تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۳۴
کد خبر : 72957

حذف کامپیوترهای خارجی از سازمان‌های دولتی چین تا ۲ سال آینده

حذف کامپیوترهای خارجی از سازمان‌های دولتی چین تا ۲ سال آینده

حذف کامپیوترهای خارجی از سازمان‌های دولتی چین تا ۲ سال آینده – اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دستور جایگزینی محصولات داخلی به جای کامپیوترهای دارای برند خارجی، یکی از تهاجمی‌..

حذف کامپیوترهای خارجی از سازمان‌های دولتی چین تا ۲ سال آینده – اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دستور جایگزینی محصولات داخلی به جای کامپیوترهای دارای برند خارجی، یکی از تهاجمی‌ترین تلاش‌های این کشور برای پاک کردن سازمان‌های حساس از فناوری‌های خارجی به شمار می‌رود. دستور پس از تعطیلات یک هفته‌ای ماه مه به کارکنان موسسات چینی ابلاغ شد و پس از اجرایی شدن آن، تنها در سطح دولتی ۵۰ میلیون رایانه جایگزین می‌شود.

لازم به ذکر است که این تصمیم در پی کارزار یک دهه‌ای چین جهت جایگزینی فناوری‌های وارداتی با نمونه‌های مشابه داخلی اتخاذ شده است؛ تلاشی که برای کاهش وابستگی ژئوپلتیک به کشورهایی نظیر آمریکا صورت می‌گیرد.

البته تبعات این دستور به ضرر کمپانی‌هایی چون اچ‌پی و Dell تمام می‌شود که فروشندگان اصلی در بازار بودند، تا جایی که روز جمعه ارزش سهام این شرکت‌ها در بورس نیویورک پس از ابلاغ دستور مذکور با افتی ۲.۵ درصدی مواجه شدند.

از سوی دیگر پروژه جایگزینی کامپیوترها در چین نشان‌دهنده نگرانی‌های فزاینده پکن در خصوص امنیت اطلاعات و حمایت از محصولات داخلی مانند لنوو، هواوی و Inspur است. این درحالیست که شرکت‌های چینی کینگ‌سافت و استاندارد سافت‌ور همین حالا نیز یک رقیب جدی برای مایکروسافت و ادوبی محسوب می‌شوند.

«نیتن نایدو»، تحلیلگر بلومبرگ عقیده دارد که دستور اخیر دولت چین می‌تواند به افزایش فروش چشمگیر لنوو منتهی شود، البته که این کمپانی بزرگ‌ترین تولید‌کننده رایانه در چین است اما همچنان به تراشه‌های ساخت آمریکا نیاز دارد، به همین خاطر خط تولید تراشه خود را راه‌اندازی و حداقل در ۱۵ تیم طراحی مدار‌های الکترونیکی سرمایه‌گذاری کرده است.

لازم به ذکر است طرح جایگزینی محصولات وارداتی که از حدود ده سال پیش در چین آغاز شده، با عرض اندام محصولات داخلی این کشور مانند لنوو و Inspur در بازارهای جهانی و مطرح شدن آنها شتاب بیشتری به خود گرفته است.

در انتها می‌توان گفت که این حکم حکومتی احتمالا تنها شامل برندهای رایانه و نرم‌افزار خواهد بود و اجزایی مانند ریزپردازنده‌ها که جایگزینی آنها دشوار است را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.