تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
کد خبر : 51039

خط تولید داروی ترک اعتیاد و ضد دردهای سرطانی "بوپرنورفین" افتتاح شد

خط تولید داروی ترک اعتیاد و ضد دردهای سرطانی "بوپرنورفین" افتتاح شد

خط تولید داروی ترک اعتیاد و ضد دردهای سرطانی “بوپرنورفین” افتتاح شد – اخبار اجتماعی – به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ داروی ترک اعتیاد و ضد دردهای سرطانی بوپرنورفین ۲ میلی‌گرم با منشا تریاک با ح..

خط تولید داروی ترک اعتیاد و ضد دردهای سرطانی "بوپرنورفین" افتتاح شد – اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ داروی ترک اعتیاد و ضد دردهای سرطانی بوپرنورفین ۲ میلی‌گرم با منشا تریاک با حمایت ۳۶ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب طرح هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری زیست فناوری در کارخانه‌ای به مساحت ۱۹۲۰ مترمربع و با ظرفیت ۸۲۶ کیلوگرم معادل ۴۱۳ میلیون عدد قرص پرونو با حضور مجازی دکتر سورنا ستاری معاون علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری، سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شد.

این پروژه دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیارد تومانی در قالب هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری زیست فناوری انجام شده است که سهم صندوق نوآوری از این میزان ۳۶ میلیارد تومان بوده است.

بوپرنورفین (Buprenorphine) دارویی است که عمدتا برای درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود، مصارف درمانی دیگری از جمله تسکین دردهای شدید، قبل از بیهوشی، کنترل و برگرداندن مهار تنفسی ناشی از فنتانیل در بیهوشی نیز دارد.

داروی بوپرنورفین جزء داروهای ترک اعتیاد است که به دلیل دارا بودن خواص ویژه، آن را نسبت به دیگر داروهای این زمینه برتری داده است.

یعقوب حقیقتیان، مدیرعامل شرکت مهرسام دارو، تولید این محصول را علاوه بر کاهش ارزبری، راهکار مبارزه با یکی از معضلات اجتماعی کشور دانست و گفت: اعتیاد یکی از چالش‌های آسیب‌رسان است که تمامی‌کشورها با آن درگیر هستند. بر این اساس داروهای مختلفی برای ترک اعتیاد در دنیا وجود دارد که معتبرترین آن داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین است. این محصول در اشکال مختلفی چون آمپول نالوکسان، کپسول خوراکی نالتروکسان و فرم آهسته رهش نالتروکسان (تزریقی) عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در برنامه امروز از محصول و خط تولید آن رونمایی ‌شد اما پیش از این یک میلیون قرص بوپرنورفین ۲ میلی گرم تولید شده است و ۶ میلیون قرص نیز در پروسه تولید قرار دارد. در مدل فرم آهسته رهش نالتروکسان (تزریقی)، محصول به بدن فرد معتاد تزریق می‌شود و حالت خماری تا یک ماه به منظور خروج اثرات مواد مخدر از بدن بیمار باقی می‌ماند.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، منشا این دارو تریاک است که ماده اولیه تدائین از آن تهیه شده و بعد از انجام ۹ فرآیند شیمیایی به بوپرنورفین تبدیل می‌شود که جایگزین مناسب و منطقی برای متادون است. این محصول برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ در انگلستان تولید شده و در دنیا به عنوان مناسب‌ترین داروی ترک اعتیاد مطرح است که می‌توانیم با قیمت قابل رقابت در تولید، این محصول را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم.

حقیقتیان خاطرنشان کرد که پیش از این از متادون برای ترک اعتیاد استفاده می‌شد که علاوه بر خاصیت اعتیادآوری، هزینه‌هایی چون ارزبری بالا برای کشور به همراه داشته است. معضل اعتیادآوری متادون باعث می‌شد که فرد بیمار از مواد مخدر دیگر مانند هرویین به سمت اعتیاد به متادون سوق پیدا کند. بر این اساس دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌خواستار ارائه راهکار برای حل این معضل اجتماعی هستند.

مدیرعامل شرکت مهرسام دارو از بالا بودن قیمت واردات بوپرنورفین خبر داد و گفت: تولید این محصول نیاز به تکنولوژی پیشرفته دارد و ما با استفاده از توان فنی و علمی ‌توانستیم به تولید تجهیزاتی دست یابیم که قیمت نهایی این محصول را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و امکان تولید آن را در کشور فراهم می‌کند. این خط تولید از سه نوع رآکتور تشکیل شده که بومی‌سازی شده و با استفاده از توان داخل ساخته شده است.

حقیقتیان ادامه داد: واحد تحقیق و توسعه شرکت موفق به ساخت داخل پیشرفته‌ترین تجهیزات با طراحی کاملا بومی‌سازی شده برای تولید بوپرنورفین شده است که علاوه بر تولید ماده موثره، محصول نهایی یعنی قرص زیر زبانی حاوی ۲ میلی گرم بوپرنورفین به‌صورت هیدروکلراید را نیز تولید کند.
وی در مورد مزیت رقابتی این محصول علاوه بر کاهش قیمت، گفت: سنتز ماده اولیه بوپرنورفین هیدروکلراید با تکنولوژی متفاوت و پیشرفته همراه است. همچنین راندمان بالا و درجه خلوص ۱۰۰ درصد و ناخالصی صفر درصد باعث شده تا در مقایسه با نمونه‌های خارجی مزیت رقابت بالایی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مهرسام دارو، میزان کاهش ارزبری این محصول را ۳۰ میلیون دلار عنوان کرد و در مورد ظرفیت تولید گفت: حجم عملیات اجرایی سالانه ۸۰۰ میلیون عدد قرص است همچنین ظرفیت اسمی‌ تولید ماده موثره ۱۵۰۰ کیلوگرم است. میزان نیاز کشور ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون قرص است که علاوه بر تامین نیاز داخل بیش از ۵۰ درصد از تولیدات برای صادرات هدف‌گذاری شده است.

وی میزان اشتغالزایی تولید این محصول را ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم عنوان کرد.

سازمان غذا و دارو: بخش خصوصی هنوز موفق به واردات واکسن کرونا نشده استشهریاری: زمزمه‌هایی از حذف ارز دارو به گوش می‌رسدتهیه داروهای کمیاب و خاص با سامانه داروگ

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.