمایندگان سازمان ملل در ژنو، اعلام کرد که طرف روسی با دور دوم ابتکارعمل صادرات غلات از طریق دریای سیاه پس از ضرب الاجل 18 ماه مارس (27 اسفند ماه) مخالفت نمی کند، البته فقط برای 60 روز.

روز دوشنبه رایزنی ها در ژنو در مورد وضعیت توافق غلات آغاز شد. از طرف سازمان ملل متحد، رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه مارتین گریفیتس و دبیر کل کنفرانس تجارت و توسعه (UNCTAD) ربکا گرینسپن حضور داشتند. ورشینین گفت: ما در این نشست تاکید کردیم که طرف روسی با تمدید دوره بعدی مخالفت نمی کند، اما 60 روز خواهد بود، نه 120 روز، همانطور که قبلاً چنین بود.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: رایزنی‌ها در مورد توافق غلات آسان نبود و روسیه هنگام تصمیم‌گیری در مورد تمدید مجدد توافقنامه غلات، بر میزان مؤثر اجرای بخشی از توافقنامه که مربوط به صادرات محصولات کشاورزی از روسیه تکیه خواهد کرد.

یک روز قبل، وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که مواضع مسکو در مورد این موضوع بدون تغییر باقی می ماند: هر دو بخش توافقات منعقد شده در استانبول در تاریخ 22 جولای سال 2022 باید بطور همزمان اجرا شوند. در عین حال، وزارت امور خارجه افزود که تنها بخش اوکراینی تاکنون به طور موثر اجرا شده است، در حالی که صادرات محصولات کشاورزی روسیه همچنان در نتیجه تحریم‌های یکجانبه غرب با مشکل مواجه است.

پیش از آن، در اول ماه مارس، وزارت خارجه روسیه اشاره کرد که کشورهای غربی در حال خرابکاری در توافق غلات هستند. بر اساس سند منتشر شده توسط این وزارتخانه، هشت ماه پس از پایان آن، تنها یک بخش از بسته در حال اجرا است – در مورد صادرات مواد غذایی اوکراین.

توجه سازمان ملل به مواضع روسیه در مورد تمدید توافق غلات به مدت 60 روز

سازمان ملل به سخنان سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه در مورد آمادگی طرف روسی برای تمدید توافقنامه صادرات غلات به مدت 60 روز توجه کرده است. این مطلب شب گذشته، دوشنبه در دفتر مطبوعاتی این سازمان بین المللی گزارش شد.در این بیانیه آمده است: «سازمان ملل به اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه در مورد تمدید ابتکارعمل صادرات غلات از طریق دریای سیاه به مدت 60 روز توجه کرده است.» این دفتر یادآور شد که توافقات انجام شده در تابستان 2022 در استانبول تأثیر مثبتی بر امنیت غذایی جهانی داشته است و این امر به ورود میلیون‌ها تن غلات به بازارهای جهانی کمک کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه تاکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل باید فوراً قطعنامه‌ای در مورد تشکیل یک کمیسیون مستقل برای انجام تحقیقات درباره انفجارهای رخ داده در خطوط لوله گاز نورد استریم تصویب کند.

این دیپلمات به اطلاعات اخیر توجه کرد که در طی بررسی، با مجوز مقامات دانمارکی، شرکت Nord Stream AG، یکی از رشته های خط لوله در فاصله 30 کیلومتری از محل انفجار، موادی پیدا کرده است که بخشی از سازه از بین رفته از خط لوله نورد استریم نیست و ممکن است عنصر انفجاری باشد. در وب سایت وزارت خارجه روسیه به نقل از زاخارووا یادآور شده: یافته‌های کشف‌ شده در بررسی مذکور بار دیگر بر نیاز فوری به تصویب قطعنامه‌ای توسط شورای امنیت برای روشن کردن همه شرایط خرابکاری تاکید می‌کند.

وی تاکید کرد که خروج کشورهای غربی از کار بر روی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد انفجار در خطوط لوله نورد استریم، تاییدی بر موانع ایجاد شده عمدی برای اثبات حقیقت در این باره خواهد بود.

زاخارووا همچنین یادآور شد که هیئت روسی چهار دور مذاکرات را برگزار کرده و تلاش کرده متنی قابل قبول برای همه اعضای شورای امنیت تهیه کند.

او در پایان گفت: «جستجو برای رسیدن به سازش در این باره که بسیار مورد نیاز است، با توجه به اهمیت شناسایی کسانی که دستور این عملیات خرابکارانه را داده و کسانی که این حمله را انجام داده اند، ادامه خواهد یافت.»

در حال حاضر در نیویورک، کار بر روی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه در مورد ایجاد یک کمیسیون مستقل بین المللی توسط دبیرکل سازمان ملل متحد برای بررسی انفجار در خطوط لوله گاز ادامه دارد.

درخواست پنتاگون از کنگره آمریکا برای دریافت 180 میلیون دلار به منظور خرید 28 سامانه HIMARS

وزارت دفاع ایالات متحده حدود 180 میلیون دلار از کنگره برای خرید 28 سامانه موشکی پرتاب چندگانه (HIMARS) درخواست کرده است. این مسئله در پیش نویس بودجه دفاعی سال 2024 که توسط پنتاگون منتشر گردیده، مشخص شده است.

بر اساس این سند، خرید این تعداد سامانه HIMARS به 179.2 میلیون دلار نیاز دارد، علاوه بر این، پنتاگون برای خرید 541 سامانه ضد تانک جاولین 200 میلیون دلار، 5 هزار موشک هدایت شونده 886 میلیون دلار و برای 366 موشک دارای برد کوتاه 10.3 میلیون دلار درخواست کرده است.

پیش از این، روز گذشته، روزنامه چینی گلوبال تایمز گزارش داده بود که افزایش بودجه دفاعی ایالات متحده نشانه احتمال وقوع یک جنگ جهانی است. این نشریه یادآور شده که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بودجه نظامی چهار برابر بیشتر از هزینه های دفاعی چین را درخواست کرده است.

وزیر دفاع روسیه روابط مسکو و پکن را ستون ثبات جهانی نامید

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز دوشنبه در پیام تلگرامی برای سرهنگ ژنرال ژانگ یوکسو به مناسبت انتصاب مجدد وی به سمت معاون رئیس شورای مرکزی نظامی جمهوری خلق چین اعلام کرد که روابط دوجانبه روسیه و چین به ستونی برای ثبات جهانی در روابط بین المللی تبدیل شده است.

شویگو تاکید کرد: روابط دوجانبه بین کشورهای ما امروز به سطحی جدید و بی‌سابقه بالا رسیده و به ستون پشتیبانی برای ثبات جهانی در برابر تنش‌های ژئوپلیتیک فزاینده در عرصه جهان تبدیل شده است.

وزیر دفاع روسیه افزود: روابط روسیه و چین پایدار و بلندمدت است. وی همچنین ابراز اطمینان کرد که همکاری نظامی-فنی بین روسیه و چین به توسعه خود ادامه خواهد داد و سهم قابل توجهی در تقویت طیف گسترده‌ای از روابط روسیه و چین خواهد داشت. شویگو گفت: به لطف تلاش‌های رهبران کشورهای ما، روابط بین مسکو و پکن به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و به عامل مهمی در تضمین صلح و امنیت بین‌المللی تبدیل شده است.

پوتین دکترین سیاست دولتی در زمینه کمک‌های بین المللی را به روز رسانی کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دکترین سیاست دولتی در زمینه کمک های توسعه بین المللی که مربوط به کمک به کشورهای در حال توسعه است، را به روز رسانی کرده است. حکم مربوط به اصلاح این سند روز دوشنبه در درگاه رسمی اینترنتی اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شد.

در نسخه جدید، یکی از اصول سیاست دولتی روسیه امتناع از تحمیل شرایط سیاسی برای ارائه کمک به سایر کشورها است. به ویژه، یادآوری شده که کشورهای دریافت کننده این حق را دارند که به طور مستقل مدلی از توسعه اجتماعی-اقتصادی را با در نظر گرفتن ویژگی های خود انتخاب کنند. چنین شرطی در سند قبلی وجود نداشت.

علاوه بر این، در نسخه جدید دکترین بندی که به جهت کمک به منظور تقویت برابری و دموکراتیک کردن نظام روابط بین‌الملل اشاره داشت، از فهرست اصول سیاست دولتی روسیه حذف شده است./ تسنیم

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.