تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۳:۴۱
کد خبر : 70663

جک s5 یا رنو داستر ؛ کدامیک در مقایسه برنده است؟

جک s5 یا رنو داستر ؛ کدامیک در مقایسه برنده است؟

جک s5 یا رنو داستر ؛ کدامیک در مقایسه برنده است؟انتخاب میان جک s5 یا رنو داستر انتخابی دشوار خواهد بود، چرا که هر دو خودرو مزایای خاص خود را دارند. برنده این رقابت کیست؟
گاهی اوقات پیش می‌آید که باید ..

جک s5 یا رنو داستر ؛ کدامیک در مقایسه برنده است؟

انتخاب میان جک s5 یا رنو داستر انتخابی دشوار خواهد بود، چرا که هر دو خودرو مزایای خاص خود را دارند. برنده این رقابت کیست؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که باید میان کیفیت و ظاهر یکی را انتخاب کنید. یا باید سوار خودرویی شوید که ظاهر زیبا و مجللی دارد اما کیفیت ساخت آن چنگی به دل نمی‌زند یا باید دل را به دریا بزنید و یک خودروی با کیفیت اروپایی سوار شوید که ظاهر و طراحی ساده‌ای دارد.

انتخاب بین این دو خودرو همواره سخت خواهد بود، چرا که میل طبیعی هر انسانی به سمت زیبایی است. در این مقاله قصد داریم نگاهی به دو خودروی جک اس ۵ و رنو داستر بیندازیم. بیایید ببینیم که رقابت یک چینی پر زرق و برق با یک اروپایی ایمن به کجا خواهد رسید و برنده این رقابت کیست!

جک s5 یا رنو داستر؟ انتخابی دشوار

سال ۱۳۹۳ اولین سال ورود خودروی چینی جک S5 به کشور بود. این خودرو به محض ورود به کشور تا دو سال تنها در نسخه دنده‌ای موجود بود، اما دیری نپایید که در سال ۱۳۹۵ تولیدکننده آن تصمیم گرفت گیربکس اتوماتیک را به آن اضافه کند تا به انتقاد مهم مشتریان، پاسخی درخور بدهد. از همان سال تا به امروز خط تولید این کراس اوور در کرمان موتور راه‌اندازی شده و همچنان مشغول فعالیت است.

جک اس 5

آن سوی میدان خودروی اروپایی وارداتی را داریم. رنو داستر خودرویی اروپایی است که بر پلتفرم تندر ۹۰ سوار شده و وجوه مشترک فراوانی با مگان ۲۰۰۰ دارد. خوشبختانه این خودرو به علت بهره‌مندی از سیستم چهار چرخ متحرک لقب ارزان ترین کراس اوور با قابلیت‌های خارج از جاده یا آفرودی را دارد.

سال ۲۰۱۶ این خودرو فیس لیفت جزئی جدیدی را در کارنامه خود ثبت کرد و کمپانی سازنده آن در گرافیک چراغ‌های جلو، جلوپنجره و سپرهای آن تغییراتی را اعمال کرد. اکنون که معرفی کوتاهی از هر دو خودرو کردیم، بد نیست به اصل مطلب یعنی مقایسه رنو داستر با جک S5 بپردازیم. با گجت نیوز همراه باشید.

مقایسه رنو داستر با جک S5 از لحاظ طراحی ظاهری

در همان نگاه اول می‌توان فهمید که رنو داستر ظاهری کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه دارد. عموما در چنین خودروهایی خبری از ظرافت و زرق و برق نیست و طراحی ساده و دوستانه است. در واقع در بدنه این خودرو تنها چیزی که به وضوح دیده می‌شود، زمختی و درشتی است و اصلا شباهتی با جک S5 ندارد. لازم به ذکر است که طراحی جک اس ۵ از هیوندای توسان الهام گرفته شده است.

وضعیت کابین هر دو خودرو نیز همچون محیط بیرونی آنها است. طراحی کابین رنو داستر و کیفیت متریال آن رضایت‌بخش نیست و یکی از بدترین قسمت‌های آن، فرم اهرم تعویض دنده آن است که بسیار زشت و بدترکیب به نظر می‌رسد. از طرف دیگر کراس اوور چینی چون فاصله محوری بزرگتری دارد، فضای کابین جادارتری نیز خواهد داشت و در یک کلام باید گفت که کابین داخلی جک S5 برنده این مقایسه خواهد بود.

رنو داستر

مقایسه جک S5 با رنو داستر از لحاظ مشخصات فنی

یکی از وجوه مشترک این دو کراس اوور چینی و اروپایی، موتور ۲ لیتری آنهاست. تفاوتی که در این دو پیشرانه وجود دارد این است که سیستم مکش هوای جک اس ۵ از سامانه توربوشارژ بهره می‌برد، در حالی که رنو داستر همچنان از موتور تنفس طبیعی قدیمی استفاده می‌کند و در نتیجه استهلاک کمتری نیز خواهد داشت.

در مجموع کراس اوور چینی می‌تواند حداکثر قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌متر را تولید کند و این نیروی محرکه را از طریق گیربکس ۶ دنده دو کلاچه به چرخ‌های جلو خود انتقال دهد. این خودرو قادر است تا در عرض ۱۲ ثانیه از سکون مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

در برابر این خودروی چینی، رنو داستر اروپایی قرار دارد که می‌تواند قدرت ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۱۹۵ نیوتن‌متر را تولید کند. این خودرو قادر است تا نیروی محرکه را از طریق گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و سامانه انتقال قدرت دو دیفرانسیل سه حالته با قفل مرکزی به تمامی چرخ‌ها منتقل خواهد کرد.

البته چنین تعاریف و مشخصاتی از رنو داستر به این معنی نیست که این خودروی اروپایی چابک و سریع نیست؛ چرا که می‌تواند در مدت زمانی بیشتر از ۱۲ ثانیه صفر تا صد خود را پر کند. یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در خرید خودرو، کیفیت سواری خودرو و آسایش راندن آن است. در این زمینه رنو داستر وضعیت بهتری نسبت به جک اس ۵ دارد.

جک اس 5

تعادل و پایداری خودرو نیز مخصوصا در کراس اوورها مهم است و خوشبختانه هم خودروی چینی و هم اروپایی در این خصوص وضعیت مساعدی دارند، ولی با این حال محصول چینی این مقایسه شاید اطمینان خاطر بیشتری به مشتری بدهد. از دیگر مزیت‌های جک S5 تعویض دنده دقیق و واکنش‌های هماهنگ گیربکس با موتور است.

از سوی دیگر رنو داستر نیز در این مرحله برگ برنده‌ای به نام سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک دارد که یک کراس اوور شهری را گزینه منحصر به فردی برای مشتریان می‌کند. با این خودروی اروپایی می‌توانید از مسیرهای خارج از جاده‌ نهایت لذت را ببرید و عملکرد بهتری را در مقایسه با رقیب خود کسب کنید.

مصرف سوخت جک اس ۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی ۷.۷ لیتر است، در حالی که رنو داستر با مصرف ۸.۹ لیتری، حدودا یک لیتر بیشتر از رقیب خود سوخت مصرف می‌کند. هر دو خودرو می‌توانند نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتری را تجربه کنند.

مقایسه رنو داستر با جک S5 از لحاظ امکانات رفاهی

از دیگر نقاط قوت کراس اوور چینی جک اس ۵ می‌توان به امکانات رفاهی و آپشن‌های آن اشاره کرد. اگرچه این خودرو کروز کنترل و چراغ روشنایی در روز ندارد، اما دارای امکانات رفاهی بیشتری است که می‌تواند با آنها نظر مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. از جمله امکانات جک S5 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنو داستر

سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، پورت ۱۲ ولت، گرمکن صندلی جلو، صندلی راننده با تنظیم ۶ حالته برقی و مموری، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، مه‌شکن‌های جلو و عقب، اتولایت، دوربین عقب نویگیشن، نمایشگر داشبورد، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، سنسور باران، ترمز پارک برقی و فرمان برقی دو حالته حساس به سرعت.

در آن سوی میدان رقابت، رنو داستر هم کروز کنترل دارد و هم دارای چراغ روشنایی در روز است، اما در عوض آپشن‌هایی مانند اتولایت، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، برق ۱۲ ولت، آینه‌های تاشونده برقی، سانروف، سنسور باران، ترمز پارک برقی و فرمان برقی حساس به سرعت را ندارد.

بنابراین با نگاهی گذرا به امکانات هر دو خودرو می‌توان دریافت که آپشن‌های کراس اوور چینی بهتر از رنو داستر اروپایی است. اما به امکانات ایمنی این دو خودرو می‌رسیم. جایی که به نظر می‌رسد خودروی اروپایی باید حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد. جک اس ۵ اتوماتیک تجهیزاتی مانند سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، کمربند ایمنی پیش‌کشنده برای سرنشینان جلو، حسگر پارک جلو و عقب، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (در مجموع ۴ عدد)، سیستم ترمز و پایداری ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی هیدرولیک (HBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC) و کنترل سرعت در شیب (HDC) خواهد داشت.

جک اس 5

از طرف دیگر رنو داستر امکانات ایمنی شامل سنسور دنده عقب، هشدار میزان باد لاستیک‌ها (TPMS)، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، کمربندهای محدودکننده، ایزوفیکس، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (دو عدد)، سیستم ترمز و پایداری ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، سیستم ترمز ضد قفل (EBD+ABS)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP) و سیستم کنترل کشش (TCS) دارد.

اگر بخواهیم سطح ایمنی این دو خودرو را بررسی کنیم بهتر است به سراغ نتایج استانداردهای بین‌المللی موسسه‌ها برویم. رنو داستر موفق شده پس از تولید از موسسه بورو انکپ که موسسه‌ای سختگیر در خصوص تجهیزات ایمنی به شمار می‌رود، سه ستاره ایمنی را دریافت کند. همین نمره متوسط رو به بالا نشان می‌دهد که سطح کیفی و ایمنی آن قابل قبول است.

اما خودروی چینی جک اس ۵ در موسسه یورو انکپ اروپایی تست نشده و موسسه سی انکپ چین مسئول بررسی آن بوده است. آن طور که این موسسه اعلام کرده، محصول جک موفق شده هر ۵ ستاره ایمنی را دریافت کند. البته همان‌طور که احتمالا می‌دانید، این دو موسسه سطح کیفی یکسانی ندارند و موسسه یورو انکپ سختگیری بسیار بیشتری به خرج می‌دهد.

با این حال هر دو خودرو سطح ایمنی خوبی دارند و نیازهای مشتریان در این سطح قیمتی را کاملا پوشش خواهند داد. از طرف دیگر تجهیزات ایمنی جک اس ۵ بهتر از داستر خواهد بود و می‌تواند آپشن‌های بیشتری را ارائه کند.

رنو داستر

سخن پایانی

اصولا خودروهای چینی و به خصوص کراس اوورها موفق شده‌اند جای خود را در سبد خرید مشتریان ایرانی باز کنند و مورد پسند آنها قرار بگیرند. جک S5 سال‌هاست که وارد بازار داخلی کشورمان شده و به عنوان یک محصول موفق شرقی مونتاژی جایگاه بسیار مناسبی را برای خود دست و پا کرده است. اگرچه فروش رنو داستر نیز در بازار ایران مساعد است، اما به پای جک نمی‌رسد.

متاسفانه اگر بخت با داستر اروپایی یار می‌بود و کمی خوش‌ترکیب‌تر و جذاب‌تر تولید می‌شد، می‌توانست بازار پر رونق‌تری را در اختیار داشته باشد. از جمله ویژگی‌های این خودرو می‌توان به کیفیت و دوام فنی بالا، استهلاک پایین به علت داشتن موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک اشاره کرد.

وجوه اشتراک این خودرو با رنو مگان نیز از دیگر مزایای آن است؛ زیرا باعث می‌شود تا هزینه‌های نگهداری آن کمتر دربیاید و قطعات یدکی آن راحت‌تر پیدا شود. مسلما در آن سمت بازار هیجان رانندگی بالاتری را با جک اس ۵ تجربه خواهید کرد. طراحی ظاهری کراس اوور چینی نیز بهتر از داستر است و زرق و برق آن بیشتر به چشم می‌آید.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.