تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
کد خبر : 9738

جراحی بینی عروسکی

جراحی بینی عروسکی

بینی عروسکی یا بینی فانتزی از جمله درخواست هایی ست که بعضی از بیمار ها از جراح دارند. یعنی بیمار به دکتر جراح مراجعه میکند و می گوید: دلم میخواهد بینی م عروسکی بشود، فانتزی باشد، یه جور هایی خاص باشد! ولی به چه مدل بینی ای بینی عروسکی گفته می شود؟ در واقع در …

بینی عروسکی یا بینی فانتزی از جمله درخواست هایی ست که بعضی از بیمار ها از جراح دارند. یعنی بیمار به دکتر جراح مراجعه میکند و می گوید: دلم میخواهد بینی م عروسکی بشود، فانتزی باشد، یه جور هایی خاص باشد! ولی به چه مدل بینی ای بینی عروسکی گفته می شود؟ در واقع در هیچ کتاب علمی ای چنین اصطلاحی وجود ندارد! تعریفی که امروزه برای بینی فانتزی یا همون بینی عروسکی مطرح است این است که در واقع نوک بینی از حد معمول، از آن زاویه معمولی که بین لب و بینی (نازولبیال) وجود دارد بالا تر باشد. به اصطلاح بینی سر بالا باشد. زاویه معمول بین لب و بینی در آقایان بین نود الی نود و پنج درجه و در خانم ها بین نود و پنج تا صد درجه است. در گذشته (حدود ۱۰ الی ۱۵ سال قبل) این مدل جراحی بینی خواهان و طرفداران زیادی داشت آن موقع تعریف بینی عروسکی به شکل امروزی نبود و کسانی که می خواستند بینی شون رو عروسکی عمل کنند تصور اشتباهی از این مدل جراحی داشتند، اکثرا به این تصور بودند که بینی کوچک و سر بالایی خواهند داشت که زیبایی صورت اون ها رو بیشتر می کند اما نکته ی مهمی که از اون قافل بودند این بود که سایز بینی روی صورت عروسک کوچک سایز کوچکی داره و در تناسب با صورت نیست و به تناسبات صورت انها نمی آید و یک دوگانگی، یک ناهماهنگی در چهره ی انها به وجود می آورد.

امروزه درخواست عمل جراحی بینی عروسکی به شدت کاهش پیدا کرده است و طرفداران کمتری دارد و مثل قبل خیلی اقراق شده انجام نمی شود، مثلا اگر زاویه بین بینی و لب (نازولبیال) خانمی ۱۰۰ درجه باشد و مثلا بخواهد ۱۱۵ درجه بشود، این امر قابل انجام است و به صورت برخی مریض ها می آید. نکته ی خیلی مهمی که در عمل جراحی بینی وجود دارد این است که قبل از عمل جراحی برای همه ی مریض ها طراحی انجام می شود و این طراحی ها به خانم و یا آقایی که قصد عمل بینی داره نشان داده می شود که اگر به طور مثال بینی انها ۵ یا ۱۰ درجه بالا یا پایین بشود چه تغییری در فرم زیبایی صورت شان ایجاد خواهد شد، یعنی در هارمونی صورت شان چه تغییری ایجاد خواهد شد.

نکته ی دوم در عمل جراحی بینی عروسکی؛ شیب روی بینی است، شیب روی بینی هم در گذشته خیلی طرفدار داشت اما امروزه قبل از عمل جراحی تغییرات ناشی از شیب زیاد بینی را می توان مشاهده کرد. خیلی از افرادی که ۱۵ سال قبل بینی خود شان را عروسکی عمل کردند و شیب زیادی به بینی شان داده اند، الان به جراح مراجعه می کنند تا شیب بینی هایشان را کم کنند، چون فرم صورت شان به هم خورده و هارمونی طبیعی خودش رو از دست داده است. اصطلاحا به این مدل بینی ها که در گذشته جراحی شده اند “بینی زین شکل” گفته می شود؛ یعنی اگر از نیمرخ نگاه کنید شبیه به زین اسب است. اما امروزه تعریف این مدل بینی هم تغییر کرده است؛ قوسی که روی بینی خانم وجود دارد به طور نرمال و استاندار حدود ۱ الی ۲ میلی متر است. اگر خانمی به جراح مراجعه کند و چنین درخواست داشته باشد و جراح در طراحی ها ببیند که به صورت این خانم می آید و مشکلی در فرم صورت ش ایجاد نمی کند، جراح می تواند مثلا این قوس رو به ۳ میلی متر تغییر بدهد، ۱ میلی متر اضافه، در همین حد و نه خیلی بیشتر، برای آقایان هم همین طور، معمولا روی بینی آقایان باید صاف باشد اما اگر آقایی درخواست داشته باشد و جراح احساس کند این تغییر با صورت فرد سازگار است و مشکلی در هارمونی صورت او ایجاد نمی کند که معمولا در افرادی که قد کوتاه تری دارند این بیشتر امکان پذیر هستش و مشکلی ایجاد نمی کند، جراح مثلا حدود دو میلیمتر به بینی ش قوس می دهد. البته این کاملا به جراح بستگی دارد. خیلی از جراحان این مدل جراحی بینی را (بینی عروسکی) برای آقایان انجام نمی دهند! حتی برای خانم ها هم به ندرت جراحی بینی فانتری به شکل سابق را انجام می دهند و سعی می کنند که بیماران متقاعد کنند که اینگونه جراحی بینی به زیبایی اونها کمک نمی کند و با پیشنهاد و جلسات مشاوره و زیبایی شناسی سعی می کنند مدل بینی طبیعی را برای صورت انها طراحی و جراحی کنند.

دکتر امید ابراهیمی یکی از مجرب‌ترین جراحان بینی ایران می‌باشند، که همواره کارکرد صحیح بینی بعد از جراحی بینی و همچنین حفظ ظاهر طبیعی بینی متناسب با ساختار کلی صورت بیمار برای ایشان در اولویت اول قرار دارد.

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.