تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر : 42794

خودروهای ناامن ایرانی را بشناسید و آن‌ها را نخرید

خودروهای ناامن ایرانی را بشناسید و آن‌ها را نخرید

بازار تحریم شده ایران برای مردم و خریداران کالاهای مختلف، محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. بازار خودرو نیز از این قائله مستثنا نیست و با توجه به عدم حضور خودروهای خارجی در ایران، کالای ایرانی تنها انتخاب باقی مانده است. این در حالی است که خودروهای ایرانی طی سال‌ها تجربه مردم، ثابت کرده‌اند که قادر به …

بازار تحریم شده ایران برای مردم و خریداران کالاهای مختلف، محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. بازار خودرو نیز از این قائله مستثنا نیست و با توجه به عدم حضور خودروهای خارجی در ایران، کالای ایرانی تنها انتخاب باقی مانده است. این در حالی است که خودروهای ایرانی طی سال‌ها تجربه مردم، ثابت کرده‌اند که قادر به تضمین امنیت جان و مال آن‌ها نیستند. اما همان‌طور که میدانید، گزینه دیگری بر روی میز نیست و میدان برای تاخت‌وتاز خودروهای گران قیمت و بی‌کیفیت ایرانی خالی مانده است. بدیهی است که این وضعیت تا مدت‌ها ادامه دارد و گزینه‌های خرید خودرو، به انواع ایرانی آن ختم می‌شود. به‌این‌ترتیب تنها کاری که می‌توان انجام داد، انتخاب بد در مقابل بدتر است. به همین منظور در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی سه خودرو ناامن ایرانی بپردازیم و شفاف‌سازی‌هایی در جهت تسهیل خرید و فروش خودرو شما انجام دهیم.

پراید

پراید در صدر لیست ناامن‌ترین‌های خودروهای ایرانی قرار دارد و تاکنون جان بسیاری از هم وطنان و عزیزان ما را گرفته است. اما این باعث کاهش میزان فروش خودرو نشده است و همچنان پرایدهای زیادی را در سطح شهرها می‌بینم. علت نیز مشخص است: دسترسی راحت به قطعات خودرو و هزینه پایین سوخت و تعمیرات آن. اولین خط تولید پراید به سال ۱۳۷۲ برمی‌گردد که توسط شرکت کیا موتورز انجام گردید؛ اما در حدود ۷ سال بعد و تا سال ۹۹ تولید پراید توسط شرکت سایپا ادامه یافت.

پراید از نظر ظاهری بسیار ساده و فاقد جذابیت است. راحتی سرنشین در طراحی فضای داخلی به میزان کافی نیست. در تیپ‌های جدید پراید می‌توان فرمان هیدرولیک و ترمز ABS را مشاهده کرد که تیپ‌های قدیمی از آن‌ها محروم‌اند. وزن پایین خودرو توانسته است سرعت و شتاب خوبی به آن بدهد که به دلیل امنیت پایین، جلوبندی و سیستم ترمز ضعیف و عملکرد نه‌چندان خوب کیسه هوا، می‌توان آن را خطرناک دانست. قیمت خودرو در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است؛ اما این را نمی‌توان به‌حساب ارزش و کیفیت بالای خودرو گذاشت. بااین‌حال، افزایش قیمت پراید در مقابل بسیاری از خودروها کم بوده و همچنان آن را به‌عنوان گزینه‌ای به‌صرفه و مناسب برای قشر متوسط حفظ کرده است. با توجه به فراوانی قطعات و ارزان بودن آن‌ها در مقایسه با خودروهای دیگر، پراید همچنان انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد.

زانتیا

زانتیا خودرویی خانوادگی است که پس از موفقیت جهانی، در سال ۱۳۸۰ راه خود را به بازار ایران نیز پیدا کرد. این می‌توانست فرصت زندگی دوباره‌ای برای این خودروی فرانسوی باشد که دیگر در جهان تولید نمی‌شد؛ البته تولید آن در ایران نیز تا حدود ۹ سال ادامه یافت و بعد تولید جهانی آن متوقف شد. باوجوداینکه در طراحی کابین زانتیا تلاش‌ها مبنی بر راحتی سرنشینان بوده است؛ اما به نظر می‌رسد افراد قدبلند به دلیل کوتاه بودن سقف، برای نشستن در قسمت عقبی با اندکی مشکل مواجه می‌شوند. بااین‌حال، به‌طورکلی صندلی‌ها راحت و مناسب هستند. امکانات قسمت داخل کابین، سیستم گرمایش و سرمایش، کلید هشدار، ساعت دیجیتال و فرمان با کلیدهای سیستم صوتی تعبیه‌شده بر روی آن را شامل می‌شود. طراحی داخلی ساده و گاها کسل‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما طراحی بیرونی آن هنوز هم خوب و جذاب است.

زانتیا

رانندگی با زانتیا بسیار راحت است و به دلیل سیستم تعلیق مخصوصی که دارد، ناهمواری‌ها را به بدنه و سرنشینان منتقل نمی‌کند. شتاب‌گیری زانتیا مطلوب و عملکرد آن در پیچ بسیار خوب است. البته به‌نظر می‌رسد در هنگامی‌که ارتفاع کمک‌ها پایین است، ترمز خودرو ضعیف عمل می‌کند و ضربات ناشی از ناهمواری‌ها به بدنه منتقل می‌شود. این مورد می‌تواند موجب پایین آمدن امنیت خودرو و سرنشینان شود. قیمت خودرو نیز در سال‌های اخیر با افزایش همراه بوده است.

ام وی‌ام ۱۱۰

ام وی‌ام ۱۱۰ از محصولات چینی است که به بازار ایران وارد شد و به رقابت با پراید پرداخت. این محصول از جمله بی‌کیفیت‌ترین خودروهای ایران به‌شمار می‌رود که البته دوام آوردن آن در بازار بی‌رقابت خودرو ایران سؤال‌برانگیز نیست. خریداران ام وی‌ام ۱۱۰ معمولاً ساکنین شهرهای شلوغ هستند که به‌دلیل جمع‌وجور و کم‌مصرف بود خودرو، آن را انتخابی مناسب می‌دانند. باوجود کوچک بودن کابین، طراحی صندلی و داشبورد به‌گونه‌ای است که در طولانی‌مدت برای سرنشینان ایجاد خستگی و ناراحتی نکند. کوچک بودن خودرو از جذابیت‌های آن است که برای ساکنین شهرهای شلوغ، امکان عبور و پارک کردن در محدودترین فضا را مهیا می‌کند. این جذابیت دیداری نیست و صرفاً کاربردی است.

mvm

همان‌طور که گفته شد، جذابیت این خودرو برای ساکنین شهرهای شلوغ است و در هنگام رانندگی در مسیرهای معمولی و شهری، فرمان بسیار نرم و کلاچ‌گیری خوبی دارد. اما پدال گاز ام وی‌ام ۱۱۰ سفت‌تر از سایر پدال‌ها است که این موضوع در سربالایی و مسافت‌های طولانی موجب خستگی راننده می‌شود. به‌دلیل سیستم تعلیق ضعیف و کمک‌فنرهای نامناسب، ضربات ناشی از ناهمواری‌ها به بدنه وارد می‌شود و کنترل خودرو سخت می‌شود. سیستم ترمز ABS، سیستم ضد سرقت، کیسه هوا، قفل مرکزی و … از جمله امکانات ایمنی خودرو هستند. اما این‌ها نمی‌توانند قطعات بی‌کیفیت، موتور ضعیف و فنربندی و سیستم تعلیق نامناسب را جبران کنند. به‌این‌ترتیب، قیمت بالای ام وی ام ۱۱۰ را می‌توان صرفاً به‌حساب کم‌مصرف و جمع‌وجور بودن آن گذاشت.

سخن پایانی

خرید خودرو باید با دلیل منطقی انجام شود. با توجه به اینکه به‌دلیل شرایط خاص کشور، صرفه اقتصادی مهم‌تر از امنیت جانی دانسته شده است؛ خرید و فروش خودروهای ناامن و بی‌کیفیت ادامه دارد. بنابراین، خودروسازان ایرانی دلیلی برای جایگزین کردن آن‌ها با نمونه‌های بهتر و یا بالا بردن کیفیت محصولات نمی‌بینند. به‌این‌ترتیب تنها کاری که می‌توان انجام داد، خرید خودرو مناسب‌تر و امن‌تر است تا جان و مال خریداران متحمل زیان نشود.

خرید خودرو؛ به دلایل مختلف ازجمله نوسان در تولید و واردات خودرو، نرخ ارز و تورم، با تغییرات زیادی روبه‌رو می‌شود.همچنین به‌دلیل عدم اطلاع افراد از مشخصات فنی و شرایط بازار و غیرمنطقی بودن نرخ‌های اعلامی، افراد تمایل کمتری به خرید و فروش ماشین از خود نشان می‌دهند.ازسویی تجربه‌ی ما در تمام این سال‌ها نشان می‌دهد که ۷۲ % خودروهای کارکرده دارای حداقل یک مشکل فنی یا بدنه هستند؛ در چنین شرایطی نیاز به متخصصین خبره و مجرب احساس می‌شود تا علاوه‌بر راهنمایی در خرید خودرو دست دوم کارشناسی شده و مطمئن، در امر فروش خودرو کارکرده با قیمت واقعی نیز به ما کمک کنند. در این زمینه می‌توانید از سایت همراه مکانیک کمک بگیرید و یا در امر خرید و فروش خودرو از دانش و تجربه کارشناسان بزرگترین استارتاپ خودرویی کشور بهره‌مند شوید.

پایان رپورتاژ آگهی /

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.