تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر : 58697

حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی چگونه است؟

حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی چگونه است؟

فهرست۱ طلاق توافقی چیست و چه قوانینی دارد؟۲ طلاق توافقی در قانون۳ حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی۴ حق حضانت به چه معناست؟۴.۱ حضانت فرزند در قانون۵ سلب حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی چگونه است؟۵.۰.۱ سخن پایانی در این مقاله می‌خواهیم در مورد حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی و خدماتی که در این …

در این مقاله می‌خواهیم در مورد حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی و خدماتی که در این زمینه ارائه می‌شوند خدمت شما همراهان گران‌قدر توضیحاتی را بیان کنیم. به‌طورمعمول در جامعۀ ما بحث حضانت فرزند، زمانی مطرح می‌شود که والدین کودک قصد جدایی از یکدیگر را داشته باشند. برای اینکه با حضانت فرزند بیشتر آشنا شویم بهتر است در ابتدا معنای واژه حضانت را بدانیم. حضانت به معنی نگهداری و سرپرستی از فرزندان است تا زمانی که به سن بلوغ برسند؛ یعنی برای دختران تا ۹ سالگی و برای پسران تا ۱۵ سالگی وظیفه حضانت از فرزند بر عهده والدین است.

طلاق توافقی چیست و چه قوانینی دارد؟

طلاق توافقی نوعی از جدایی بین زن و شوهر است که طرفین برای اینکه از یکدیگر طلاق بگیرند بر سر مسائل مختلفی مانند حق حضانت فرزندان، نفقه، ملاقات فرزندان، مهریه و… به توافق می‌رسند. دادگاه این توافقات را در حکمی ثبت می‌کند که ضمانت اجرا دارد. همچنین تمامی این توافق‌ها را در مدرکی که برای طلاق توافقی مهم است تحت عنوان گواهی عدم سازش ثبت می‌کند. در این نوع طلاق، الزامی به حضور زوجین نیست. در این‌گونه موارد توصیه می‌شود با وکیل طلاق توافقی مشورت کنید تا مراحل طلاق توافقی را بدون دردسر به انجام برسانید.

حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی چگونه است؟

طلاق توافقی در قانون

در کتاب هفتم قانون مدنی در مورد نکاح و طلاق، مفادی بیان‌شده است. به‌عنوان‌مثال در ماده ۱۱۴۴ آورده‌اند که در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع نیست؛ بنابراین، با توجه به اینکه طلاق توافقی نوعی از طلاق بائن است، مرد در طلاق توافقی حق رجوع ندارد. همچنین معنای رجوع در طلاق، طبق ماده ۱۱۴۹ این‌گونه بیان‌شده است: «رجوع در طلاق به هر لفظ یا فعلی حاصل می‌شود که دلالت بر رجوع کند، مشروط بر اینکه مقرون به‌قصد رجوع باشد». در قانون حمایت از خانواده نیز در مورد طلاق و نگهداری کودکان مفادی تشریح شده‌اند. به‌عنوان‌مثال طبق ماده ۲۷ قانون حمایت خانواده، فقط در طلاق توافقی است که دادگاه برای ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع نمی‌کند.

حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی

یکی از مواردی که در طلاق توافقی، زوجین بر روی آن باهم به تفاهم می‌رسند، حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی است. حضانت فرزندان به معنی بر عهده گرفتن سرپرستی و نگهداری از آن‌هاست. اگر در این زمینه بین زن و شوهر توافقی در مورد حضانت فرزند صورت گرفته باشد، دادگاه نیز طبق همان عمل خواهد کرد. همچنین درصورتی‌که یکی از والدین که با توافق، حضانت فرزند را برعهده‌گرفته، بر توافق خود عمل‌نکرده و از سرپرستی فرزند شانه خالی کند با جریمه و برخورد از سوی دادگاه مواجه خواهد شد.

حق حضانت به چه معناست؟

برای طلاق توافقی باید والدین در مورد حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی به تفاهم رسیده باشند و محکمه نیز طبق همان توافق احکام لازم را صادر می‌کند. در حالت کلی پس از جدایی زوجین، حق حضانت فرزندان، چه دختر چه پسر تا هفت‌سالگی با مادر است و پس‌ازآن نیز بر عهده پدر خواهد بود مگر اینکه برحسب توافقات صورت گرفته تا زمان رسیدن فرزند به سن بلوغ، حق حضانت مجدداً به مادر واگذار شود. بعد از رسیدن به سن بلوغ نیز وضعیت حضانت توسط خود فرزند مشخص خواهد شد. همچنین در صورت ازدواج مجدد زن، دادگاه حق حضانت مادر را سلب و آن را به پدر واگذار می‌کند، مگر اینکه در این زمینه هم در هنگام طلاق، توافقی دیگر صورت گرفته باشد.

حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی چگونه است؟

حضانت فرزند در قانون

قانون‌گذاران در مورد حضانت فرزند در قوانین مدنی و حمایت خانواده، مفادی در نظر گرفته‌اند. در ادامه برخی از این مواد قانونی را به‌اختصار شرح می‌دهیم:

قانون حمایت خانواده:

  • ماده ۶: مادر یا هر شخصی که حضانت و نگهداری فرزند را حسب ضرورت برعهده‌گرفته، حق اقامه دعوی برای درخواست نفقه فرزند را دارد.
  • ماده ۴۰: هر کس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل سرباز زند یا از اجرای آن جلوگیری نماید یا از استرداد کودک خودداری کند، بر اساس درخواست ذینفع و به دستور دادگاه صادرکننده رأی نخستین، تا موقع اجرای حکم تحت بازداشت قرار می‌گیرد.

قانون مدنی:

  • ماده ۱۱۷۱: درصورتی‌که یکی از والدین فوت کند حضانت طفل با طرفی خواهد بود که زنده است حتی اگر متوفی، پدر کودک بوده و برای او قیم تعیین کرده باشد.

سلب حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی چگونه است؟

ممکن است توافقاتی که برای حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی به دلیل انحطاط اخلاقی یکی از والدین، لغو و حضانت به فرد دیگری واگذار شود. طبق ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی، موارد زیر از مصادیق عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است:

  • اعتیاد زیان‌بار به مواد مخدر، قمار و الکل.
  • شهرت داشتن به انجام فحشا و فساد اخلاقی.
  • مبتلا شدن به بیماری‌های روحی و روانی با تشخیص پزشکی قانونی.
  • سوءاستفاده از فرزند یا مجبور کردن او به ورود در مشاغل خلاف اخلاق مانند قاچاق، تکدی‌گری و فساد و فحشا.
  • تکرار ضرب‌وزور خارج از حد متعارف.

سخن پایانی

در هنگام انجام توافقات برای جدایی باید زوجین درباره حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی به تفاهم برسند. محکمه نیز بر اساس همان توافقات در مورد حضانت، ملاقات و نفقه فرزند، حکم صادر خواهد کرد. همچنین ممکن است در برخی موارد بعد از طلاق و به دلیل انحطاط اخلاقی هر یک از والدین، دادگاه حضانت فرزند پسر یا دختر را به دیگری واگذار کند. برای تصمیم‌گیری بهتر در این زمینه‌ها توصیه می‌کنیم با وکیل طلاق توافقی در ارتباط باشید. در پایان به شما پیشنهاد می دهیم اگر می خواهید که مشکلات حقوقی شما برطرف شود چاره آن استفاده وکلای یک سایت معتبر مثل گروه وکلای پارسای است. وکلای این مرکز با داشتن تجربه و دانش کافی در زمینه های انحصار وراثت ، طلاق توافقی و … شما را در رسیدن به حق و حقوقتان یاری می­کنند. هم اکنون تماس بگیرید.

۰۲۱-۴۴۰۷۲۸۰۲  –   ۰۲۱-۳۴۲۱۴۴۴۱

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.