تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر : 42402

حمایت از ۱۲۰ هزار پناهنده برای دسترسی به بیمه سلامت ایران

حمایت از ۱۲۰ هزار پناهنده برای دسترسی به بیمه سلامت ایران

حمایت از ۱۲۰ هزار پناهنده برای دسترسی به بیمه سلامت ایران عبدالرحیم رستمی، پناهنده ۶۶ ساله در ایران دفترچه بیمه خود را در دست گرفته است. در حالی که همه گیری بیماری کووید-۱۹ همچنان بر پناهندگان و جوامع..

حمایت از ۱۲۰ هزار پناهنده برای دسترسی به بیمه سلامت ایران

حمایت از ۱۲۰ هزار پناهنده برای دسترسی به بیمه سلامت ایران
عبدالرحیم رستمی، پناهنده ۶۶ ساله در ایران دفترچه بیمه خود را در دست گرفته است.

در حالی که همه گیری بیماری کووید-۱۹ همچنان بر پناهندگان و جوامع میزبان در جمهوری اسلامی ایران تأثیر می‌گذارد، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (کمیساریا) اطمینان حاصل می‌کند که ۲۰،۰۰۰ پناهنده دیگر نیز بتوانند در جمهوری اسلامی ایران به طرح ملی بیمه کشور دسترسی داشته باشند و بدین ترتیب تعداد پناهندگان حمایت شده برای پوشش بیمه درمانی را به ۱۲۰،۰۰۰ می‌رساند.

به گزارش ایسنا، هدف از بیمه درمانی فراهم کردن دسترسی به ضروری‌ترین مراقبت‌های پزشکی برای آسیب پذیرترین افراد در میان حدود ۸۰۰،۰۰۰ پناهنده افغانستانی – به تخمین دولت جمهوری اسلامی ایران – در کشور است.

سال گذشته کمیساریا هزینه‌های حق بیمه حدود ۱۰۰،۰۰۰ پناهنده آسیب پذیر را که در طرح بیمه سلامت همگانی ایران ثبت‌نام کرده‌اند تأمین کرد اما با وجود پاندمی بیماری کووید-۱۹ و رکود اقتصادی ادامه‌دار در ایران که آسیب‌پذیری پناهندگان را افزایش داده است، کمیساریا موافقت کرده تا به طور موقت تعداد پناهندگان تحت پوشش بیمه درمانی را افزایش دهد.

علیرغم تمام چالش‌ها، دولت ایران همچنان سخاوتمندانه شرایط دسترسی پناهندگان به آموزش و خدمات سلامت را فراهم می‌کند. ایران جزء معدود کشورهای جهان است که به پناهندگان امکان ثبت نام در طرح ملی بیمه سلامت و استفاده از خدمات ضروری سلامت دولتی در سطح دوم و سوم را همانند ایرانیان ارائه می‌دهد.

این طرح ملی بیمه امکان دسترسی به مراقبت‌ها و بستری شدن بابت بیماری کووید-۱۹ را به شکل رایگان فراهم می‌کند. همچنین با پرداخت یارانه هزینه‌های جراحی، دیالیز، رادیولوژی، آزمایشات پزشکی، مراقبت‌های سرپایی و موارد دیگر را پوشش می‌دهد.

با این حال، بسیاری از پناهندگان توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند. تاثیرات پاندمی بر روی معیشت پناهندگان که معمولاً به مشاغل ناپایدار و بی‌ثبات تکیه می‌کنند، به مراتب بیشتر بوده است. بسیاری از پناهندگان دیگر توانایی تأمین اساسی ترین نیازهای خود را ندارند، چه رسد به تامین هزینه‌های بیمه درمانی که تخمین زده می‌شود حدود ۴۰ درصد از میانگین هزینه‌های ماهانه یک خانواده پناهنده باشد.

کمیساریا نگران است که پناهندگان کمتر و کمتری قادر به پرداخت هزینه بیمه درمانی در سال ۲۰۲۱ میلادی و سال‌های آتی باشند. این امر سبب افزایش احتمال درمان نکردن بیماری در مواقع ضروری، وام گرفتن از منابع ناامن یا فرستادن فرزندانشان برای کار جهت تامین هزینه های مراقبت‌های سلامتی خواهد شد و باعث آسیب پذیری بیشتر پناهندگان می‌شود.

همزمان، با توجه به افزایش نیازها، بودجه کمیساریا برای پاسخگویی در ایران بطور فزاینده‌ای محدود شده و مانع از توانایی ما در تأمین هزینه‌های بیمه درمانی تعداد زیادی از پناهندگان آسیب پذیر می‌شود. کمیساریا در سال ۲۰۲۱ درخواست بودجه ۹۷میلیون دلاری داشته اما تنها ۷ درصد از این مبلغ تامین شده است.

در دسامبر سال ۲۰۱۹، کمیساریا و شرکایش ساز و کار حمایتی را ذیل راه‌حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی با هدف تقسیم بار مسئولیت و فراهم کردن راه‌حل‌های واقعی برای بی‌جاشدگان افغنستانی ایجاد کرد. فعالیت‌های بهداشتی برای پناهندگان افغانستانی در ایران تحت این سازوکار انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.