تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
کد خبر : 67343

خودرو ارزان شد؛ عقب نشینی خریداران به امید کاهش قیمت

خودرو ارزان شد؛ عقب نشینی خریداران به امید کاهش قیمت

خودرو ارزان شد؛ عقب نشینی خریداران به امید کاهش قیمتبازار خودرو هم‌اکنون در شرایط آرامی قرار دارد و مردم به امید کاهش قیمت از خرید دست کشیده‌اند. این مسئله باعث نزولی شدن قیمت‌ها شده است.
قیمت خودرو ط..

خودرو ارزان شد؛ عقب نشینی خریداران به امید کاهش قیمت

بازار خودرو هم‌اکنون در شرایط آرامی قرار دارد و مردم به امید کاهش قیمت از خرید دست کشیده‌اند. این مسئله باعث نزولی شدن قیمت‌ها شده است.

قیمت خودرو طی دو سال گذشته به بهانه‌های مختلفی از جمله عرضه کم،‌ قیمت دلار، دلال بازی و… افزایش پیدا کرده است. این افزایش به حدی چشم‌گیر بوده است که هم‌اکنون قیمت کارخانه و بازار اکثر محصولات اختلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی دارد. این در شرایطی است که قشر متوسط و ضعیف جامعه تنها می‌توانند به سراغ محصولات داخلی بروند و توان خرید محصولات مونتاژی و خارجی را ندارند.

سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت کشور، اول آبان امسال و تا پیش از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها وعده داده بود که با اجرای ۹ طرح در صنعت خودرو قیمت‌ها را تا پایان امسال کاهشی خواهد کرد. این در صورتی است که با نگاهی به وضعیت بازار خودرو مشخص می‌شود وزارت صمت در کنترل بازار ناموفق بوده و یک ماه مانده تا پایان وعده وزیر، پایین آمدن قیمت دلار و توافق احتمالی ایران و آمریکا بر سر برجام، قیمت‌ها را در مسیر کاهشی شدن قرار داده است.

متقاضیان خودرو به امید کاهش قیمت به بازار مراجعه نمی‌کنند

کاهش قیمت

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران و فروشندگان خودرو تهران در ارتباط با این موضوع عنوان کرده است که بازار خودرو هم‌اکنون در شرایط آرامی قرار دارد و تقریبا هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. فروشنده در بازار پیدا می‌شود،‌ اما خریداران با توجه به پایین آمدن نرخ ارز و همچنین احتمال احیای برجام، منتظر کاهش قیمت خودرو هستند و هم‌اکنون به بازار مراجعه نمی‌کنند.

موتمنی ادامه داد البته قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان نیز صرفا قیمت‌های ظاهری هستند و خریداران در صورت مراجعه به بازار می‌توانند خودرو را ارزان‌تر از قیمت اعلامی نیز خریداری کنند. نکته مهم این که مدت‌هاست بازار خودرو دیگر هیچ دلالی را در خود نمی‌بیند و هر چه هست خریدار واقعی است. این در صورتی است که در ثبت نام‌ها همچنان شاهد حضور دلال‌ها هستیم، اما رد پای آن‌ها را در بازار آزاد نمی‌بینیم.

کاهش ۳ تا ۱۵ میلیون تومانی قیمت‌ها

کاهش قیمت

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان در ادامه بیان کرد که هم‌اکنون خودروها کاهش قیمت ۳ تا ۱۵ میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند. پراید ۱۳۱ از ۱۷۲ میلیون تومان به ۱۶۹ میلیون تومان، تیبا صندوق دار از ۱۸۱ میلیون تومان به ۱۷۸ میلیون تومان،‌ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۳۳۵ میلیون تومان به ۳۲۵ میلیون تومان تا ۳۲۰ میلیون تومان،‌ پراید ۱۱۱ از ۱۸۸ میلیون تومان به ۱۸۵ میلیون تومان، پژو پارس ساده از ۲۸۰ میلیون تومان به ۲۷۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۷۰ میلیون تومان به ۲۶۴ تا ۲۶۰ میلیون تومان و ساینا دنده ای از ۱۹۶ میلیون تومان به ۱۹۳ میلیون تومان رسیده است.

موتمنی در خصوص عرضه خودرو نیز بیان کرد متأسفانه تاکنون شاهد افزایش عرضه خودرو نبوده‌ایم و حتی به دلیل بحث کیفیت و کنترل‌های بیشتر، عرضه کاهش پیدا کرده است. این در صورتی است که اگر عرضه زیاد بود و مثلا هم‌اکنون هزار خودرو روانه بازار می‌شد قیمت‌ها در بازار ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد و به قیمت کارخانه نزدیک می‌شد.

اصلی‌ترین مشکلی که هم‌اکنون بازار خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند عرضه کم است. عرضه هیچ‌گونه همخوانی با تقاضا ندارد و در صورتی که بین عرضه و تقاضا تناسب ایجاد شود، شاهد کاهش قیمت خودروها در بازار خواهیم بود.

با مشاهده جدول زیر از قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروهای پرفروش آگاه خواهید شد.

خودرو (۱۴۰۰)قیمت بازار (۲۰ بهمن ماه)قیمت کارخانه
تیبا صندوق دار۱۷۸ میلیون تومان۱۱۸ میلیون تومان
تیبا هاچ‌بک EX۱۸۶ میلیون تومان۱۲۵ میلیون تومان
پژو پارس ساده۲۷۰ میلیون تومان۱۶۹ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان
پژو پارس LX۳۳۵ میلیون تومان۱۷۵ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان
۲۰۶ تیپ ۲۲۶۵ میلیون تومان۱۴۹ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان
کوییک اتوماتیک۲۸۱ میلیون تومان۲۷۷ میلیون و ۸۶ هزار تومان
سورن پلاس۳۰۵ میلیون تومان۲۴۲ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان
دنا معمولی۳۶۱ میلیون تومان۲۰۵ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان
کوییک اتوماتیک۲۸۱ میلیون تومان۲۷۷ میلیون و ۸۶ هزار تومان
پراید ۱۱۱۱۸۵ میلیون تومان
پراید ۱۳۱۱۶۹ میلیون تومان
سمند ال ایکس EF۷۲۷۵ میلیون تومان۱۵۷ میلیون و ۳۳۴ هزار تومان
رانا پلاس۲۶۹ میلیون تومان۲۱۲ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان
ساینا دنده‌ای۱۹۳ میلیون تومان۱۲۲ میلیون و ۸۷۲ هزارتومان

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.