تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
کد خبر : 68410

حمله روسیه به اوکراین، سفر به مریخ را هم کنسل کرد

حمله روسیه به اوکراین، سفر به مریخ را هم کنسل کرد

حمله روسیه به اوکراین، سفر به مریخ را هم کنسل کردحمله روسیه به اوکراین حواشی بسیاری برای برنامه های فضایی ایجاد کرده است. سفر به مریخ که قرار بود در سال ۲۰۲۲ انجام شود، به حالت تعلیق درآمد.
پس از حمله..

حمله روسیه به اوکراین، سفر به مریخ را هم کنسل کرد

حمله روسیه به اوکراین حواشی بسیاری برای برنامه های فضایی ایجاد کرده است. سفر به مریخ که قرار بود در سال ۲۰۲۲ انجام شود، به حالت تعلیق درآمد.

پس از حمله روسیه به اوکراین حواشی بسیاری نیز برای فضا و سفرهای فضایی به وجود آمده است. به تازگی آژانس فضایی اروپا اعلام کرده که ادامه یافتن جنگ در اروپا یعنی این که سفر به مریخ در سال جاری ناممکن است.

سفر به مریخ به علت حملات روسیه به اوکراین به تعویق افتاد

هفته گذشته با شروع حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، مدیر آژانس فضایی روسیه خطر سقوط ایستگاه فضایی روی اروپا و آمریکا را گوشزد کرد و به دنبال این تهدید، آژانس‌های فضایی ناسا و اروپا مشترکا اعلام کردند با وجود تمامی اتفاقاتی که بین دولت‌ها در حال اتفاق است، همکاری با روسکاموس قطع نخواهد شد.

سفر به مریخ

اکنون به دنبال ادامه درگیری‌ها در خاک اوکراین و افزایش تنش‌ها در منطقه، آژانس فضایی اروپا برنامه‌های فضایی خود از جمله سفر به مریخ را کنسل کرده است. مدیرکل سازمان فضایی اروپا، آقای جوزف اشباخر گفت:

نسبت به آنچه هم اکنون در اوکراین اتفاق می‌افتد ابراز تأسف می‌کنیم. این‌ها رویدادهای غم‌انگیزی هستند. تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌های فضایی باید با تعامل آژانس‌ها و کشورهایی انجام شود که با ما همکاری دارند.

پیرو سخنان اشباخر، بیانیه‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد این آژانس معتبر قصد ندارد برنامه اگزومارس یا همان سفر به مریخ را طی سال جاری عملیاتی کند. به گفته آژانس مذکور، با وجود تحریم‌ها و ادامه برنامه اگزومارس احتمال این که این موشک در سال ۲۰۲۲ پرتاب شود دور از ذهن است.

سفر به مریخ

مأموریت اگزومارس بدین صورت است که اروپا با همکاری شرکای خود، یک فرودگر و یک مریخ نورد را راهی سیاره سرخ می‌کند. قرار بر این بوده تا مأموریت مذکور توسط یک فضاپیمای روسی انجام شود. در ابتدا برنامه‌ریزی پرتاب این موشک برای سال ۲۰۲۰ بود و مریخ نورد روزالیند فرانکلین به علت بروز پاندمی کرونا به تعویق افتاد.

گفتنی است که ارسال مریخ نورد به سیاره سرخ بر اساس پارامترهای زیادی انجام می‌پذیرد و نمی‌توان این مأموریت را هر سال انجام داد. مأموریت‌های مریخی را باید هر دو سال یک‌بار به انجام رساند تا سفر کارآمدی را شاهد بود. بنابراین با این اوصاف به نظر می‌رسد که اگر مأموریت اگزومارس در سال ۲۰۲۲ انجام نشود، به سال ۲۰۲۴ موکول خواهد شد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.