تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
کد خبر : 46784

خشکسالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عشایر فارس خسارت زد

خشکسالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عشایر فارس خسارت زد

مدیرکل امور عشایر فارس: خشکسالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عشایر فارس خسارت زد ایسنا/فارس مدیرکل امور عشایر فارس گفت: طبق تحلیل و کارشناسی‌های انجام شده، خشکسالی موجب خسارت بیش از هزار میلیارد تومانی به جا..

مدیرکل امور عشایر فارس:

خشکسالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عشایر فارس خسارت زد

خشکسالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عشایر فارس خسارت زد

ایسنا/فارس مدیرکل امور عشایر فارس گفت: طبق تحلیل و کارشناسی‌های انجام شده، خشکسالی موجب خسارت بیش از هزار میلیارد تومانی به جامعه عشایری استان فارس شده است.

روح‌الله بهرامی دوشنبه ۶ اردیبهشت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حرکت جوهره جامعه عشایری است، گفت: جامعه عشایری چه در حال کوچ، چه اسکان یافته، دارای اقتصاد تولید محور است و تمام اعضای خانوار از خردسال تا بزرگسال در فرایند تولید دخیل هستند.

او افزود: ارتباط مستقیم زندگی عشایر با منابع طبیعی و شرایط زیست محیطی قلمروهای کوچ هر ساله شرایط، ترسالی و خشکسالی مناطق استقرارشان بر نحوه تعلیف دام و تبع آن رشد و پرورش دام و هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی دارد.

مدیرکل امور عشایر فارس سه عامل آب، علوفه و مرتع را دارای تاثیرات محدود کننده و بسیار زیاد بر فعالیت‌های تولیدی و معیشتی جامعه عشایری دانست.

بهرامی گفت: کاهش منابع آب شرب بر عشایر و دام عشایر تاثیر گذار است زیرا منجر به کاهش علوفه، فروش اجباری دام مولد، افزایش تنش‌های اجتماعی و ایلی بر سر آب و مرتع، افزایش عرضه دام به بازار و افت قیمت و … خواهد شد.

او اضافه کرد: بروز مشکلاتی در زمینه آب، علوفه و مرتع مورد نیاز عشایر منجر به ایجاد مشکلات معیشتی و حتی تغییر شیوه زندگی، کاهش تولید گوشت قرمز در جامعه، شیوع بیماری‌های دامی و انسانی به دلیل فقر تغذیه و کمبود آب و بهداشت، کوچ زود هنگام عشایر و افزایش نارضایتی اعضای جامعه عشایری می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: تامین اعتبار برای خرید دام مازاد عشایر، تامین علوفه مدت دار، تقویت ناوگان آبرسانی سیار، تامین تسهیلات بلند مدت برای کمک به معیشت عشایر از جمله پیشنهاداتی است که لازم است با مساعدت مسئولان سریع تر عملیاتی شود.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.