تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر : 65699

خطرناک‌ترین لحظه‌های رالی داکار ۲۰۲۲؛ وقتی عربستان میعادگاه آفرودبازان می‌شود

خطرناک‌ترین لحظه‌های رالی داکار ۲۰۲۲؛ وقتی عربستان میعادگاه آفرودبازان می‌شود

خطرناک‌ترین لحظه‌های رالی داکار ۲۰۲۲؛ وقتی عربستان میعادگاه آفرودبازان می‌شود رالی داکار، می‌تواند با رانندگان و تماشاگران خود بسیار خشن و بی‌رحم باشد. داکار اشتباه هیچ کسی را بدون جواب نمی..

خطرناک‌ترین لحظه‌های رالی داکار ۲۰۲۲؛ وقتی عربستان میعادگاه آفرودبازان می‌شود

رالی داکار، می‌تواند با رانندگان و تماشاگران خود بسیار خشن و بی‌رحم باشد. داکار اشتباه هیچ کسی را بدون جواب نمی‌گذارد و او را به سختی جریمه می‌کند. در ادامه با ترسناک‌ترین و جذاب‌ترین لحظات رالی داکار ۲۰۲۲ عربستان همراه می‌شویم.

رالی داکار ۲۰۲۲ عربستان با قهرمانی راننده‌ی بی‌رقیب این مسابقات یعنی ناصر العطیه، راننده تیم تویوتا، به پایان رسید. این موضوع در حالی اتفاق افتاد که افراد زیادی، از جمله تماشاگران و راننده‌ها، در طول مسابقه زخمی شدند. این مسابقات متاسفانه با مرگ یکی از مکانیک‌های گاراژ تیم PH Sport هم همراه بود.

اما تماشاگران داکار عربستان، بدون توجه به هیچ کدام از این مسائل، خودروهای رالی را تعقیب می‌کردند و جو بسیار عجیبی را در سراسر مسیر ایجاد کرده بودند. این رفتارها را در سالیان دور، در مسابقات رالی گروه بی (Group B) می‌دیدیم که به خاطر مرگ رانندگان و تماشاچیان، به کلی از تقویم موتور اسپرت خط خورد.

خطرناک‌ترین و بهترین لحظات رالی داکار ۲۰۲۲ عربستان

جنگ لندکروز و هایلوکس داکار

رالی داکار 2022 عربستان

ابتدا سعی کنید چشم اندازی از رالی داکار داشته باشید. یک تویوتا هایلوکس ۶ سیلندر تویین توربو شارژ را در نظر بگیرید که با ناله‌های دیوانه کننده‌ی خود از پس یک تپه‌ی شنی بالا می‌آید. وقتی به اوج تپه می‌رسد با صدای کاتاف خود، تمامی شن‌ها را به پشت سر هدایت و همراه با خورشید سوزان، تصویر زیبایی را ایجاد می‌کند.

در همین زمان یک وانت تویوتا لندکروز را تصور کنید که دقیقا به سمت همان هایلوکس در حرکت است. هایلوکس با سرعتی بیش از ۱۵۰ km/h به سمت پایین تپه می‌آید و هیچ خبری از لندکروز ندارد. تماشاچیان با سر و صدای زیاد و حرکات دست، سعی می‌کنند که این دو خودرو را از یکدیگر مطلع کنند و لندکروز درست در لحظه‌ی آخر، مسیر خود را عوض می‌کند. راننده هایلوکس که تا همین لحظه هم از وجود لندکروز بی خبر بود، دست پاچه شده و خودرو او به پهلو چپ می‌شود. این فقط یکی از حادثه‌هایی بود که می‌توانست جان چند نفر را بگیرد.

شترهای خوش شانس

رالی داکار 2022 عربستان

صحرای عربستان، محل زندگی شترهای بومی‌ای است که کنترل آن‌ها واقعا زمانی زیادی می‌برد. همین مورد باعث شده بود که یکی از کامیون‌های تیم کاماز، تا نزدیکی تصادف با آن‌ها برود. خوشبختانه با صدای بلند پیشرانه‌ی این کامیون، گله‌ی شترها متفرق شدند و به هیچ کسی آسیبی نرسید.

تماشاگران دیوانه یا عاشقان رالی

رالی داکار 2022 عربستان

روز بعد اتفاقی می‌افتد که باور آن ممکن نیست. تماشاگران در کنار مسیر، رقابت تنگاتنگی با یکدیگر بر سر نزدیک شدن به خودروهای مسابقه‌ای دارند. یک پیکاپ لندکروز معمولی در خارج از مسیر مسابقه، خودرو سباستین لوئب را تعقیب می‌کند. او این کار را به قدری جدی انجام می‌دهد که انگار خودش هم در مسابقه شرکت می‌کند. در سمت دیگر تپه، یک لکسوس را می‌بینیم که پا به پای خودرو تیم تویوتا، سعی می‌کند به بالای تپه برسد. بدون شک کشور عربستان، بهترین مکان برای برگزاری رالی داکار ۲۰۲۲ بوده است. مردم این کشور با عشق و علاقه‌ی غیرقابل وصفی مسابقات را دنبال می‌کنند. هیجانی که تماشاگران عربستانی به رقابت می‌دهند، بدون اغراق کمتر از تلاش رانندگان نبوده است. پس به عربستان و داکار ۲۰۲۲ خوش آمدید. اینجا میعادگاه عاشقان آفرود است.

رژه تویوتاها و اسکورت خودروهای مسابقه

رالی داکار 2022 عربستان

سکانس بعدی، قبل از مسیر اصلی مسابقه خلق می‌شود. جایی که کاروانی از لندکروزها و لکسوس‌های شاسی بلند معمولی، مثل یک تیم چند نفره کنار هم قرار گرفته‌اند. هرکدام از آن‌ها تلاش می‌کند تا به خودرو اول تبدیل شود و افتخار رهبری گروه را داشته باشد. این وقایع در سرعت بالای بیش از ۱۳۰ km/h انجام می‌شود و جوانان عربستانی جدا از ریسک بالای این حرکات، هیچ ترسی از قیمت بنزین ندارند.

سبقت از شکارچی داکار

رالی داکار 2022 عربستان

این خودرو مسابقه‌ای BRX Humter است که چند دقیقه زودتر، گاراژ خود را ترک کرده و به سمت جایگاه شروع مسابقه می‌رود. اینجا خبری از حمل خودرو با باربر نیست و تمامی شرکت کنندگان باید با پای خود به ایستگاه شروع وارد شوند. سیستم مسیریابی، هیچ مسیر فرعی یا میانبری را نشان نمی‌دهد. هر اتفاقی که قرار است رخ دهد، همینجا خواهد بود. مسیر مسابقات امسال، حدود ۷۳۰۰ کیلومتر بود که رانندگان از این مقدار، باید ۲۹۰۰ کیلومتر را در مسیرهای عادی طی می‌کردند. هرچند که عامل زمانِ کمتر، در این مسیرها تاثیر گذار نیست ولی باید در زمان مشخصی به چک پوینت‌ها برسید.

شروع رالی داکار ۲۰۲۲ عربستان

رالی داکار 2022 عربستان

مسابقه شروع می‌شود و راننده‌ها با فاصله زمانی سه دقیقه از یکدیگر شروع به حرکت می‌کنند. این زمان به اندازه‌ای کافی است که شن‌های پخش شده، آرام بگیرند و مسیر برای راننده بعدی قابل مشاهده باشد.

اینجا خبری از جایگاه VIP نیست

رالی داکار 2022 عربستان

حالا باید مکانی را پیدا کنید که بتوانید از مسیر و رقابت لذت ببرید. اما چنین جایی وجود ندارد. حتی مسیر مسابقه هم برای کسی مشخص نیست. کتاب حاوی نقشه‌های راه، درست در صبح روز مسابقه به رانندگان داده می‌شود.

غذای شتر، بلای جان راننده‌ها

رالی داکار 2022 عربستان

مسیر داکار، برخلاف پیست‌های فرمول یک یا هر رقابتی دیگری، همانی است که قبلا بوده. گیاهان خار شتر که در همه جای صحرا وجود دارند، شرایط سختی را برای راننده‌ها خلق می‌کنند. آن‌ها بدترین دشمن سیستم تعلیق هستند.

هم اکنون کاروان شتر

رالی داکار 2022 عربستان

اما این همه‌ چیز نیست. رانندگان حتی از چند کیلومتر بعد از خود خبر ندارند. در تصویر زیر یک کاروان حمل شتر را می‌بینیم که در یک قدمی فاجعه قرار دارد. کامیون رالی با سرعت ۱۳۰ km/h به سمت این غول ۹.۵ تنی که سرعتی کمتر از ۱۵ km/h دارد در حرکت است. با توجه به مسیر قبلی کامیون داکار، می‌توان حدس زد که راننده آن قبل از پایین آمدن از تپه، هیچ خبری از کاروان حامل شترها نداشته است.

بازی مرگ و زندگی برای ثبت بهترین لحظات

رالی داکار 2022 عربستان

اکثر خبرنگاران، برخلاف تماشاگران عربستانی، ترجیح می‌دادند که با پهپادهای خود به مسیر داکار بروند. اما این خبرنگار، دوربین و سه پایه‌ی خود را به وسط مسیر برده است. او واقعا چه هدفی و چه انتظاری از برخورد با رانندگان مسابقه داشت؟ تصور کنید که یک تماشاگر به وسط پیست فرمول یک جیمی جامپ کند. واقعا خنده‌دار است اما چنین موضوعی هم اتفاق افتاده است.

خودروهای مسابقه کجا هستند؟

رالی داکار 2022 عربستان

در این تصویر، سردرگمی تماشاچیان را می‌بینید. آن‌ها واقعا نمی‌دانند که خودرو بعدی قرار است از کدام سمت به سراغشان بیاید و با این حال باز هم در صحرای مسابقه باقی مانده‌اند.

دسته‌ی شاهین‌های صحرا

رالی داکار 2022 عربستان

خودروهای رالی داکار، معمولا تک به تک دیده می‌شوند. اما گهگاهی هم می‌بینیم که دسته زیادی از خودروها با سرعت بالا، از جهت‌های مختلف تپه به سمت شما می‌آیند.

رالی داکار 2022 عربستان

بعد از این مرحله همه‌ چیز به مدت فقط یک ساعت آرام می‌شود و می‌توانید از سکوت کویر لذت ببرید.

رالی داکار 2022 عربستان

البته این سکوت به سرعت خسته کننده می‌شود و جوانان عربستانی با لندکروزهای خود به دیدار شن‌ها می‌روند. اینجا همه با هم تعامل می‌کنند و لذت می‌برند پس نیازی به قانون گذار نیست.

رالی داکار 2022 عربستان

البته فرقی ندارد که خودرو شما چه از چه مدلی باشد. آفرود، ۴WD یا سدان معمولی. همین که اسم تویوتا را یدک بکشد کافی است که شما را به داکار بیاورد.

رالی داکار 2022 عربستان

در عربستان هر چیزی را می‌توانید ببینید. از لکسوس های صفر کیلومتر تا خودروهای دست ساز عجیب.

کامیون‌ها، غول‌های سنگین رالی داکار

رالی داکار 2022 عربستان

داکار قوانین خیلی مشخصی برای بخش فنی خودروها ندارد. آن‌ها گازوئیلی، بنزینی، هیبرید، برقی یا هیدروژنی هستند. کامیون تیم آرامکو یک کامیون هیدروژنی بود که با پیل سوختی هیدروژن کار می‌کرد. ولی عجیب‌تر از آن، موج سواری جوانان روی شن است. این مورد را در نظر بگیرید که کامیون آرامکو هنوز در حال مسابقه دادن است.

رالی داکار 2022 عربستان

حضور خودروهای تویوتا، آئودی، BRX Hunter یا حتی موتور تریل‌ها بسیار طبیعی است. اما کامیون‌ها واقعا صحنه‌های جذابی را خلق می‌کنند. تصور رانندگی با کامیون، آن هم با سرعت ۱۶۰ km/h در دل کویر واقعا عجیب است. در واقع کامیون‌ها عملکرد بهتری نسبت به سایر شرکت کننده‌ها دارند. آن‌ها با ارتفاع بیشتر خود، می‌توانند مسیر را بهتر تشخیص دهند. این موضوع به خصوص در سربالایی‌ها تاثیر گذار است. پیشرانه‌ی آن‌ها بیش از ۲۷۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند و معمولا در همان اوایل مسابقه، از خودروهای باگی و موتور سیکلت‌ها پیشی می‌گیرند.

رالی داکار عربستان؛ جایی که عشق، جنون و هیجان به هم می‌رسند

رالی داکار 2022 عربستان

هرچه به اواخر مسابقه نزدیک‌تر می‌شویم، همه هیجان‌زده‌تر می‌شوند. تماشاچیان با حرکات خطرناک خود سعی می‌کنند که رانندگان را به اشتباه وادار کنند. اینجا هیچ مارشالی وجود ندارد که پیست را مدیریت کند. دقیقا حال و هوای رالی گروه B حس می‌شود. رالی داکار ۲۰۲۲ عربستان واقعا قلب عاشقان را نشانه گرفته بود.

از دست ندهید :پایان رالی داکار ۲۰۲۲ عربستان؛ از قهرمانی ناصر العطیه تا مرگ دردناک راننده فرانسوی منبع :topgearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.