تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر : 596393

ختنه با حلقه چیست و چگونه انجام می شود؟

ختنه با حلقه چیست و چگونه انجام می شود؟

ختنه با حلقه یک روش نسبتا جدید برای انجام ختنه در نوزادان است. در ادامه مطلب قصد داریم این روش را بیشتر بررسی کنیم و یک مقایسه بین آن و روش کلاسیک داشته باشیم. بسیاری بر این باورند که روش کلاسیک که نیاکان ما از آن بهره برده¬اند دارای مزایای بیشتری است. اما این حرف

ختنه با حلقه یک روش نسبتا جدید برای انجام ختنه در نوزادان است. در ادامه مطلب قصد داریم این روش را بیشتر بررسی کنیم و یک مقایسه بین آن و روش کلاسیک داشته باشیم. بسیاری بر این باورند که روش کلاسیک که نیاکان ما از آن بهره برده¬اند دارای مزایای بیشتری است. اما این حرف […]

ختنه با حلقه یک روش نسبتا جدید برای انجام ختنه در نوزادان است. در ادامه مطلب قصد داریم این روش را بیشتر بررسی کنیم و یک مقایسه بین آن و روش کلاسیک داشته باشیم. بسیاری بر این باورند که روش کلاسیک که نیاکان ما از آن بهره برده¬اند دارای مزایای بیشتری است.

اما این حرف چقدر مبنای عملی دارد و نظر پزشکان در این¬ مورد چیست؟ چه مراقبت¬هایی باید پس از عمل با حلقه انجام شود؟ آیا در این روش عوارض بیشتری را شاهد هستیم؟ اگر شما هم قصد کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع را دارید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

فرایند ختنه چیست؟

پوست بالای آلت ¬تناسلی قسمتی شل و افتاده در پسران بوده که به منظور محافظت از نوک آلت پدید آمده¬است. بخش کوچکی از ماهیچه و رگ¬های خونی در بخش نوک که آن را ختنه¬گاه می¬دانیم، قرار دارند. در نوزاد پوست این ناحیه به ختنه گاه چسبیده است اما به مرور زمان برای ادرار راحت¬تر جدا خواهد شد.

در فرایند ختنه این پوست به‌طور کامل از آلت تناسلی جدا می¬شود و نوک آلت از این به بعد بدون آن پوست محافظ خواهد بود. این کار باید توسط پزشک متخصص یا جراح عمومی انجام گیرد. ختنه از لحاظ پیچیدگی یک جراحی سرپایی محسوب می¬شود.

چرا باید پسران را ختنه کنیم؟

شاید باورش کمی سخت باشد که این جراحی تاریخی بیش از 5000 هزار سال قدمت دارد. در گذشته انجام آن دلایل مختلفی داشت. دلایل اعتقادی و مذهبی باعث می¬شد مردم و به خصوص یهودیان قدیم بخواهند با ریختن خون، خدای خود را شاد کنند. از دلایل پزشکی نیز باور به سلامتی بیشتر توسط این عمل بود.

به همین خاطر امروزه پیروان دین یهود، برخی از پیروان مسیحیت و اسلام، ختنه را یکی از واجبات شرعی خود بدانند. به همین خاطر در منطقه خاورمیانه میزان ختنه بیشتر از اروپا و امریکاست. در ایران چیزی حدود 90 درصد و در ایالات متحده حدود 60 درصد پسران ختنه می¬شوند.

فواید انجام عمل ختنه در کودکی

  • پیشگیری از ابتلا به فیموز
  • کم شدن خطر ابتلا به عفونت¬های ادراری
  • جلوگیری از التهاب غده و پوست ختنه گاه
  • کم شدن خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی
  • کم شدن خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی مختلف
  • کم شدن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم برای شریک جنسی

روش¬های انجام ختنه

در ایران دو روش کلی برای انجام این کار وجود دارد. روش اول با استفاده از حلقه خواهد بود و روش دوم همان جراحی مرسوم است. در جهان به روش استفاده از حلقه، Pelastibell گفته می¬شود.

ختنه با حلقه

در روش ختنه پلاستیبل یک رینگ نسبتا تنگ در زیر کلاهک قرار خواهد گرفت و سپس آنها با استفاده از نخ سفت می¬کنند تا جریان خونی به سمت کلاهک قطع شود. در مرحله بعدی از ختنه با حلقه، دکتر اطفال پوست محافظ را خواهد برید.

این پوست به دلیل اینکه دیگر جریان خونی به خود نمی¬بیند پس از 6 تا 12 روز خشک شده و خواهد افتاد. این روش برای برخی از نوزادان توصیه نمی¬شود. زیرا ممکن است مشکلات آنها تشدید شود. روش حلقه سلامتی آنها را به خطر خواهد انداخت و باعث می¬شود که در آینده آلتی بد شکل داشته باشند.

ختنه با جراحی

ختنه از طریق جراحی همان روش اولیه و مرسوم است که نزدیک به 5000 هزار سال قدمت دارد. در این روش نسبت به ختنه با رینگ خونریزی بیشتری مشاهده می¬کنیم.

پس از برش پوست، خونریزی شروع خواهد شد و برای قطع آن قسمتی از آلت توسط دستگاه سوزانده می¬شود و سپس قسمت بریده شده بخیه خواهد شد. مراقبت¬های ختنه با حلقه نسبتا سخت¬تر از روش جراحی است.

کدام روش بهتر است؟ حلقه یا جراحی

در یک کلام باید بگوییم که این دو روش تفاوت محسوسی ندارند. برای نوزادان زیر 6 ماه به دلیل خونریزی کمتر، روش حلقه توصیه می¬شود و برای نوزادان بالای 1 سال روش جراحی بهتر است.

برخی از طرفداران روش سنتی اظهار دارند که روش حلقه دارای ضرر¬های زیادی است و می¬تواند آلت تناسلی را کوچک کند. این نظرات دارای پایه و اساس علمی نیستند و صرفا یک نظر شخصی¬اند.

روش حلقه در تمام جهان مورد استفاده قرار می¬گیرد و تا به امروز نتایجی از تاثیرات آن بر روی کوچک¬شدن آلت به دست نیامده-است.

بهترین زمان ختنه با حلقه

همانطور که گفتیم بهترین زمان ختنه با حلقه زیر 6 ماهگی است چراکه خون¬ریزی کمتری دارد. پس از آن بهتر است از روش جراحی استفاده کنید.

عوارض ختنه با حلقه

بر اساس یافته¬های پزشکی و مقالات علمی-پژوهشی عوارض ختنه با حلقه به مراتب کمتر از دیگر روش¬هاست. تورم یا کبودی بر روی کلاهک آلت از عوارض شناخته¬شده و طبیعی در این روش است. دلیل این اتفاق قطع جریان خونی است که توسط رینگ انجام می¬شود.

اگر روش حلقه یا پلاستیبل به شکل ناقص انجام شود ممکن است عوارض جدی برای نوزاد پیش بیاید. به همین خاطر باید از متخصص بودن پزشک اطمینان حاصل کرد. پس از عمل نیز اگر موارد مشکوکی در آلت فرزند خود مشاهده کردید حتما او را به نزد دکتر متخصص خود ببرید.

پیش مراقبتی برای ختنه با روش جراحی

اگر فرزند شما به لحاظ سنی و آگاهی در مرحله خوبی قرار دارد، پیش از عمل با او صحبت کنید و نسبت به جراحی پیش رو به او آگاهی لازم را بدهید. سعی نکنید با استفاده از گول زدن و فریب او را نزد دکتر ببرید.

با او صادق باشید و اطمینان بدهید که خطری تهدیدش نخواهد کرد. مدت زمان این جراحی 10 الی 20 دقیقه خواهد بود که در طول این مدت ممکن است از شما برای مهار نوزاد کمک خواسته شود.

مراقبت¬های ختنه با حلقه (پس از عمل)

اولین ادرار پس از ختنه باید مورد توجه قرار گیرد. این ادرار باید به راحتی انجام بگیرد و مانعی در مسیرش نباشد. اولین ادرار می¬تواند برای فرزند شما کمی اذیت¬کننده باشد که جای نگرانی نیست. سوزش در دفعه اول یک امر طبیعی و متداول است.

بسته به نظر پزشک ممکن است نیاز باشد از پماد¬های خاص یا دارو¬های تسکین¬دهنده استفاده کنید. شیر دادن به شکل مکرر به نوزاد هم درد او را تسکین می¬دهد و هم در آرامش او بسیار موثر است.

در طی مراقبت، خود باید همواره حواستان به عفونت ناحیه تناسلی و ترشحات زرد رنگ و بد بو باشد. در صورت باقی ماندن پوست بعد از 12 روز باید به پزشک مراجعه کنید و علت را از او جویا شوید.

ختنه با حلقه یک روش مرسوم در جهان است و نسبت به روش کلاسیک خونریزی کمتری دارد. ادعا¬هایی مبنی بر کوتاه شدن آلت تناسلی در این روش مبنای عملی نداشته و باور پذیر نیستند. اگر نوزاد شما کمتر از 6 ماه سن دارد بهتر است از روش حلقه استفاده کنید.

ختنه آلت تناسلی به طور کلی دارای مزایای بسیاری است و تاکنون خلاف این حرف ثابت نشده ¬است. مراقبت¬های پس از عمل را جدی بگیرید تا مشکلی برای فرزند شما به وجود نیاید. ممنون که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم یافته‌های ما برای شما کارا باشد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.