تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
کد خبر : 69467

حجت‌الاسلام امرودی در ششمین شورای اندیشه ورز نهج البلاغه و غدیر: برای نهج‌البلاغه کارهای زیادی باید انجام شود و هنوز در ابتدای راه هستیم

حجت‌الاسلام امرودی در ششمین شورای اندیشه ورز نهج البلاغه و غدیر: برای نهج‌البلاغه کارهای زیادی باید انجام شود و هنوز در ابتدای راه هستیم

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس شورا گفت: دشمن می‌خواهد دین را در اداره جامعه ناکام جلوه دهد و توجه به اصول بیان‌شده توسط حضرت علی (ع) درباره مدیریت و سیاست، می‌تواند مدیران کشور را متوجه اهمیت کارشان کند. به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش، ششمین شورای اندیشه ورز نهج البلاغه و غدیر، …

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس شورا گفت: دشمن می‌خواهد دین را در اداره جامعه ناکام جلوه دهد و توجه به اصول بیان‌شده توسط حضرت علی (ع) درباره مدیریت و سیاست، می‌تواند مدیران کشور را متوجه اهمیت کارشان کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی کافه دانش، ششمین شورای اندیشه ورز نهج البلاغه و غدیر، بعد از ظهر امروز شنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰، با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس شورا، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، حجت‌الاسلام سید نبیل حسنی، حجت‌الاسلام محمدحسن اختری، سعید صادقی، حجت‌الاسلام سعید شاه‌آبادی، نسیم سلیم‌زاده رئیس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه و سایر اعضای شورا، در سالن جلسات ستاد سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

حجت‌الاسلام میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در پایان این نشست گفت: برای نهج‌البلاغه کارهای زیادی باید انجام شود و هنوز در ابتدای راه هستیم. باید کارهای دقیق و عمیقی تدارک دیده شود که سازمان فرهنگی هنری می‌تواند محلی برای هماهنگی این اقدامات باشد.

وی افزود: حجت‌الاسلام رهبر و حجت‌الاسلام حسنی آثار ارزشمندی تألیف کرده‌اند که چنین فعالیت‌هایی جای تقدیر دارد و همین که نام ما در کنار نهج‌البلاغه بیاید، بزرگ می‌شویم. برخی بخش‌های این آثار را مطالعه کرده‌ام و در آن موضوعات مهمی از کلام امیرالمؤمنین گرد آمده است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ادامه داد: دشمن می‌خواهد دین را در اداره جامعه ناکام جلوه دهد و توجه به اصول بیان‌شده توسط حضرت علی (ع) درباره مدیریت و سیاست، می‌تواند مدیران کشور را متوجه اهمیت کارشان کند. خدا را شکر می‌کنیم که در این مسیر قدم بر می‌داریم و از خدا می‌خواهیم بتوانیم به اندازه ظرفیت وجودی‌مان در مسیر امیرالمؤمنین (ع) گام برداریم.

نسیم سلیم‌زاده، رئیس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه

نسیم سلیم‌زاده، رئیس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه، در ابتدای این نشست گفت: باعث افتخار است که آئین رونمایی از کتاب‌های حجت‌الاسلام رهبر و معرفی کتاب‌های حجت‌الاسلام حسنی را داشته باشیم. فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه از آبان ۱۴۰۰ به عنوان یک مرکز تخصصی آغاز به کار کرد تا فعالیت‌های مؤثری در زمینه معرفی این کتاب گران‌قدر داشته باشد.

وی افزود: یکشنبه‌های علوی، نخستین برنامه ویژه این فرهنگ سرا بود که به شکل فراگیر در نقاط مختلف شهر تهران اجرا شد و در آن کارت گل‌های علوی مزین به احادیث امیرالمؤمنین بین شهروندان توزیع شد. پویش «خانه‌های علوی» دیگر برنامه‌ای بود که همزمان با سالروز میلاد حضرت علی (ع) آغاز شد. در این برنامه سنگ‌نوشته منقش به عبارت «ولایه علی ابن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» با تخفیف ویژه در اختیار شهروندان داوطلب قرار گرفت تا بر سردر خانه‌ها نصب شود.


رئیس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه، در پایان سخنان خود گفت: برنامه‌های فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه همچنان ادامه خواهد داشت و در حال برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های متنوع هستیم.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، عضو شورای اندیشه ‌ورز نهج‌البلاغه

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، سخنران بعدی نشست، ضمن تقدیر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای ترویج فرهنگ علوی، گفت: سال‌هاست که برای نهج‌البلاغه و غدیر کارهای خوبی شده و مؤسسات زیادی در این زمینه فعال هستند که باید فعالیت‌هایشان تداوم داشته باشد. کار گردآوری آثار در مؤسسه نهج‌البلاغه چند سالی است که آغاز شده و هدف از آن راه پیدا کردن این کتاب در زندگی روزمره مردم به جای متروک ماندن آن در کتابخانه‌هاست.

وی افزود: در ۶ محور حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مدیریت‌ها، خطبه‌های نماز جمعه، مساجد و فضای مجازی باید در زمینه نهج‌البلاغه فعالیت ترویجی داشته باشیم. کتابی به عظمت نهج‌البلاغه نباید در ایران که عاصمه تشیع است، غریب باشد. در این مدت کارهایی شده و کتاب‌های پرشماری تألیف شده است تا با بهره بردن از این آثار بیش از پیش نقش نهج‌البلاغه را در زندگی خود مشاهده کنیم.


حجت‌الاسلام رهبر، در ادامه گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای فعالیت در زمینه نهج‌البلاغه دارد و هر جا برای امیرالمؤمنین کار شود، ما هم با کمال میل حضور داریم.

حمید رهبر، فرزند حجت‌الاسلام رهبر و عضو هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه

حمید رهبر، فرزند حجت‌الاسلام رهبر و عضو هیئت‌مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه، نیز در این نشست توضیحاتی درباره کنگره «انسان در تراز نهج‌البلاغه» ارائه کرد و از رسیدن ۲۳۰ مقاله به دبیرخانه آن خبر داد. سپس در ادامه پیام آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به این کنگره برای حاضران پخش شد.


حجت‌الاسلام محمدحسن اختری

حجت‌الاسلام محمدحسن اختری، دیگر عضو شورای اندیشه‌ورز نهج‌البلاغه، در ادامه این نشست با اشاره به جایگاه والای حضرت علی (ع) گفت: بعد از پیامبر گرامی اسلام، کسی برتر از امیرالمؤمنین وجود نداشته است و فعالیت برای شناساندن شخصیت و اندیشه‌های این امام همان و کتاب شریف نهج‌البلاغه توسط سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی جای تقدیر دارد.

وی افزود: شیخ مفید در یکی از آثارش به اقداماتی اشاره می‌کند که برای فراموش شدن فضائل امیرالمؤمنین علی (ع) انجام شده است. این اقدامات هم در زمان خلفا و هم در دوران حکومت‌های بنی‌امیه و عباسیان صورت گرفته است. امام علی (ع) پنج سال خلیفه بوده است و قاعدتاً سخنرانی‌های فراوانی در جایگاه‌های مختلف داشته است، ولی بسیاری از سخنان ایشان به دست ما نرسیده و این نشان می‌دهد بخشی از این آثار تعمداً از بین رفته است.


حجت‌الاسلام اختری، با بیان اینکه در سطح بین‌المللی می‌توان کارهای مؤثری برای ترویج نهج‌البلاغه انجام داد، گفت: ترجمه این کتاب شریف به زبان‌های زنده دنیا یکی از کارهایی است که در سال جدید باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم. نهج‌البلاغه حتی برای علمای اهل سنت نیز مفید است، چرا که محتوای آن تضادی با محتوای قرآن کریم ندارد، بلکه در راستای تشریح و موشکافی آن است.


حجت‌الاسلام سید نبیل حسنی، رئیس مؤسسه علوم نهج‌البلاغه عتبه مقدسه حسینیه کشور عراق

حجت‌الاسلام سید نبیل حسنی، رئیس مؤسسه علوم نهج‌البلاغه عتبه مقدسه حسینیه عراق، در ادامه این نشست به تشریح فعالیت‌های این مؤسسه پرداخت و گفت: مؤسسه نهج‌البلاغه ۶ سال قبل در کربلا تأسیس شد و در این مدت کوتاه حدود ۲۰۰ عنوان کتاب آکادمیک در این مؤسسه به چاپ رسیده است.

وی افزود: استادان حوزه و دانشگاه با این مرکز همکاری نزدیکی دارند و برای تألیف این آثار تلاش فراوانی صورت گرفته است. «الجمال فی عاشوراء: دراسه جمالیه وصفیه لواقعه الطف»، «المولود فی بیت‌الله الحرام: علی بن أبی‌طالب (ع) أم حکیم بن حزام»، «الإستراتیجیه الحربیه فی معرکه عاشوراء بین تفکیر الجند و تجنید الفکر»، «الانثروبولوجیا الإجتماعیه الثقافیه لمجتمع الکوفه عند الإمام الحسین (ع)»، «الشیعه و السیره النبویه بین التدوین و الاضطهاد: شیخ کتاب السیره محمد بن إسحاق أنموذجاً» و «تکسیر الأصنام بین تصریح النبی و تعتیم البخاری» برخی از این آثار است.

حجت‌الاسلام حسنی، در پایان سخنان خود گفت: به جز فعالیت‌های آکادمیک، با عموم مردم عراق هم وارد تعامل شده‌ایم و مثلاً شب‌های جمعه در حرم امام حسین (ع) حکمت‌های نهج‌البلاغه را برای زائران بیان می‌کنیم.

بنا به این گزارش، در بخشی از این نشست، کریم نجفی برزگر دبیرکل شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، یک نسخه خطی کتاب نهج‌البلاغه متعلق مربوط به سال ۵۳۸ هجری قمری را به حجت‌الاسلام سید نبیل حسنی تقدیم کرد.

گفتنی است، در پایان این نشست از تعدادی از کتاب‌های تألیف‌شده توسط حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر؛ از جمله «درس‌های سیاسی نهج‌البلاغه»، «مکتب تربیتی امام علی (ع)»، «اقتصاد و معیشت در نهج‌البلاغه» و «اصول و آداب انسان‌سازی» رونمایی شد.


فیلم، عکس و خبر: کوروش جم

آلبوم عکس

فیلم های ویدئویی

ویدئو اول: سخنان نسیم سلیم‌زاده رئیس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه

 

ویدئو دوم: سخنان حجت‌الاسلام امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

 

ویدئو سوم: سخنان محمدرضا پاکروان عضو کمیته راهبردی دانشگاههای مجازی جهان اسلام 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.