تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر : 587694

جمعیت کره زمین از مرز 8 میلیارد نفر رد شد؛ آیا زمین در حال انفجار است؟

جمعیت کره زمین از مرز 8 میلیارد نفر رد شد؛ آیا زمین در حال انفجار است؟

جمعیت کره زمین از مرز 8 میلیارد نفر رد شد؛ آیا زمین در حال انفجار است؟ بر اساس بیانیه سازمان ملل متحد در 15 نوامبر 2022، جمعیت کره زمین از مرز 8 میلیارد نفر عبور کرده است. این رشد بی‌سابقه یک نقطه عطف در توسعه انسانی محسوب می‌شود. کارشناسان سازمان ملل متحد رشد بی‌سابقه جمعیت

جمعیت کره زمین از مرز 8 میلیارد نفر رد شد؛ آیا زمین در حال انفجار است؟

بر اساس بیانیه سازمان ملل متحد در 15 نوامبر 2022، جمعیت کره زمین از مرز 8 میلیارد نفر عبور کرده است. این رشد بی‌سابقه یک نقطه عطف در توسعه انسانی محسوب می‌شود.

کارشناسان سازمان ملل متحد رشد بی‌سابقه جمعیت کره زمین و عبور آن از مرز 8 میلیارد نفر را نشان‌دهنده نقطه عطف مهمی در توسعه انسانی می‌دانند که یادآور مسئولیت مشترک انسان‌ها برای محافظت از سیاره زمین است.

آخرین بار در سال 2011 شاهد همچین رشدی در جمعیت کره زمین بودیم و گذر جمعیت جهان از مرز 7 میلیارد نفر ما را متحیر کرد. با توجه به این آمار، می‌توان نتیجه گرفت که جمعیت کره زمین طی 11 سال گذشته رشد 1 میلیاردی داشته است.

در بیانیه سازمان ملل آمده است:

این رشد بی‌سابقه به دلیل افزایش تدریجی طول عمر انسان به دلیل بهبود در بهداشت عمومی، تغذیه، بهداشت فردی و پزشکی است. همچنین می‌تواند نتیجه سطوح بالا و پایدار باروری در برخی کشورها باشد.

اما نکته اینجاست که رشد افزاینده جمعیت کره زمین می‌تواند نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده و چالش‌های بزرگی را برای کشور‌های فقیر در جهان رقم بزند. افزایش جمعیت جهان مستقیماً با تغییرات اقلیمی مرتبط است و می‌تواند مشکلات بسیاری را به‌همراه آورد. به‌علاوه با افزایش جمعیت، کشورهای ثروتمند با تلاش برای پیشرفت در صنایع مختلف، انتشار گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه گرمایش جهانی زمین را سرعت می‌بخشند.

سرعت رشد جمعیت جهان رو به کاهش است

شاید به یاد داشته باشید که در آغاز سال 2022، ایلان ماسک در توییتی نوشت: «اگر سرعت رشد جمعیت در کره زمین رو‌به کاهش برود، قطعاً جمعیت کافی برای زندگی در مریخ وجود نخواهد داشت.» این توییت به نگرانی در مورد کاهش رشد جمعیت اشاره دارد. کمپینی توسط صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) نیز به کاهش رشد جمعیت جهان اشاره کرده و بیان می‌کند که سرعت رشد جمعیت از سال 1970 کاهش یافته است. به‌علاوه، براساس آمار موجود رشد جمعیت جهان برای اولین بار در سال 2020 به کمتر از یک درصد در سال کاهش یافته است.

جمعیت کره زمین 8 میلیارد

طبق گزارش سازمان ملل، تقریباً 15 سال (تا سال 2037) طول خواهد کشید تا جمعیت جهان از 9 میلیارد نفر فراتر رود. میزان باروری در دهه‌های اخیر برای بسیاری از کشورها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

امروزه، دو سوم جمعیت جهان در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که میزان رشد باروری کمتر از 2.1 است. این آمار نشان می‌دهد در سال‌های پیش‌رو با رشد صفر درصدی باروری روبه‌رو خواهیم شد. با این حال، آمار نشان می‌دهد که کشورهایی که بالاترین نرخ باروری را دارند، معمولاً کمترین درآمد سرانه را به ثبت رسانده‌اند.

بنابراین، فقیرترین کشورهای جهان که بیشتر آن‌ها در جنوب صحرای آفریقا هستند، شاهد افزایش سهم خود از رشد جمعیت جهان بوده‌اند. انتظار می‌رود که کشورهای جنوب صحرای آفریقا تا سال 2100 به رشد خود ادامه دهند و بیش از نیمی از افزایش جمعیت جهان که تا سال 2050 پیش‌بینی می‌شود را تشکیل دهند.

همچنین مطالعه کنید:

خانه های بعدی انسان ها ، احتمالا در فاصله ۱۰۰ سال نوری از زمین قرار دارند

بر اساس بیانیه صندوق جمعیت ملل متحد، کشورهایی که بیشترین سهم را در عبور جمعیت کره زمین از مرز 8 میلیارد نفر داشتند، کشورهایی با درآمد متوسط روبه ​​پایین و کم درآمد بوده‌اند. از سوی دیگر، سهم کشورهای با درآمد متوسط ​​روبه بالا حدود 250 میلیون نفر ثبت شده است.

براساس این تحلیل آماری، انتظار نمی‌رود که سایر قسمتهای جهان شاهد تغییرات چشمگیری نسبت به پیش بینی‌های قبلی باشند. این امکان وجود دارد که اروپا کاهشی جزئی را در جمعیت خود شاهد باشد که علت این موضوع رشد منفی جمعیت است؛ به این معنا که تعداد مرگ و میر در این قاره از تولد بیشتر است.

زمین تا چه حد در برابر افزایش جمعیت جهان دوام خواهد آورد؟

جمعیت کره زمین و عبور آن از مرز 8 میلیارد

سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که جمعیت در سال 2050 به حدود 9.7 میلیارد نفر افزایش یابد و تا پایان این قرن جمعیت جهان بین 7 تا 17 میلیارد نفر باشد. بنابراین، کارشناسان باید تلاش‌های خود را به منظور ممانعت از رشد جمعیت در آفریقا دوبرابر کنند‌؛ زیرا کره زمین توان تحمل افزایش بیش‌از حد جمعیت را نخواهد داشت!

در صورت رسیدن جمعیت کره زمین به مرز 9 میلیارد نفر، سیاره ما در معرض خطر قرار خواهد گرفت. با ادامه‌دار بودن افزایش جمعیت و رسیدن تعداد افراد به مرز 10 میلیارد، وضعیتی خطرناک برای زمین پیش‌بینی می‌شود. به ثبت رسیدن جمعیت 11 میلیاردی برای کره زمین نیز یک هشدار جدی را در پیش خواهد داشت.

بنابر این آمار، سازمان ملل متحد نیاز به بازبینی سیاست‌های کنترل جمعیت دارد تا بتواند رشد سریع جمعیت در مناطق خاص مانند آفریقا را مدیریت کند. با تمام این پیش‌بینی‌ها، تنها زمان است که می‌تواند نشان دهد آیا زمین می‌تواند جمعیت رو به افزایش و نیازهای مصرفی خود را مدیریت کند یا خیر.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.