تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
کد خبر : 60741

جزئیات طرح عرضه خودرو در بورس کالا اعلام شد

جزئیات طرح عرضه خودرو در بورس کالا اعلام شد

جزئیات طرح عرضه خودرو در بورس کالا اعلام شدممکن است به زودی محصولات گروه بهمن و برخی محصولات ایران خودرو در بورس کالا عرضه شوند. عرضه خودرو در بورس کالا مزایای زیادی خواهد داشت.
بحث عرضه خودرو در بورس..

عرضه خودرو در بورس کالاجزئیات طرح عرضه خودرو در بورس کالا اعلام شد

ممکن است به زودی محصولات گروه بهمن و برخی محصولات ایران خودرو در بورس کالا عرضه شوند. عرضه خودرو در بورس کالا مزایای زیادی خواهد داشت.

بحث عرضه خودرو در بورس مدت‌هاست که مطرح شده و موافقان و مخالفان زیادی دارد. به گفته جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران، می‌توان خودروهایی که قیمت آن‌ها به روش دستوری تعیین نمی‌شود را در بورس کالا عرضه کرد. جهرمی ادامه داد قیمت برخی از خودروها به روش دستوری و توسط شورای رقابت تعیین می‌شود، اما به زودی وزارت صمت مصوبه‌ای را در خصوص تعیین قیمت این خودروها اعلام خواهد کرد. علاوه بر این، قیمت برخی از خودروها از جمله محصولات گروه خودروسازی بهمن و بعضی از محصولات ایران خودرو به روش دستوری تعیین نمی‌شود که احتمالا به زودی این خودروها روانه بورس کالا خواهند شد و مذاکرات اولیه نیز در خصوص این موضوع انجام شده است.

قیمت کارخانه‌ای برخی از محصولات بهمن موتور که اخیرا روانه بازار کشور شدند با قیمت‌ آن‌ها در بازار آزاد اختلاف زیادی داشت که به همین خاطر بسیاری از متقاضیان تصمیم به ثبت نام گرفتند. از آنجایی که قیمت این خودروها به روش دستوری تعیین نمی‌شود می‌توان‌ آن‌ها را در بورس کالا عرضه کرد. تاکنون گفت‌وگوهایی نیز برای انجام این کار با بهمن موتور صورت گرفته و قرار شده بهمن موتور مدارک مورد نیاز را تحویل دهد تا در صورت تأیید مدارک بلافاصله محصولات این شرکت در بورس کالا عرضه شوند.

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در ارتباط با این که عرضه خودرو در بورس کالا چه مزایایی دارد، بیان کرد در صورت اجرایی شدن این برنامه، کارخانه فاصله‌ی قیمتی بین بازار و بورس را دریافت خواهد کرد و در نتیجه فرآیند فروش شفاف خواهد شد. وی ادامه داد متقاضیان در طرح‌های فروش خودروسازان با کمک ربات‌ها، تعداد زیادی خودرو را ثبت نام می‌کنند یا این که خودرو نصیب فردی می‌شود که سریع‌تر اقدام به نام‌نویسی کرده باشد، اما در صورت عرضه خودرو در بورس کالا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود و فروش با شفافیت بیشتری انجام خواهد شد.

اما مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا به همین مسئله ختم نمی‌شود و علاوه بر این قرارداد بین طرفین نیز شفاف شده و آن‌ها مجبور می‌شوند تمام تعهدات خود را اجرایی کنند. همچنین خودروساز از ۲۰ درصد معافیت بر عملکرد به میزان کالایی که در بورس فروخته شده استفاده می‌کند.

جهرمی در ادامه عنوان کرد در صورت تأیید مدارک بهمن موتور، ۹۰ درصد از تولیدات این شرکت در بورس کالا عرضه خواهد شد و هم‌اکنون منتظر هستیم تا این گروه برنامه تولید و میزان واردات و تعهدات خود را اعلام کند. لازم به ذکر است که افراد برای خرید خودرو از بورس کالا باید مبلغی بین قیمت کارخانه و بازار را بپردازند.

جهرمی در انتها خاطرنشان کرد هم‌اکنون گفت‌وگوهایی با شرکت ایران خودرو برای عرضه برخی از محصولات این شرکت از جمله هایما و تارا که قیمت آن‌ها به روش دستوری تعیین نمی‌شود، در بورس کالا انجام شده است.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.