تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
کد خبر : 8860

جزئیات درگذشت ۲۰ والدین ۲ و ۳ شهید در یک ماه گذشته

جزئیات درگذشت ۲۰ والدین ۲ و ۳ شهید در یک ماه گذشته

جزئیات درگذشت ۲۰ والدین ۲ و ۳ شهید در یک ماه گذشته در طول یک‌ماه گذشته ۲۰ نفر از والدین دو شهید در استان‌های مختلف از جمله اصفهان، البرز، چهارمحال و بختیاری، زنجان، تهران، گلستان، اردبیل، فارس، قم، آذربایجان شرقی، مازندران و خراسان رضوی دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافتند. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد. در این مدت سن والدین شهدا رو به افزایش بوده است و هم‌اکنون اکثر قریب به اتفاق آن‌ها در سنین کهنسالی قرار دارند. سال‌هاست که آمار فوت والدین شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس رو به افزایش چشمگیری است و هر هفته اخباری مبنی بر اینکه کدامیک از این والدین آسمانی در حال پرکشیدن به فرزندان شهیدان به گوش می‌رسد. از آنجایی که والدین شهدا به عنوان غنی‌ترین گنجینه از خاطرات، سیره و زندگی شهدا محسوب می‌شوند از دنیا رفتنشان ما را از دسترسی به این فرهنگ غنی باز می‌دارد و در کنار آن همواره ضرورت توجه به خانواده‌های شهدا به خصوص والدین آن‌ها و مشکلاتشان احساس شده، نیاز است که امروزه بیش از پیش توجه به بازمانده‌ها و میراث..

جزئیات درگذشت ۲۰ والدین ۲ و ۳ شهید در یک ماه گذشته

در طول یک‌ماه گذشته ۲۰ نفر از والدین دو شهید در استان‌های مختلف از جمله اصفهان، البرز، چهارمحال و بختیاری، زنجان، تهران، گلستان، اردبیل، فارس، قم، آذربایجان شرقی، مازندران و خراسان رضوی دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافتند.

جزئیات درگذشت 20 والدین 2 و 3 شهید در یک ماه گذشته – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد. در این مدت سن والدین شهدا رو به افزایش بوده است و هم‌اکنون اکثر قریب به اتفاق آن‌ها در سنین کهنسالی قرار دارند. سال‌هاست که آمار فوت والدین شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس رو به افزایش چشمگیری است و هر هفته اخباری مبنی بر اینکه کدامیک از این والدین آسمانی در حال پرکشیدن به فرزندان شهیدان به گوش می‌رسد. از آنجایی که والدین شهدا به عنوان غنی‌ترین گنجینه از خاطرات، سیره و زندگی شهدا محسوب می‌شوند از دنیا رفتنشان ما را از دسترسی به این فرهنگ غنی باز می‌دارد و در کنار آن همواره ضرورت توجه به خانواده‌های شهدا به خصوص والدین آن‌ها و مشکلاتشان احساس شده، نیاز است که امروزه بیش از پیش توجه به بازمانده‌ها و میراث شهدای معظم در ابعاد مختلف رسانه‌ای در نظر گرفته شود.

بنا بر اخبار ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از استان‌های مختلف، در طول یک‌ماه گذشته ۲۰ نفر از والدین دو و سه شهید در استان‌های مختلف از جمله اصفهان، البرز، چهارمحال و بختیاری، زنجان، تهران، گلستان، اردبیل، فارس، قم، آذربایجان شرقی، مازندران و خراسان رضوی دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافتند. از این تعداد ۱۱ تن مادر شهید و ۹ تن پدر شهید بوده‌اند. در این میان مادر شهیدان «شفیعی‌زاده» از استان البرز مادر سه شهید دفاع مقدس و مابقی والدین دو شهید هستند.

مادر شهیدان «عرب عامری» از استان گلستان

«شهربانو ناصری»، مادر شهیدان «علی اصغر و قاسم عرب عامری» از استان گلستان پس از تحمل سال‌ها رنج و سختی فراق، دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست.
پیکر مادر شهیدان «علی اصغر و قاسم عرب عامری» در روز ۱۴ بهمن ماه ۹۸ پس از تشییع در قطعه صالحین گلزار شهدای شهرستان آزادشهر به خاک سپرده شد. شهید علی‌اصغر عرب عامری در دوم فروردین‌ماه ۱۳۴۰ دیده به جهان گشود و در ۱۲ اسفندماه ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. شهید قاسم عرب عامری در ۱۶ مهرماه ۱۳۳۳ دیده به جهان گشود و در ۱۰ دی‌ماه ۱۳۶۰ در منطقه سرپل ذهاب براثر اصابت موج انفجار به درجه رفیع شهادت نائل شد.

مادر شهیدان «مختاری» از استان اصفهان

«سکینه افشاری» مادر شهیدان «مسیب و محمود مختاری» از شهدای شهرستان تیران‌وکرون استان اصفهان، پس از سال‌ها دوری از فرزندان شهیدش بر اثر کهولت سن و بیماری، دارفانی را وداع گفت. مراسم تشییع پیکر او در روز دوم بهمن‌ماه ۹۸ از حسینیه شهدای رضوانشهر برگزار و سپس در قطعه صالحین گلزار شهدای منطقه دو این شهر خاکسپاری شد. شهید مسیب مختاری متولد ۱۳۴۱ بود و در اردیبهشت‌ماه ۶۱ به عنوان بسیجی به منطقه سرپل ذهاب اعزام و سرانجام در تاریخ ۱۳ مردادماه ۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل شد. محمود مختاری نیز متولد ۱۳۴۳ بود و در نهم اسفندماه ۶۰ با عضویت بسیج به جبهه‌های جنوب اعزام و در ۲۳ تیرماه ۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پدر شهیدان «رضائی برزانی» از استان اصفهان

«علی رضائی‌برزانی» پدر شهیدان «سردار رضا و عباس رضائی برزانی» از استان اصفهان در روز ۵ بهمن ماه ۹۸ به فرزندان شهیدش پیوست. شهید سردار رضا رضائی چهارم فروردین ۱۳۳۸ در اصفهان چشم به جهان گشود. وی با سمت فرمانده سپاه زاهدان در ۲۱ خرداد ۶۰، بر اثر اصابت گلوله در منطقه دارخوین به شهادت رسید. شهید عباس رضائی برزانی، متولد ۱۳۴۱، به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و سرانجام در ۲۱ خرداد ۶۰ بر اثر اصابت ترکش در خرمشهر به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

پدر شهیدان «یعقوبی» از استان چهارمحال و بختیاری

«محمدعلی یعقوبی» پدر شهیدان «صفرعلی و علی‌اکبر یعقوبی» از استان چهارمحال و بختیاری در پنجم بهمن ماه ۹۸ در سن ۹۵ سالگی به علت کهولت سن، دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار فرزندان شهیدش شتافت. پیکر او پس از تشییع در قطعه ایثار در جوار گلزار شهدای روستای دهنو از توابع شهرستان بروجن به خاک سپرده شد. شهید روحانی صفرعلی یعقوبی دهنویی ۱۷ اردیبهشت ۱۳۴۷ در روستای دهنو از توابع شهرستان بروجن به دنیا آمد و ۲۲ دی‌ماه ۱۳۶۵ در اروندرود بر اثر اصابت ترکش به دست، سر و پا شهید شد. شهید علی‌اکبر یعقوبی دهنویی اول مرداد ۱۳۳۳ در روستای دهنو از توابع شهرستان بروجن به دنیا آمد و دوم فروردین ۱۳۶۱ در شوش بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.

مادر شهیدان «بیات» از استان زنجان

«گل گز میرزایی»، مادر شهیدان «زکریا و نیازعلی بیات» از استان زنجان در روز ۵ بهمن ماه ۹۸ به علت بیماری و کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. شهید ذکریا بیات دوم فروردین ماه سال ۱۳۴۱ در روستای اندآباد سفلی از توابع شهرستان زنجان دیده به جهان گشود و ۲۴ خردادماه سال ۱۳۶۴ در دزفول به درجه رفیع شهادت نائل آمد. همچنین شهید نیاز علی بیات ۶ مهرماه سال ۱۳۴۶ در روستای اندآباد سفلی از توابع شهرستان زنجان دیده به جهان گشود و ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۵ در اروندرود بر اثر اصابت ترکش به سر و سینه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پدر شهیدان «داسار» از شهرری

«باقر داسار» پدر شهیدان «علیرضا و محمدعلی داسار» در روز ۵ بهمن ماه ۹۸ دار فانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. مراسم تشییع او با حضور جمعی از مسئولین و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در شهرری برگزار شد و پیکرش در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری به خاک سپرده شد. شهید علیرضا داسار ۱۱ آذر ماه ۱۳۴۷ در شهرری دیده به جهان گشود و ۵ اسفندماه ۱۳۶۴ با سمت تک تیرانداز بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. شهید محمد علی داسار دهم فروردین ماه ۱۳۴۶ در شهرری متولد شد و ۱۲ آبان ۱۳۶۲ بر اثر اصابت گلوله به شکم مجروح شد، به اسارت درآمد و پس از آن به شهادت رسید. پیکر وی سال ۱۳۷۰ در بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

پدر شهیدان «میر عرب رضی» از استان گستان

«عبدالحسین میر عرب رضی» پدر شهیدان «حسن و حسینعلی میر عرب رضی» پنجم بهمن ۹۸ پس از سال‌ها رنج فراق، دار فانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر پدر شهیدان میر عرب پس از تشییع در قطعه صالحین گلزار شهدای شهرستان آزادشهر به خاک سپرده شد. شهید حسن میر عرب رضی ۱۱ تیرماه ۱۳۴۶ دیده به جهان گشود و بعد از عضویت در بسیج راهی جبهه‌ شد و در ۱۶ آذرماه ۱۳۶۱ در منطقه موسیان در اثر ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد. شهید حسینعلی میر عرب رضی ۴ فروردین‌ماه ۱۳۴۳ دیده به جهان گشود و بعد از عضویت در سپاه پاسداران به جبهه اعزام و در ۱۸ فروردین‌ماه ۱۳۶۰ در منطقه چزابه در اثر ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

مادر شهیدان «امینی» از تهران

«حوری جان جلالی» مادر شهیدان «محمود و قاسم امینی» از تهران روز شنبه ۵ بهمن ماه در سن ۸۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر مادر شهیدان امینی ۷ بهمن ماه ۹۸ از مقابل مسجد امام حسن عسکری(ع) واقع در خیابان آزادی، خیابان بهبودی، خیابان شهید صالحیان تشییع و در قطعه ۴۵ بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. شهید محمود امینی ۳ مردادماه ۱۳۶۱ در شرق بصره و برادرش قاسم در ۲۵ فروردین ماه ۱۳۶۵ در فاو به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

مادر شهیدان «ابوطالبی» از استان فارس

مادر شهیدان «مصطفی و عبدالمجید ابوطالبی» از شهدای استان فارس در دفاع مقدس در روز ۷ بهمن ماه ۹۸ دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. «معصومه عباس زاده»، مادر شهیدان «مصطفی و عبدالمجید ابوطالبی» از شهدای شهرستان جهرم در سن ۸۶ سالگی به دلیل کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت. پیکر او در روز هشتم بهمن ۹۸ از حسینیه آیت‌الله آیت الهی به سمت گلزار شهدای رضوان شهرستان جهرم تشییع و در جوار فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد. شهید مصطفی ابوطالبی ۲۳ تیرماه سال ۱۳۶۱ در عملیات رمضان در منطقه شلمچه به شهادت رسید و شهید عبدالمجید ابوطالبی نیز ۱۳ اسفند سال ۱۳۶۴ در عملیات والفجر۸ در منطقه فاو به فیض شهادت نائل شد.

پدر شهیدان «برزگر گلمغانی» از استان اردبیل

«اسکندر برزگر گلمغانی» پدر سردار شهید «شاپور برزگر گلمغانی» و «علیرضا برزگر گلمغانی» از استان اردبیل دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر مطهر او در روز ۸ بهمن ماه ۹۸ پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با حضور گسترده اقشار مختلف مردم قدرشناس، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، مدیرکل، مدیران و مسئولان اداری، فرماندهان و نیروهای نظامی و انتظامی تشییع و در گلزار شهدای «غریبان» اردبیل در جوار فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد.

مادر شهیدان «لطفی سیلاب» از استان آذربایجان شرقی

«ام البنین نجفی» مادر شهیدان «جلیل و حسن لطفی سیلاب» و مادر همسر شهید «ابراهیم مقدسی» از شهدای شهرستان آذرشهر در استان آذربایجان شرقی در سن ۹۰ سالگی به دلیل بیماری و کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت. پیکر او در روز ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ در گلزار شهدای روستای سیلاب شهرستان آذرشهر تشییع و در جوار فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد. شهید جلیل لطفی سیلاب در ۲۸ مهر ۶۲ در منطقه پنجوین و شهید حسن لطفی و شهید ابراهیم مقدسی داماد آن مرحومه در ۱۵ اسفند ۶۲ در جزیره مجنون به فیض شهادت نائل آمد.

پدر شهیدان «حیدری عاشق‌آبادی» از استان اصفهان

«غلامعلی حیدری عاشق‌آبادی» پدر شهیدان «اکبر و رحیم حیدری عاشق‌آبادی» از استان اصفهان درگذشت و به فرزندان شهیدش پیوست. مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر او در روز ۱۳ بهمن‌ماه ۹۸ از درب منزلش به سمت گلزار شهدای عاشق‌آباد برگزار شد. شهید اکبر حیدری عاشق‌آبادی، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۴۶ در اصفهان چشم به جهان گشود و سرانجام ۲۰ دی‌ماه ۶۱ در رقابیه شوش بر اثر اصابت گلوله به پهلو به مقام شهادت نائل شد. شهید رحیم حیدری عاشق‌آبادی، ۱۰ بهمن ۱۳۴۹ چشم به جهان گشود و سرانجام در ۲۶ دی‌ماه ۶۵ در شلمچه بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید.

پدر شهیدان «محمدحسینی طاهری» از استان اصفهان

«فتح الله محمدحسینی طاهری» پدر شهیدان «احمد و اکبر محمدحسینی طاهری» از اصفهان در سن ۸۹ سالگی به دلیل کهولت سن، دار فانی را وداع گفت و به دیدار فرزندان شهیدش شتافت. پیکر او در روز ۲۸ دی ماه ۹۸ کاشان تشییع و در کنار فرزندان شهیدش در گلزار شهدای طاهرآباد به خاک سپرده شد. شهید احمد محمدحسینی طاهری در سن ۲۰ سالگی در سال ۶۲ در عملیات والفجر۴ به شهادت رسید و اکبر محمدحسینی طاهری نیز در سن ۳۰ سالگی سال ۶۵ در عملیات کربلای ۵ مفقودالاثر و پیکر مطهرش پس از ۹ سال در عملیات تفحص پیدا شد و به زادگاهش در طاهرآباد کاشان منتقل و به خاک سپرده شد.

مادر شهیدان «شفیعی زاده» از استان البرز

«سکینه محسنی گردکوهی» مادر گرامی شهیدان «داود، ابوطالب و محمدرضا شفیعی زاده» از استان البرز پس از سال‌ها فراق از فرزندان شهیدش دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر او در روز ۱۴ دی‌ماه ۹۸ از مقابل منزلش در کرج تشییع و در گلزار شهدای چهارصد دستگاه در جوار فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد. شهیدان ابوطالب شفیعی زاده متولد ۱۳۴۳ در سال ۶۰ در یک عملیات پدافندی در ارتفاعات بازی دراز عراق براثر اصابت ترکش خمپاره، داود شفیعی زاده متولد ۱۳۴۰ در سال ۶۳ در عملیات بدر در دجله عراق براثر اصابت ترکش و محمدرضا شفیعی زاده متولد ۱۳۴۸ در سال ۶۴ در عملیات کربلای ۵ در شلمچه براثر اصابت ترکش به درجه‌ رفیع شهادت نائل آمدند.

مادر شهیدان «ماشاءاللهی» از استان قم

«ماه سلطان احمدی جبلی» مادر شهیدان «محمدرضا و علی اصغر ماشاء اللهی» از استان قم بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت و آسمانی شد. مراسم تشییع او در روز ۱۴ دی ماه ۱۳۹۸ از مقابل مسجد میرزای قمی به سمت گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) برگزار و در جوار شهدا به خاک سپرده شد. شهید محمدرضا ماشاء اللهی از نیروهای سپاه در اسفندماه سال ۶۴ و عملیات والفجر ۸ در فاو به شهادت رسید. برادر بزرگترش علی اصغر در سن ۲۸ سالگی در عملیات کربلای ۵ و در منطقه شلمچه براثر اصابت ترکش به مقام شهادت رسید.

مادر شهیدان «خزایی پول» از استان مازندران

«مروارید خزایی پول» مادر شهیدان گرانقدر «متین الله و صداقت خزایی پول» از استان مازندران در روز ۲۵ دی ماه ۹۸ به دلیل بیماری و کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت و به دو فرزند شهیدش پیوست. شهید متین اله خزایی پول متولد اول مهر ماه ۱۳۳۹ بود و در ۳۱ خرداد ۶۶ در بانه سردشت به شهادت رسید. شهید صداقت خزایی پول نیز متولد اول مهر ۱۳۳۶ بود و در چهارم فروردین سال ۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

مادر شهیدان «حسینی» از استان فارس

«مکینه صالحی» مادر شهیدان «سیدمحمدحسن و سیدلطیف حسینی» از شهدای استان فارس در دوران دفاع مقدس دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. «مکینه صالحی» مادر شهیدان «سید محمدحسن و سید لطیف حسینی» از شهدای شهرستان ممسنی استان فارس در سن ۸۵ سالگی بر اثر کهولت سن و بیماری دعوت حق را لبیک گفت.
پیکر او در روز ۲۱ دی ماه ۹۸ از شهر نورآباد تشییع و سپس در گلزار شهدای امامزاده محمد محمود روستای پیردان بردنگان در جوار فرندان شهیدش به خاک سپرده شد. شهید سیدمحمدحسن حسینی ۷ اسفند سال ۱۳۶۴ در منطقه اروند آبادان به شهادت رسید و شهید سیدلطیف حسینی نیز ۱۳ مرداد سال ۱۳۶۰ در خرمشهر به فیض شهادت نائل شد.

پدر شهیدان «شکور خواه» از استان مازندران

«شعبانعلی شکور خواه» پدر شهیدان والامقام «مهدی و رضا شکور خواه» از استان مازندران به دلیل بیماری و کهولت سن به دیار باقی شتافت. پیکر پاک پدر شهیدان گرانقدر رضا و مهدی شکور خواه امروز سه شنبه ۱۷ دی ماه پس از تشییع در امامزاده ابراهیم بابلسر به خاک سپرده خواهد شد. شهید رضا شکور خواه متولد سال ۱۳۴۱ بود که در ۱۳۶۲ در مریوان به شهادت رسید. شهید مهدی شکور خواه نیز متولد سال ۱۳۴۵ بود که در سال۱۳۶۱ در شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

جزئیات درگذشت ۴۳ تن از والدین ۲ و ۳ شهید در کشور

پدر شهیدان «ابوالحسنی» از تهران

«محمدنبی ابوالحسنی» پدر شهیدان «حسن و حسین ابوالحسنی» پس از سال ها فراق، به فرزندان شهیدش پیوست. پیکر در روز ۱۶ دی ماه ۹۸ در محله مجیدیه تهران تشییع و به خاک سپرده شد. شهید حسن ابوالحسنی ۱۰ تیرماه ۱۳۶۵ در عملیات کربلای یک و برادرش حسین ۲۲ تیر ۱۳۶۷ در عملیات مرصاد به درجه رفیع شهادت رسیدند.

مادر شهیدان «اردیبهشتی» از خراسان رضوی

«زهرا عامری» مادر شهیدان «رضا و محمد اردیبهشتی» از خراسان رضوی پس از گذشت سال‌ها تحمل درد و رنج دوری از فرزندان شهیدش، آسمانی شد. پیکر او در روز ۱۴ دی ماه ۱۳۹۸ پس از تشییع در گلزار شهدای سبزوار قطعه ایثارگران به خاک سپرده شد. شهید رضا اردیبهشتی در ۲۸ آذر ماه سال ۱۳۴۳ در سبزوار متولد و در چهارم خرداد سال ۱۳۶۱ در منطقه حسینیه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر به مقام شهادت نائل آمد و شهید محمد اردیبهشتی در اول خرداد ۱۳۴۷ در سبزوار به دنیا آمد و بر اثر اصابت ترکش به سینه و پهلو در ۲۱ دی ماه ۱۳۶۵ در شلمچه، عملیات کربلای پنج به فیض عظیم شهادت نائل شد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.