تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر : 52530

خصوصیات بهترین مشاور برای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰

خصوصیات بهترین مشاور برای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰

فهرست۱ خصوصیات بهترین مشاور برای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰۱.۱ انتخاب رشته کنکور و دانشگاه۱.۱.۱ معرفی و رزومه استاد افشار۱.۲ علاقه و رغبت در انتخاب رشته و انتخاب شغل۱.۲.۱ کشف استعداد۱.۳ آینده شغلی در انتخاب رشته۱.۳.۱ استراتژی بلند مدت تحصیل یا مهاجرت۱.۳.۲ آینده پژوهی در انتخاب رشته۱.۴ بهترین مشاور برای انتخاب رشته کنکور کیست؟۱.۴.۱ چرا باید …

خصوصیات بهترین مشاور برای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰

درسراسر زندگی، ما با انتخاب های خود آینده را می سازیم.  اگر انتخاب رشته سال نهم به دهم را به درستی انجام دهیم، فرزندانمان در دبیرستان با تنش کمتری رو به رو خواهند بود و با علاقه درس می‌خوانند. اگر انتخاب رشته کنکور و دانشگاه را با کمک بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور انجام دهیم، طبیعی است که به بهترین و مطلوب ترین نتیجه در دوران تحصیل خواهیم رسید و دیگر خبری از انصراف یا اخراج و یا تغییر رشته در دانشگاه نخواهد بود.

در طول زندگی برای هر یک از ما موقعیت‌هایی پیش می آید که نیازمند انتخاب یکی از موقعیت‌ها یا فرصت‌های پیش رو می باشد. ممکن است برخی از این انتخابها چندان مهم نباشد و یا اثرات زودگذر و کوتاه مدت داشته باشد مانند انتخاب کفش، لباس و … . و اگر در انجام یا انتخاب درست آنها دچار  اشتباه شویم فرصت جبران وجود دارد، و پیامد این اشتباه ، کوتاه مدت می باشد.

اما برخی از انتخاب ها قابل جبران نیستند و اگر هم باشند نیازمند صرف زمان و هزینه زیاد می باشند. انتخابهایی مانند:

  • انتخاب همسر و ازدواج
  • انتخاب رشته دبیرستان
  • انتخاب رشته دانشگاه
  • انتخاب رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی
  • انتخاب شغل

که در واقع تمام مسیر زندگی انسان را تحت شعاع قرار می دهد.

انتخاب رشته کنکور و دانشگاه

یکی از این انتخاب موثر در زندگی نیز ، انتخاب رشته دانشگاهی می باشد که ممکن است تکرار آن چندان ساده نباشد و فرصتی برای جبران مجدد وجود نداشته باشد. و حاصل چندین سال تلاش یک دانش آموز به انتخاب نهایی او بستگی دارد. اگر این انتخاب درست و دقیق  و با سنجش تمام جوانب انجام نگیرد و فقط براساس احساسات، رویاها و بلندپروازیها باشد عواقب و پیامدهای غم انگیزی برای دانش آموز در پی دارد. از جمله سرخوردگی از تحصیل ، افسردگی ،  ترک تحصیل و … .

در سال های قبل شاهد بودیم که برخی از رتبه های برتر در اوایل دهه ۹۰ که مشغول به تحصیل در دانشگاه های برتر مانند شریف و … بودند، مجدد در کنکور سراسری رشته تجربی شرکت نمودند. حال اگر این افراد از ابتدای دوره دبیرستان به رشته تجربی هدایت می شدند، خسارت هایی چون اتلاف عمر، گرفتن جای شخص دیگر در دانشگاه، اتلاف هزینه هایی که برای تحصیل رایگان او انجام شده و بسیاری موارد دیگر به وقوع نمی‌پیوست.

پس برای انجام اینگونه انتخابهای مهم لازم است حساسیتهای لازم انجام شود و تمام جوانب سنجیده و براساس واقعیتها، علایق، توانمندیها و استعدادها اقدام به انتخاب رشته مناسب نمود. و در این زمینه از افراد متخصص و آگاه در زمینه انتخاب رشته مثل مشاوران تحصیلی و روان شناسان و همچنین مشاوران شغلی بهره برد.

در این قسمت مصاحبه ای با استاد افشار مدرس و مشاور با سابقه کنکور، مشاور شغلی و کسب و کار انجام شده است. با توجه به تخصص ایشان در زمینه مشاوره تحصیلی، کسب و کار و آینده پژوهی رویکرد متفاوتی را در مورد انتخاب رشته خواهیم دید.

معرفی و رزومه استاد افشار

بنده فارغ التحصیل مهندسی مکانیک و ارشد مدیریت کسب و کار از دانشگاه تهران هستم. از سال ۱۳۸۱ در زمینه تدریس و مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته کنکور فعالیت دارم. مولف بیش از ۳۵ عنوان کتاب در زمینه های مختلف تحصیلی، کنکور و غیره می باشم.

به علت رشته های تحصیلی و دوره های غیر دانشگاهی که گذرانده ام، از آینده پژوهی، تحلیل داده ها، روانشناسی و علوم مربوط به کسب و کار برای دانش آموزان و دانشجویان استفاده می کنم.

اگر بخواهم نظر شخصی خود را در مورد تحصیل و دانشگاه بیان کنم میگویم:

تحصیل در هر رشته و دانشگاهی باعث موفقیت و کسب درآمد نیست. با انتخاب درست، با تحصیل در رشته هایی که شهرت کمتر و پتانسیل رشد بیشتری دارند، می توان در آینده بهتر از دیگران بود.

در این قسمت به  ۵ نکته اساسی و بسیار مهم در مورد موفقیت تحصیلی، انتخاب رشته و آینده شغلی اشاره می کنم:

علاقه و رغبت در انتخاب رشته و انتخاب شغل

آیا به رشته ای که انتخاب می کنید علاقمند هستید یا فقط براساس گفته ها و اجبار والدین و فامیل و یا بخاطر اینکه فلان دختر یا پسر در فامیل در آن رشته تحصیل می کند شما هم می خواهید همان رشته را انتخاب نمائید تا به اصطلاح کم نیارید!!!

اولین اصل در انتخاب رشته سال نهم به دهم و سپس انتخاب رشته دانشگاه و کنکور ، علاقه و رغبت می باشد. هر چند ممکن است علاقه و رغبت واقعی نباشد و به علت، محیط زندگی در ناخود آگاه افراد نقش بسته باشد؛ اما با روش ها و تست های شخصیت شناسی و شغلی که از اعتبار جهانی برخوردارند، این قضیه کاملا مکشوف خواهد شد. تست هاییی مانند هالند و ام بی تی آی که همیشه به عنوان گام اول در گروه آموزشی مشاوره ای استاد افشار، از مراجعین گرفته می شود.

عاقبت انتخاب رشته ای از سر لجبازی و اجبار والدین و چشم و هم چشمی، یاس، ناکامی و در نهایت ترک تحصیل می باشد. همچنانکه بسیار مشاهده می شود انصراف از تحصیل یا تغییر رشته دانشگاه نشانگر عدم علاقه به رشته و انتخاب رشته نادرست می باشد.

بنابراین داشتن علاقه یکی از عوامل موفقیت و ایجاد انگیزه در ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی می باشد. رغبت انگیزه ای مهم برای تلاش و حرکت افراد محسوب می شود. علاقه باعث می شود تمام سختی ها و مشکلات و موانع موجود در تحصیل قابل تحمل و آسان شوند و راه حل هایی برای آنها جستجو نمایید.  پیامدهای بی علاقگی : بی انگیزه بودن نسبت به درس، عدم تمرکز در مطالعه و افت تحصیلی ، بی هدفی و سردرگمی ، هدر دادن سرمایه و وقت!

کشف استعداد

یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب رشته استعداد و توانایی می باشد. آیا رشته ای که انتخاب می کنید استعداد و توانایی ادامه تحصیل در آن را دارید. آیا این انتخاب شما براساس واقعیت  و شناخت خودتان می باشد یا براساس بلندپروازی ، رویا پردازی ، کُری خواند و یا روکم کنی است. باخود بیاندیشید آیا د ر این رشته کشش دارید؟

در کشورهای اروپایی حتی برای جذب بازیکنان فوتبال و سایر ورزش ها از دوران کودکی برنامه ریزی انجام می شود. با هدایت هر استعداد و توانایی به سمت رشته مورد نظر، آینده خوبی برای کودکان و بهره وری برای کشور به ارمغان می آورند.

به هر حال کشف استعداد و گاها نبوغ را می توان با تست های آی کیو، ای کیو، هالند، MBTI و …. تا حدود زیادی کشف کرد.

آینده شغلی در انتخاب رشته

برخی از خانواده ها و دانش آموزان برای گذشته انتخاب رشته می کنند ؛ در حالی که انتخاب رشته بر اساس انتخاب آینده است. اگر بتوان آینده و نیازهای مربوط به آن را پیش بینی کرد، به طور حتم مسیر زندگی اغلب انسان ها عوض خواهد شد..

هر انسانی که تحصیل می کند هدفش این است که وقتی در آن  رشته ، متخصص و فارغ التحصیل شد در جایی مشغول به کار شود وشغلی بدست آورد. پس باید رشته ای انتخاب نمائید که در آینده و پس از فراغت از تحصیل بتوانید مشغول به کار شوید. با توجه به وضعیت بازارکار و اشتغال باید رشته ای انتخاب نمائید که بتوانید حتی خودتان کارآفرینی نمائید و فقط به فکر استخدام در دستگاههای دولتی نباشید . پس باید دقت نمود که فقط دانشگاه قبول شدن و رفتن به دانشگاه ملاک نباشد بلکه بازار کار و آینده شغلی رشته ای که انتخاب می کنید را مد نظر قرار دهید.

در طی فرآیند انتخاب رشته، یک مشاور حرفه ای می تواند آینده روشنی از بازار کار، ادامه تحصیل و یا حتی تغییر رشته به رشته دلخواه را ترسیم کند. همچنین با انتخاب های صحیح و اصولی می تواند احتمال قبولی شما را به ۱۰۰ درصد تبدیل کندانتخاب رشته کنکور برای شما حکم آخرین پنالتی را در جام جهانی دارد. اگر به درستی از این موقعیت استفاده نکنید باید یکسال دیگر هم درس بخوانید، کلاس بروید و هزینه کنید..

خصوصیات بهترین مشاور برای انتخاب رشته کنکور 1400

استراتژی بلند مدت تحصیل یا مهاجرت

اگر قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارید، در انتخاب رشته باید به موارد مهم دیگری پرداخت و در انتخاب دانشگاه ها و رشته ها آن ها را لحاظ کرد.

  • به کدام کشور مهاجرت خواهید کرد؟
  • قصد شما از مهاجرت ادامه تحصیل، بورسیه و یا اشتغال و کار است؟
  • در کشور مورد نظر چه مشاغلی مورد نیاز است؟
  • چه رشته هایی در این کشور پذیرش می شود؟
  • مدارک کدام دانشگاه های ایران در کشور مورد نظر دارای اعتبار است.
  • اعتبار دانشگاه مورد نظر در ایران و جهان

بسته به هدف بلند مدت هر شخص، گزینه های مختلفی را می توان در مقابل او قرار داد.

آینده پژوهی در انتخاب رشته

آینده پژوهی یکی از مواردی است که توسط استاد افشار وارد انتخاب رشته کنکور شده است. آینده پژوهی یعنی انتخاب بهترین گزینه بنا بر استراتژی بلند مدت !

البته باید متذکر شد که مشاورانی که در زمینه آینده پژوهی تخصص دارند، کمتر از انگشتان یک دست می باشند؛ اما به هر حال در مشاوره استاد افشار با ارائه آمار، مدارک و تحلیل های مختلف اتفاقات آینده تحلیل خواهد شد.

امیدواریم داوطلبان گرامی با مطالعه ، آگاهی و شناخت کامل از رشته ها ، توانایی ها و استعدادهای خود بهترین انتخاب را انجام دهند. و از هر نوع انتخاب شتاب زده، غیر منطقی و یا براساس رویا و بلندپروازی خودداری نمایند.

بهترین مشاور برای انتخاب رشته کنکور کیست؟

اعلام رتبه های کنکور معمولا در دهه اول مرداد ماه توسط سازمان سنجش و آموزش کشور صورت می گیرد. اغلب داوطلبان کنکور با دیدن رتبه خود، شُکه می شوند و همچنین به علت نا آگاهی از اصول انتخاب رشته، تغییر ظرفیت ها در هر سال، روشن نبودن آینده شغلی و شرایط ادامه تحصیل به دنبال یک مشاور انتخاب رشته خوب می گردند. برخی نیز به علت مایوس شدن از رتبه کسب شده، انتخاب رشته نمی‌کنند و بعد از اعلام نتایج متوجه می‌شوند که با رتبه های بدتر از خودشان، دانش آموزانی قبول شده اند.

مشاوره و رزرو انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰

با توجه به محدودیت ظرفیت و به ویژه تشدید آن به علت شرایط کرونا، همین حالا رزرو کنید:

۰۲۱-۴۴۱۷۴۴۶۷ و ۰۹۲۰۸۰۸۵۹۰۵

خصوصیات بهترین مشاور برای انتخاب رشته کنکور 1400

چرا باید بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور، برای من انتخاب رشته انجام دهد؟

متاسفانه به علت تعداد زیاد دانش آموزان کنکوری و شرایط روحی داوطلبان عزیز و خانواده‌های ایشان، برخی از سودجویان و مشاور نماها نیز وارد بحث انتخاب رشته کنکور می شوند و آسیب های جبران ناپذیری به دانش آموزان و خانواده هاشان با سخنان دروغ، غیر منطقی، انتخاب رشته های غلط و … وارد می کنند. به احتمال زیاد شما هم در تمام رسانه‌ها، تبلیغاتی از این دست خواهید دید:

  • قبولی در رشته پزشکی با رتبه ۵۰۰۰۰،متاسفانه این مطلب توسط یکی از مشاوران در صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. مشاور مذکور اعلام کرد در سال قبل دانش آموزی با رتبه حدودا ۵۰۰۰۰ را انتخاب رشته کردم و در رشته پزشکی قبول شد!!! بعد از مراجعه افراد و ثبت نام، ایشان کلا منکر این مطلب شدند و هزینه مشاوره به کسی برگشت داده نشد.
  • خرید صندلی پزشکی، خرید صندلی دندانپزشکی، خرید صندلی داروسازی، مهندسی و … در دانشگاه های معتبر.
    خرید صندلی هم دروغی بیش برای کلاهبرداری سودجویان نیست. تمام رشته های پردیس با رتبه های بالاتر و شهریه زیاد، جذب دانشجو می کنند.
  • ارتباط با سازمان سنجش، مشاور سازمان سنجش ،مشاور ارشد سازمان سنجش، مشاور ارشد آموزش و پرورش، ارتباط خویشاوندی با رئیس سازمان سنجش، وزیر، رئیس جمهور محترم، وزارت اطلاعات و…. همه کذب محض می باشد و افرادی که دارای چنین ارتباطاتی باشند هیچگاه به کسب در آمد از طریق انتخاب رشته، احتیاجی ندارند.
  • آگاهی از قوانین خاص و پشت پرده در سازمان سنجش و….
    متاسفانه برخی از مشاوران با بیان اصطلاحات من در آوردی، دانش آموز را به هراس می‌اندازند.
  • انتخاب رشته به روش های QWE,SFG,…. تمام این اسامی، جنبه تبلیغاتی دارد و از اصول تایید شده سازمان سنجش پیروی نمی کنند.
  • ارتباط با نمایندگان محترم مجلس، روسای دانشگاه های معتبر، وزیر علوم و … و فرستادن شما به رشته پزشکی فلان دانشگاه از دی ماه، بدون اینکه در انتخاب رشته قبول شده باشید. معمولا این افراد مبلغ هنگفتی را برای پیش پرداخت از شما می گیرند و بعد از ۶ ماه اگر بتوانید آن ها را پیدا کنید می گویند”در صورت شکایت،خود شما هم مجرم هستید و از ورود به دانشگاه محروم خواهید شد” .

جمع بندی و سخن آخر

 

انتخاب رشته صحیح، ادامه زندگی شما را در مسیر شادی و موفقیت قرار داده و انتخاب رشته غیر صحیح موجب بروز مشکلات بسیاری در آینده شما خواهد شد. بنابراین باید انتخاب رشته را جدی گرفت و برای انجام صحیح و اصولی آن مراحل ذکر شده را به دقت انجام داد.

در مورد انتخاب رشته تحصیلی، کنکور، مشاوره شغلی و …. مطالب و نکات مهم بسیاری وجود دارد که در حوصله این مقاله نبود. برای مطالعه در مورد رشته ها، مشاغل و مقایسه آن ها و آموزش کامل انتخاب رشته کنکور به سایت mrwins.ir  مراجعه نمایید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.