تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰

خودروهای جایگزین پراید، ۱۵۰ میلیون قیمت خواهند داشتشرکت‌‌های ایران خودرو و سایپا در حال طراحی پلتفرم مشرکی هستند که می‌توان بر مبنای آن خودروهای جایگزین پراید را با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان تولید و عرضه ..

خودروهای جایگزین پراید، ۱۵۰ میلیون قیمت خواهند داشت

شرکت‌‌های ایران خودرو و سایپا در حال طراحی پلتفرم مشرکی هستند که می‌توان بر مبنای آن خودروهای جایگزین پراید را با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان تولید و عرضه کرد.

به گفته اکثر کارشناسان حوزه خودرو،‌ اصلی‌ترین دلیلی که منجر به بالا رفتن قیمت خودروها طی سه سال گذشته شده است،‌ کاهش تولید توسط خودروسازان داخلی بوده است. آمارهای منتشر شده نیز حاکی از آن هستند که خودروسازان داخلی تنها ۶۵ درصد از نیاز بازار را با محصولات خود تأمین می‌کنند و در واقع ۳۵ درصد از نیاز بازار بدون پاسخ باقی مانده است. تا پیش از این نیز منوچهر منطقی،‌ معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت ضمن تأیید این موضوع،‌ بیان کرده بود وقتی میزان عرضه از تقاضا کمتر باشد،‌ طبیعتا قیمت‌ها روند صعودی پیدا می‌کنند و میان قیمت کارخانه و بازار خودروها فاصله زیادی ایجاد می‌شود. بر اساس محاسبات صورت گرفته،‌ با عرضه ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار،‌ بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می‌شود.

در عین حال بررسی‌ها مشخص ساخته‌اند که توقف تولید پراید که تا پیش از این به عنوان ارزان‌ترین خودروی ساخت داخل شناخته می‌شد، در بر هم زدن تعادل بازار تأثیر مستقیمی داشته است. چرا که بسیاری از متقاضیان خودرو تنها توان خرید خودروهای ارزان قیمت را داشتند و خروج پراید از خط تولید سایپا باعث شد که دیگر این افراد امکان خرید را نداشته باشند و بازار دچار آشفتگی شود. تخمین زده می‌شود که قیمت سایر خودروهای داخلی نیز تحت تأثیر مستقیم این اتفاق قرار گرفته باشد. با تمام این اوصاف،‌ وزارت صمت در تلاش است تا بتواند محصول جدید و استانداردی را با همان قیمت پراید روانه بازار کند تا بدین واسطه دوباره در بازار تعادل ایجاد شود و متقاضیان بتوانند نیاز خود را تأمین کنند.

ورود جایگزین پراید به بازار کشور

عبدالله توکلی لاهیجانی، سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت عنوان کرد شرکت‌های سایپا و ایران خودرو با هدایت وزارت صمت در حال ساخت پلتفرم مشترکی هستند که می‌توان محصولات قیمت مناسب و اقتصادی را بر مبنای آن به تولید رساند.

وی ادامه داد بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، خودروسازان داخلی قصد دارند حداقل ۴ محصول جدید را روی این پلتفرم تولید و با قیمتی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان یا معادل ۵ تا ۶ هزار دلار روانه بازار کنند. تاریخ عرضه این محصولات نیز نیمه نخست سال ۱۴۰۲ اعلام شده است.

لاهیجانی در ادامه با اشاره به این که تاکنون هیچ محصولی نتوانسته از نظر قیمتی جایگزین پراید شود،‌ عنوان کرد یکی از موضوع‌های مهم در تولید خودروهای داخلی، تیراژ تولید است. به طوری که اگر تیراژ تولید از یک محدوده پایین‌تر باشد تولید آن خودرو صرفه اقتصادی ندارد. بر همین اساس قرار است روی پلتفرم اقتصادی در حال طراحی، سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود تا هم صرفه اقتصادی داشته باشد و هم بتواند از نظر قیمتی جایگزین پراید شود.

با طراحی این پلتفرم، شرکت‌های سایپا و ایران خودرو می‌توانند محصول خاص خود را با آپشن‌های قابل قبول و متناسب با استانداردهای ۸۵ گانه به تولید رسانده و روانه بازار کنند تا بدین واسطه نیاز بازار به خودروهای اقتصادی و به‌روز و استاندارد،‌ تأمین شود. لازم به ذکر است که پلتفرم مذکور به گونه‌ای طراحی خواهد شد که بتوان در مسیر ساخت خودروی برقی بر مبنای آن نیز گام برداشت.

پلتفرم مذکور به چه صورتی طراحی خواهد شد؟

به گفته عبدالله توکلی لاهیجانی، مراحل طراحی پلتفرم مذکور در داخل کشور سپری می‌شود،‌ اما اگر نیاز به کمک داشته باشیم، مشاوران خارجی در این زمینه به کمک ما خواهند آمد. بررسی‌های صورت گرفته مشخص می‌سازند که برخی شرکت‌های بین‌المللی در مسیر طراحی و تولید این پلتفرم که احتمالا یک سال و نیم زمان خواهد برد، مشارکت خواهند داشت. اما با وجود این، بخش اصلی طراحی این پلتفرم در داخل انجام خواهد شد و اگر ایرادی در طراحی به چشم بخورد،‌ طراحان خارجی آن ایرادها را رفع خواهند کرد.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها،‌ محصولاتی که بر مبنای این پلتفرم به تولید خواهند رسید، محصولات کوچک و شهری خواهند بود که از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار خواهند داشت و همچنین از طراحی مدرنی نیز بهره‌مند خواهند بود.

حل مشکل تأمین قطعه خودروسازان

سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در ادامه با اعلام این خبر که عرضه خودرو به بازار کشور طی ۲ ماه گذشته افزایش پیدا کرده است، بیان کرد حجم عرضه خودرو از طریق تجاری‌سازی محصولات دپو شده از اواخر سال ۱۴۰۰ تاکنون افزایش یافته و این موضوع باعث شده میزان خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان هم‌اکنون به ۷۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کند. این در صورتی است که در زمستان سال گذشته خودروهای دپو شده به ۲۵۰ هزار دستگاه رسیده بودند.

لاهیجانی در ادامه ضمن تأکید بر افزایش سرعت تکمیل خودروهای ناقص توسط خودروسازان، بیان کرد افزایش تجاری‌سازی خودروها باعث شده از میزان خودروهای دپو شده در پارکینگ‌های ایران خودرو و سایپا کاسته شود و تخمین زده می‌شود که با تکمیل خودروهای ناقص، به زودی این تعداد به حداقل برسد.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز در ارتباط با نحوه تکمیل خودروهای ناقص توسط شرکت‌های خودروسازی، بیان کرد تا پیش از این کمبود ریزتراشه‌ها باعث شده بود که شرکت‌های خودروسازی در تأمین قطعات مورد نیاز خود با مشکل مواجه شوند،‌ اما در حال حاضر این مشکل بر طرف شده است.

وی ادامه داد در تلاش هستیم تا تیراژ تولید و تجاری‌سازی خودروها بیشتر شود و دیگر شاهد هیچ خودروی ناقصی نباشیم. به گفته این مقام مسئول، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی سال جاری یک و نیم میلیون دستگاه خودرو روانه بازار خواهد شد تا بدین واسطه میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ارتباط با واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی اظهار کرد هم‌اکنون تمام موانعی که بر سر راه واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی قرار داشته شناسایی شده و در تلاش برای از بین بردن آن‌ها هستیم؛ از این رو در موعد مشخص شده، یعنی بازه ۶ ماهه این اتفاق خواهد افتاد.

منبع گجت نیوز

خروج از نسخه موبایل