تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
کد خبر : 27921

خواب REM غذا خوردن ما را در طول روز تنظیم می‌کند

خواب REM غذا خوردن ما را در طول روز تنظیم می‌کند

خواب REM غذا خوردن ما را در طول روز تنظیم می‌کند خواب REM یا همان خواب حرکت تند چشم، مرحله‌ای مشخص از خواب انسان بوده که طبق تازه‌ترین تحقیقات، ارتباط آن با غذا خوردن ما مشخص شده است.
خواب REM یا همان آر ای ام، نام اختصاری مرحله «حرکت تند چشم» از خواب انسان بوده که به تازگی توسط دانشمندان دانشگاه برن مورد بررسی قرار گرفته است؛ این‌طور که به نظر می‌رسد، این مرحله در تنظیم عادت‌های غذایی و میزان مصرف انرژی ما در طول روز تاثیر مهمی دارد.
تحقیق در مورد خواب REM در واقع بر اساس گفته‌های دکتر آنتوین آدامانتیدیس (Antoine Adamantidis)، از دانشگاه برن سوئیس که سرپرستی تحقیقات اخیر را بر عهده داشته، خواب آر ای ام به مصرف غذای انسان ثبات می‌بخشد؛ برای این تحقیقات، آدامانتیدیس و همکارانش عصب‌های هیپوتالاموسی موش‌ها را در هنگام خواب آر ای ام این موجودات سرکوب کردند تا تاثیر چنین کاری را در زندگی روزمره آن‌ها مشخص کنند. یکی از تاثیرات چنین کاری کاهش غذای مصرفی موش‌ها در روزهای بعد از سرکوب عصب‌های مورد نظر بود.
محققان دانشگاه برن با استفاده از تکنیک تصویربرداری کلسیم داخل بدن، دریافتند..

خواب REM غذا خوردن ما را در طول روز تنظیم می‌کند

خواب REM یا همان خواب حرکت تند چشم، مرحله‌ای مشخص از خواب انسان بوده که طبق تازه‌ترین تحقیقات، ارتباط آن با غذا خوردن ما مشخص شده است.

خواب REM یا همان آر ای ام، نام اختصاری مرحله «حرکت تند چشم» از خواب انسان بوده که به تازگی توسط دانشمندان دانشگاه برن مورد بررسی قرار گرفته است؛ این‌طور که به نظر می‌رسد، این مرحله در تنظیم عادت‌های غذایی و میزان مصرف انرژی ما در طول روز تاثیر مهمی دارد.

تحقیق در مورد خواب REM

در واقع بر اساس گفته‌های دکتر آنتوین آدامانتیدیس (Antoine Adamantidis)، از دانشگاه برن سوئیس که سرپرستی تحقیقات اخیر را بر عهده داشته، خواب آر ای ام به مصرف غذای انسان ثبات می‌بخشد؛ برای این تحقیقات، آدامانتیدیس و همکارانش عصب‌های هیپوتالاموسی موش‌ها را در هنگام خواب آر ای ام این موجودات سرکوب کردند تا تاثیر چنین کاری را در زندگی روزمره آن‌ها مشخص کنند. یکی از تاثیرات چنین کاری کاهش غذای مصرفی موش‌ها در روزهای بعد از سرکوب عصب‌های مورد نظر بود.

محققان دانشگاه برن با استفاده از تکنیک تصویربرداری کلسیم داخل بدن، دریافتند که عصب‌های خاصی در قسمت هیپوتالاموس مغز موش‌ها به هنگام غذا خوردن و خواب REM فعالیت مشخصی داشتند. این فعالیت در فرآیندهای دیگر خواب موش‌ها دیده نمی‌شد و به همین دلیل، دانشمندان به این فکر افتادند که با دست‌کاری عملکرد عصب‌های مورد نظر، ارتباط غذا خوردن و خواب آر ای ام را مشخص کنند.

چنین موضوعی نشان داد که برای ثبات بخشیدن به مصرف روزانه غذا، عملکرد مناسب مغز به هنگام خواب آر ای ام بسیار مهم است. شاید در دنیای موش‌ها کشف اخیر اهمیت چندانی نداشته باشد، اما وقتی به دنیای انسان‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که میزان و کیفیت خواب شبانه ما در طول دهه‌های اخیر شدیدا کاهش یافته و موضوعاتی مانند شیفت‌های کاری مختلف یا قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی مانیتورها در شب هنگام، باعث شده تا به تدریج خواب انسان‌ها مختلف شود.

تاثیر خواب در زندگی انسان‌ها

نتایج به دست آمده در مورد خواب REM کمک زیادی به طراحی روش‌های درمانی مختلف برای مشکلات گوناگون زندگی مدرن خواهد کرد؛ تحقیقات گذشته نشان داده‌اند که کیفیت و میزان خواب شبانه می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی ما از جمله سلامت قلب، توانایی تمرکز، ریسک بروز افسردگی و حتی شانس دچار شدن به اعتیاد را تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: دانشمندان MIT به دنبال عملی کردن ایده دستکاری رویاها در فیلم اینسپشن هستند

البته آدامانتیدیس می‌گوید که تحقیقات تیم او در این رابطه هنوز در مراحل ابتدایی بوده و نمی‌توان صرفا خواب آر ای ام را تنها عامل تاثیرگذار روی عادات غذایی معرفی کرد؛ فاکتورهای دیگری از جمله سیکل‌های خواب و مراحل استراحت هم باید مورد بررسی قرار بگیرند.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.