تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر : 63975

جهاد دانشگاهی تهران به فناوری کشت بافت محصولات "هلو، بادام و شلیل" دست یافت

جهاد دانشگاهی تهران به فناوری کشت بافت محصولات "هلو، بادام و شلیل" دست یافت

جهاد دانشگاهی تهران به فناوری کشت بافت محصولات “هلو، بادام و شلیل” دست یافت – اخبار اجتماعی – به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ “اصغر کهندل” رئیس جهاد دانشگاهی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه ..

جهاد دانشگاهی تهران به فناوری کشت بافت محصولات "هلو، بادام و شلیل" دست یافت – اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ "اصغر کهندل" رئیس جهاد دانشگاهی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ گفت: منشاء پایه GF677 کشور فرانسه و منشاء گیاه GN کشور اسپانیا است.

وی اظهار کرد: پایه GF677 ویژگی‌های مهمی نظیر مقاومت در برابر ویروس‌ها، عدم تولید پاجوش، سازگاری با شرایط اقلیمی سرد، مقاوم بودن نسبت به خشکی و مناسب بودن برای خاک‌های فقیر و خشک را دارا بوده و نهال آن دارای پایه بسیار قوی و رشد رویشی زیاد است. این گونه همچنین مقاومت خوبی در مقابل خاک‌های آهکی دارد و مقاومت نسبت به "ورتیسیلیوم و فیتوفترا" از مزایای این گونه است.

کهندل هم‌چنین سازگاری با خاک‌های قلیایی و آهکی را از مزایای پایه GN برشمرد و مقاومت در برابر زردی، کمبود آهن و نماتد گال طوقه را از مشخصات بارز نهال رویشی GN دانست.

رئیس جهاد دانشگاهی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان این‌که پایه‌های رویشی GF677 و GN یک نمونه مناسب جهت اصلاح باغات هلو، بادام و شلیل هستند، گفت: نهال‌های روی این پایه‌ها زودبازده، پرمحصول و با عمر طولانی بیش از ۲۵ سال هستند. بدون داشتن نگاه اقتصادی و بدون توجه به روش‌های نوین باغداری، صنعت باغداری از بین خواهد رفت و بدون شک تنها راه نجات باغات کشور، استفاده از گیاهان کشت بافتی است.

وی تصریح کرد: یکنواختی محصول و تولید میوه‌های درشت‌تر و با کیفیت‌تر از مزایای گیاهان کشت بافتی است و از همین‌رو سود اقتصادی مناسبی را برای باغداران فراهم می‌کنند. در گیاهان، بذرهای تولید شده کاملاً همانند گیاه مادر خود نیستند، پس چنانچه یک گیاه مطلوب در منطقه‌ای توسط کشاورزان برگزیده شود و از آن بذر تهیه کنند، تضمینی وجود ندارد که بذور سبز شده ویژگی‌های مورد نظر را داشته باشند.

عضو هیئت علمی سازمان جهاد دانشگاهی تهران خاطرنشان کرد: گیاهان تولید شده به روش کشت بذر از یکنواختی کامل برخوردار نبوده و همچنین نمی‌توان همه گیاهان را به روش قلمه‌زنی تولید کرد، اما در روش کشت بافت علاوه‌ بر این‌که می‌توان تعداد زیادی نهال را در مدت زمان کوتاه تولید کرد، از مشابهت و یکنواختی نهال‌های تولید شده مطمئن هستیم.

براساس این گزارش، نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ که به‌منظور معرفی و آشنایی بیشتر مدیران اجرایی و صنایع بزرگ با توانمندی این نهاد، از صبح یکشنبه ۵ دی‌ماه در مرکز نمایشگاهی "بوستان گفتگو" آغاز به کار کرد تا پنج‌شنبه ۹ دی ماه ادامه خواهد داشت.

دستاورد بزرگ جهاد دانشگاهی تهران در دستیابی به دانش فنی تولید ۲ واکسن ویژه آبزیانتولید ۲۶ محصول نانویی جدید توسط دانش‌بنیان‌ها

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.