تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر : 65506

جعفریان در نشست خبری تشریح فعالیت‌های سازمان سینمایی حوزه هنری در آستانه چهلمین جشنواره فیلم فجر: یک سوم سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است/ ما فیلم نمی‌سازیم که توقیف شود

جعفریان در نشست خبری تشریح فعالیت‌های سازمان سینمایی حوزه هنری در آستانه چهلمین جشنواره فیلم فجر: یک سوم سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است/ ما فیلم نمی‌سازیم که توقیف شود

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: میراث حوزه صرفاً میراث دهه ۶۰ نیست، حتماً دهه ۶۰ یکی از نقاط روشن کارنامه حوزه هنری است، آن چیزی که من عرض کردم منظور احیای میراث چهل ساله حوزه است، میراث تنها ناظر به فیلم نیست، ناظر به آدم‌هاست. به گزارش خبرنگار سینمایی کافه دانش، نشست خبری حمیدرضا جعفریان رئیس …

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: میراث حوزه صرفاً میراث دهه ۶۰ نیست، حتماً دهه ۶۰ یکی از نقاط روشن کارنامه حوزه هنری است، آن چیزی که من عرض کردم منظور احیای میراث چهل ساله حوزه است، میراث تنها ناظر به فیلم نیست، ناظر به آدم‌هاست.

به گزارش خبرنگار سینمایی کافه دانش، نشست خبری حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه‌ هنری سازمان تبلیغات اسلامی، پیرامون تشریح فعالیت‌های سازمان سینمایی حوزه هنری در آستانه چهلمین جشنواره فیلم فجر، پیش از ظهر امروز سه ‌شنبه ۲۸ دی‌ ماه ۱۴۰۰، با حضور هادی فیروزمندی مدیر روابط عمومی سازمان و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن زنده یاد طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

هادی فیروزمندی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری

هادی فیروزمندی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، در ابتدای این نشست خبری گفت: محور اصلی این نشست تولیدات جدید سازمان سینمایی حوزه هنری برای جشنواره فیلم فجر است.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما در کنار تولیدات برای فجر، بیان یک گزارش کلی از یک سال فعالیت مدیران و تیم جدید سازمان سینمایی حوزه هنری است که قرار است این سنگ بنا را بگذاریم تا در یک نشست خبری پاسخگوی اهالی رسانه باشیم و اقدامات خودمان را بیان نمائیم.

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، بیان داشت: سازمان سینمایی حوزه هنری از اوایل سال ۶۰ فعالیت خود را آغاز کرده و ۴ دهه از فعالیت این سازمان می‌گذرد و در آستانه ورود به دهه پنجم هستیم.

فیروزمندی، در پایان افزود: در این چهار دهه تجارب گوناگون و فراز و فرودهای مختلف داشتیم. آنچه که در نظر داریم، احیای میراث کهن حوزه هنری و رفع اشکالات دوره‌های گذشته است.

 حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، در ادامه این نشست خبری گفت: در دوره جدید، سازمان سینمایی حوزه هنری و مدیریت جدید این نهاد، چند هدف‌گذاری کلان را مدنظر قرار داده‌ایم و دوره‌های قبل را آسیب‌شناسی کرده‌ایم. ما تلاش کردیم میراث حوزه را احیا و تقویت کنیم.

وی تأکید کرد: ما در حوزه پخش، استعدادیابی و تولیدات تصویری سیاست‌هایی داشتیم. در حوزه تولید هدف اصلی این بود که جریانی پایدار از تولید آثار تصویری در گونه‌های مختلف داشته باشیم. برای همین سه پیشران اصلی را در نظر گرفتیم؛ اولینش قوت خلق و قصه‌گویی است که برای این هدف به دنبال تقویت جریان اقتباس بودیم. عامل اصلی دیگری که شناسایی کردیم سرمایه انسانی و هنرمندان بود که در این زمینه هم تمرکز کردیم و نکته سوم هم بحث سرمایه گذاری و مشارکت و هدایت سرمایه به سمت تولید بود. با این اهداف در این یک سال چند دستاورد داشتیم.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری افزود: ما تلاش کردیم گوناگونی در ژانر ایجاد کنیم، آثاری در حوزه دفاع مقدس، درام سیاسی و اجتماعی و بیوگرافی داریم. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری روی فیلمسازان حرفه‌ای و جوان داشتیم که هر ۴ فیلم ما برای جشنواره فجر امسال حاصل کار کارگردانان فیلم دومی است. در حوزه محتوایی هم تلاش کردیم محتوای خوبی ارایه بدهیم؛ این آثار هم تمرکز بر خانواده و هم امیدبخشی و حال خوب برای مخاطبان دارند. ضمن رشد کمی تلاش کردیم به بحث کیفی هم توجه داشته باشیم و کارهای خوب تولید کنیم. به نظرم آثار ما قابل دفاع هستند.

 وی در تشریح موضوع فیلم‌های حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر گفت: ما چهار فیلم سینمایی در جشنواره امسال داریم که طی یک سال اخیر فرایند آن‌ها طی شده و در موعد مقرر به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شد؛ «ضد» به کارگردانی امیرحسین ربیعی فیلمی درام و سیاسی است که در بستر یک روایت عاشقانه به شخصیت شهید بهشتی می‌پردازد و ماجرای آن از ۱۴ اسفند ۵۹ تا ۷ تیر روایت می‌شود. امسال که چهلمین سالگرد شهید بهشتی است انگیزه ما این بود که به این موضوع بپردازیم و التهابات دهه ۶۰ را نشان بدهیم.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری افزود: «هناس» به کارگردانی حسین دارابی هم در ژانر بیوگرافی یک روایت زنانه است و به وقایع ملتهب ابتدای دهه ۹۰ می‌پردازد.

جعفریان ادامه داد: برای این دو اثر هم در فضای فیلمنامه و هم برای تولید رفت و برگشت‌هایی داشتیم. در دو اثر دیگر هم مشارکت در تولید داشتیم که امسال تنها توانستیم با بنیاد فارابی مشارکت داشته باشیم اما در تلاش هستیم در سال‌های آینده بیشتر مشارکت کنیم. فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی یک پروژه بزرگ دفاع مقدسی است که تنها کارگردان زن جشنواره آن را کارگردانی کرده است. ویژگی اصلی این فیلم این است که اقتباس از وقایع و چند کتاب ادبیات پایداری است و از این جهت برای ما اثر ارزشمندی است. فیلم «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی هم درامی اجتماعی است که ویژگی ممتاز آنکه باعث شد از این فیلم حمایت کنیم، این است که یک فیلم خانوادگی شیرین، دغدغه‌مند و سالم است. یک سری کارها را هم برای تولید در سال آینده خواهیم داشت که تعدادی تصویب شده و ادامه روند ماست. یکی از این آثار به کارگردانی مقدم دوست است که در مراحل نهایی فیلمنامه هستیم.

وی درباره استمرار رویکرد این مرکز در زمینه ساخت فیلم‌هایی مرتبط با التهابات دهه ۶۰ بیان کرد: سه فیلم امسال ما دهه شصتی نیست، یکی از فیلم‌ها برای دهه نود است، یکی از فیلم‌ها یک فیلم شیرین خانوادگی است دو کار دیگر ما دفاع مقدسی است که این کار را ماموریت خودمان می‌دانیم. یک کار دهه شصتی داریم که آن روایت به درد امروز می‌خورد. ما باید در فضای روز هم آثاری داشته باشیم. تلاش می‌کنیم در این زمینه توسعه داشته باشیم. به‌عنوان مثال مسأله کرونا پیچیده است، در مستندها هم خوب به آن پرداخته نشده است حتماً موضوع کرونا مهم است و حتماً مخاطب جهانی پیدا می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، درباره آثار توقیفی این سازمان همچون «دیدن این فیلم جرم است» و «مصلحت» تأکید کرد: ما فیلم نمی‌سازیم که توقیف شود. ما در چارچوب قانون و با توجه به ماموریت خودمان خلق اثر می‌کنیم. «دیدن این فیلم جرم است» هم سرانجام اکران شد. لفظ توقیف انگار فیلم دیگر اجازه اکران پیدا نمی‌کند. ایراد پیدا کردن به معنی توقیف نیست. به دلایل مختلف دولت قبل تصمیم گرفت نمایش فیلم را به تعویق بیندازد. حتی دچار وعده و وعیدها هم می‌شدیم، می‌گفتند انتخابات و جشنواره و… بگذرد تا اکرانش کنیم. به این معنا فیلم توقیف نشد، اما اشکالاتی از نهادهای نظارتی وجود داشت.

وی افزود: «مصلحت» هم از نظر من توقیف نیست، اسناد پروانه نمایش آن وجود دارد و برای اکران عمومی هم در مسیر گفتگو است. ضمن اینکه زمان اکرانش تولید امسال نبود، سال آینده ۶ فیلم برای اکران داریم. یکی از دلایل اکران نشدن این فیلم‌ها فضای کرونا و فضای مصیبت زده گیشه سینما بود. از سوی دیگر صف اکران شلوغ بود.

جعفریان تأکید کرد: این‌طور هم نیست که ما به برخی فیلم‌ها سالن ندهیم. فیلم‌های «آتابای»، «صحنه زنی»، «پوست» و… جزو فیلم‌هایی بوده که امسال اکران کرده‌ایم. همکاری با سینماگران داشته‌ایم و رفتار حوزه عادلانه بوده است. گاهی برخی صاحبان فیلم توقعاتی دارند که نابجاست. ما تلاش کردیم همه تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر قانون باشد. پروانه نمایش و اصلاحات فیلم‌ها برعهده وزارت ارشاد است که به همان هم خودمان را موظف و ملزم می‌دانیم. استاندارد دوگانه هم نداریم. همان نسخه ارشاد را نسخه نهایی می‌دانیم. در تخصیص سانس‌ها هم قائل به مصوبات شورای صنفی نمایش هستیم. از یک جایی به بعد درباره چینش و سانس‌ها این موضوع به سینماداران برمی‌گردد. سیاست اصلی ما اختصاص فضای عادلانه برای همه فیلم‌هاست، شما ببینید چقدر تلاش کردیم فرصت عادلانه برای اکران برای همه فیلم‌ها قایل باشیم.

وی افزود: یک سوم سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است. با توجه به جریانی که در دو سال اخیر برای توسعه سالن‌های سینما داشتیم، حدود ۱۴۸ سالن در ۲۱ استان به صورت فعال داریم و تلاش داریم تا سال ۱۴۰۲ این آمار را به ۴۰۰ سالن سینمایی برسانیم. تا آن موقع به نیمی از ظرفیت اکران می‌رسیم.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، درباره «گروگانگیری سالن‌های سینمایی» بیان کرد: حسم این است که اسیر جنجال رسانه‌ای شده‌ایم. چرا اکران «آتابای» و «پوست» را نمی‌بینید، رضایت‌های عمده تهیه‌کنندگان در عدالت‌گستری دیده نمی‌شود؟ اینکه بگوییم سالن‌ها گروگان گرفته می‌شود یک گزاره کلی است. حتماً این وظیفه ماست که سالن به فیلم‌ها اختصاص بدهیم. حوزه هنری به فیلم‌ها به جز اصلاحات ارشاد اصلاحات دیگری وارد نمی‌کند. این ادعا ارزش جواب دادن هم ندارد، چرا توقع دارند همه سالن‌ها به «بی همه چیز» اختصاص داده شود؟ بعد از پایان اکران «بی همه چیز» در این باره صحبت می‌کنیم. به نظرم این یک بازی برای فروش بیشتر فیلم است.

جعفریان، درباره توسعه سالن‌های سینمایی حوزه هنری هم بیان کرد: در حوزه سینماسازی تلاش کرده‌ایم سینماها را بازسازی کرده و ارتقا بدهیم. حتی سینماهای دهه ۸۰ را داریم به روز می‌کنیم، منتها برای توسعه یکی از سیاست‌های ما این است که عدالت دسترسی برای مخاطبان وجود داشته باشد. در حال حاضر در ۸ یا ۹ استان سینما نداریم، در چنین مکان‌هایی چند راهبرد داریم. یکی اینکه سالن‌های موجود را بازسازی کنیم، ضمن اینکه با برخی سالن‌های بخش خصوصی یا برخی دستگاه‌ها که برایشان سودآور نیست، قرارداد بسته‌ایم که از ظرفیت‌های آنها هم بهره ببریم.

وی درباره سامانه بلیت‌فروشی «گیشه هفت» هم گفت: نگاه ما به این سامانه و زیرساخت‌های آن، نگاه اقتصادی نیست. سامانه بلیت‌فروشی این‌طور نیست که سودآور باشد، نگاه ما بیشتر جلب مخاطب است، اینکه مشتری را به طور ثابت برای خودت نگهداری و به زنجیره سینمای تو متصل شود. با «سینما شهر» ارشاد مذاکره می‌کنیم تا به نتیجه برسیم، برخی از شهرداری‌ها هم همکاری خوبی می‌کنند، در خیلی از استان‌ها هم توانسته‌ایم از استانداری‌ها کمک بگیریم.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره ملاک این سازمان برای اکران فیلم‌های سینمایی تأکید کرد: ما قایل به یک استاندارد هستیم که استاندار شورای پروانه نمایش است. حتماً حضور جناب آقای قمی و دیگران در آن شورا مغتنم است، اما مستقل از عضویت هر کسی در آن شورا، خود همان شورا وجاهت دارد. یکی از مغالطه‌ها این بود که می‌گفتند آقای قمی به یک فیلم پروانه نمایش نداده در حالی که این فیلم در دولت قبل پروانه گرفته بود. درباره نحوه سانس دهی و اختصاص پردیس‌ها قوانین شورا مشخص می‌کند که چه کنیم.

وی درباره تولیدات حوزه هنری هم گفت: ما جریان تولید را تثبیت می‌کنیم، جذب سرمایه‌گذاری هم مهم است و به جز همکاری با «فارابی» به گزینه‌های دیگر هم فکر می‌کنیم. در حال حاضر چهار پنج سریال را در مراحل مختلف داریم، از سریال «جنابعالی» به کارگردانی عادل تبریزی حمایت می‌کنیم. تمایل داریم با آثاری که اقتباس از کتاب‌های سوره مهر است، همکاری داشته باشیم. با موسسه شهید آوینی، مرکز فلق و… هم مشارکت‌هایی داریم. تمایل داریم با خود تهیه‌کننده‌ای که مجری کار است، مشارکت کنیم اما این امر برای تهیه‌کنندگان سخت است. باید سرمایه‌گذاری واقعی هم داشته باشیم.

جعفریان مطرح کرد: میراث حوزه صرفاً میراث دهه ۶۰ نیست، حتماً دهه ۶۰ یکی از نقاط روشن کارنامه حوزه هنری است، آن چیزی که من عرض کردم منظور احیای میراث چهل ساله حوزه است، میراث تنها ناظر به فیلم نیست، ناظر به آدم‌هاست. افقی که ترسیم کرده‌ایم شروع دهه پنجم فعالیت‌ها و درخشش حوزه هنری مبتنی بر تجربیات گذشته است، از سوی دیگر این‌طور نیست که بانک و قلک باشیم و یک فیلمسازی فیلمی بسازد و به او کار نداشته باشیم. به عنوان مدیر فرهنگی و حاکمیتی اصلی‌ترین کار ما انتخاب هنرمند است. بقیه کارها مربوط به درونیات و زیست هنرمند است، هنرمند خوب کم نداریم، حتماً توجه به آنهایی که کم‌کار شده‌اند هم مد نظر ما قرار می‌گیرد. البته ممکن است هنرمندی یک کار خوب داشته باشد اما ده میلیارد تومان هزینه آن شود، ما ترجیح می‌دهیم به سراغ پنج کار دیگر با هزینه کمتر برویم. سال گذشته بازنویسی زیادی روی فیلمنامه داشتیم، این رفت و برگشت‌ها خیلی مهم است.

وی درباره اولویت‌های حوزه هنری برای ساخت فیلم گفت: حتماً محتوا برای ما موضوعیت دارد، هویت مضمونی و سیاست کلان حوزه هنری هم مشخص است. خیلی لازم نیست آن را بیانیه کنیم. حتماً پرداختن به مفاخر، کودکان، خانواده، حال خوب مخاطب، حس امید و… برای ما مهم است، در فضای همکاری با فیلمسازان و مولفان هم تلاش می‌کنیم تنوعی داشته باشیم، هم با هنرمندان حرفه‌ای کار کنیم هم با جوانان، امسال خیلی دوست داشتیم یک کار اولی داشته باشیم اما مقدورات اجازه نداد، تلاش می‌کنیم هر سال یک کار اولی داشته باشیم، یا کارهایی برای تثبیت فیلمسازان و تنوع در عوامل داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری اظهار کرد: تحلیل ما این بوده که در جریان تولید افت و خیزهایی داشته‌ایم که این جریان نیازمند احیاست. حتماً دهه ۶۰ و ۷۰ دوره درخشش حوزه هنری است که منتج به آثار ماندگاری هم شده است. احیا ناظر بر همین امر است، بخشی از این موضوع مربوط به این است که این چهار فیلم ما را ببینید و نظر بدهید. تثبیت احیا به عوامل مختلفی بستگی دارد، تلاش می‌کنیم در حد تدبیر خودمان موانع را برطرف و ملزومات را مهیا کنیم. به نظرم حضور ما در جشنواره امسال با ۴ فیلم سینمایی و یک مستند در جهت همان احیای جریان تولید است. ما به تاریخ شفاهی و اوضاع حوزه مسلط هستیم. ضمن اینکه در نظر بگیرید اقتضائات روز هم مهم است، ما درباره اتفاقات روز هم تحلیل داریم.

جعفریان، در پایان سخنان خود گفت: به‌عنوان سرمایه‌گذار این حق را در بازبینی و اصلاحات برای خودمان قائل هستیم، حتماً اگر به سوژه‌های خوبی برسیم با فیلمسازانی که فکر می‌کنیم می‌توانند آن‌ها را بسازند، مطرح می‌کنیم، هر فیلمسازی که با سوژه ارتباط برقرار کند با او وارد گفتگو می‌شویم.

خبرنگار: کوروش جم

 

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.