تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر : 66682

جذاب‌ ترین ماموریت‌ های فضایی که در سال ۲۰۲۲ منتظر آن‌ها هستیم

جذاب‌ ترین ماموریت‌ های فضایی که در سال ۲۰۲۲ منتظر آن‌ها هستیم

جذاب‌ ترین ماموریت‌ های فضایی که در سال ۲۰۲۲ منتظر آن‌ها هستیمسال ۲۰۲۲ سرشار از جذاب‌ ترین ماموریت‌ های فضایی است که امیدواریم محقق شوند. در این مطلب به مهمترین برنامه های فضایی بشر در این سال می‌پردا..

جذاب‌ ترین ماموریت‌ های فضایی که در سال ۲۰۲۲ منتظر آن‌ها هستیم

سال ۲۰۲۲ سرشار از جذاب‌ ترین ماموریت‌ های فضایی است که امیدواریم محقق شوند. در این مطلب به مهمترین برنامه های فضایی بشر در این سال می‌پردازیم.

سال ۲۰۲۲، هیجان انگیز خواهد بود چرا که بسیاری از ماموریت‌های فضایی در این سال انجام خواهد شد. گر چه در سال ۲۰۲۱ شاهد اجرای موفقیت‌آمیز ماموریت‌های فضایی مختلفی همچون مریخ نورد جدید ناسا و فرود هلیکوپتر نبوغ روی مریخ، پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب و چندین ماموریت علمی دیگر بودیم و عملاً سال پرحادثه‌ای را از سر گذراندیم اما از سال ۲۰۲۲ انتظارات بیشتری داریم.

جذاب‌ ترین ماموریت‌ های فضایی کدامند؟

سال ۲۰۲۲ سالی پر حادثه برای ماموریت‌های فضایی خواهد بود. از پرتاب جدید استارشیپ اسپیس ایکس، موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS)، موشک ولکان قنطورس (ULA) و موشک نیو گلن بلو اوریجین (Blue Origin’s New Glenn) گرفته تا ماموریت سفر به ماه، مریخ، سیارک‌ها و خیلی چیزهای دیگر در این سال به وقوع خواهند پیوست. (انتظار می‌رود این ماموریت‌ها در سال ۲۰۲۲ عملیاتی شوند.) از طرفی برخی از ماموریت‌ها در سال ۲۰۲۱ به تعویق افتادند.

۱. اولین فضاپیمای مداری اسپیس ایکس به فضا

استارشیپ اسپیس ایکس

اسپیس ایکس قصد دارد اوایل امسال و برای اولین بار یک فضاپیمای استارشیپ را به مدار زمین بفرستد. این شرکت اوایل ماه مارس را برای اولین پرتاب مداری استارشیپ انتخاب کرده و قرار شده در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۲ پرواز آزمایشی انجام بدهد.

هم استارشیپ و هم پرتابگر فوق سنگین آن (سوپر هوی – Super Heavy) در حال حاضر تکمیل شده‌اند و انتظار می‌رود سکوی پرتاب در جنوب تگزاس مهیای پرتاب این فضاپیما شود. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، اولین پرواز، استارشیپ را قبل از ورود مجدد به جو زمین و فرود در اقیانوس آرام، برای مدتی در مدار قرار می‌دهد. (استارشیپ دو مرحله‌ای با قابلیت استفاده مجدد است.)

Starship از دو قسمت تشکیل شده و هر دو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور کامل و سریع قابل استفاده مجدد باشند. اگر شرکت اسپیس ایکس بتواند فضاپیمای استارشیپ را در طول پرتاب‌های آزمایشی امسال با موفقیت مورد استفاده مجدد قرار دهد، ماموریت‌های عملیاتی جدیدی در سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد. این شرکت قصد دارد نهایتاً از استارشیپ برای ارسال انسان به مریخ استفاده کند.

۲. فضانوردان در ماموریت فضایی خصوصی آکسیوم اسپیس به ایستگاه بین المللی می‌روند

فضاپیمای آکسیوم اسپیس

توضیحات عکس: اولین ماموریت فضایی خصوصی Axiom Space قرار است که در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ (۹ اسفند ۱۴۰۰) به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شود. از چپ به راست: خلبان لری کانر، فرمانده ماموریت و فضانورد بازنشسته ناسا مایکل لوپز الگریا، متخصص ماموریت مارک پاتی و متخصص ماموریت ایتان استیبه.

اسپیس ایکس قصد دارد در سال ۲۰۲۲ فضانوردانی را با فضاپیمای شرکت Axiom Space که در هیوستون مستقر است به یک ماموریت خصوصی در ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد. سرنشینان Axe 1 متشکل از چهار فضانورد، از جمله فضانورد سابق ناسا، مایکل لوپز الگریا، لری کانر، مارک پاتی و ایتان استیبه است.

این سفر احتمالا ۱۰ روز طول خواهد کشید که دو روز طول سفر تا مقصد و هشت روز اقامت در ایستگاه بین المللی است. گر چه قبلاً فضانوردان از این ایستگاه بازدید کرده‌اند اما طبق اعلام Axiom این اولین سفر کاملا خصوصی به این ایستگاه خواهد بود. در حال حاضر این ۴ دانشمند در حال برنامه‌ریزی برای چند آزمایش ریزگرانشی هستند که بر علم، آموزش و توسعه تمرکز خواهند داشت.

ناسا هنوز اولین سفر را آغاز نکرده برای دومین ماموریت با سرنشین Axiom به ایستگاه فضایی چراغ سبز نشان داده است. این پرواز که به نام Ax-2 شناخته می‌شود، قرار است از مرکز فضایی کِندی ناسا در فلوریدا در اوایل پاییز ۲۰۲۲ پرتاب شود. شرکت Axiom با شرکت اسپیس ایکس قرارداد بسته است تا با استفاده از کپسول‌های Crew Dragon و موشک‌های فالکون ۹، چهار ماموریت با سرنشین به ایستگاه فضایی بین المللی را راه اندازی کند.

۳. فرود ماه توسط ماشین های شهودی هیوستون

ماشین های شهودی هیوستون

فرودگر رباتیک قمری نوآ سی که توسط شرکت Intuitive Machines مستقر در هیوستون ساخته شده است، اوایل امسال به کمک یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس تحت حمایت ناسا پرتاب خواهد شد. پرتاب Nova C که در ابتدا برای سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده بود توسط اسپیس ایکس به تعویق افتاد.

این ماموریت حامل پنج محموله تجاری ناسا به ماه و چندین محموله دیگر خواهد بود. (از جمله یک مریخ نورد کوچک از شرکت انگلیسی اسپیس بیت – Spacebit که نشان دهنده اولین ماموریت بریتانیا به سطح ماه خواهد بود) رئیس شرکت اسپیس ایکس، Gwynne Shotwell در بیانیه‌ای گفته است:

همکاری ما با شرکت Intuitive Machines نمونه‌ای عالی از همکاری دو شرکت خصوصی با ناسا برای پیشبرد اکتشافات فضایی است.

فضاپیمای Nova C سعی می‌کند تا در منطقه دریای آرامی – Mare Serenitatis در ماه فرود بیاید و محموله‌ها را به سطح ماه برساند تا بتوانند داده‌ها را به سیاره ما ارسال کنند. این فرودگر با انرژی خورشیدی قادر است تا حدود ۱۴ روز زمینی کار کند.

۴. موشک SLS (سیستم پرتاب فضایی) ناسا اولین ماموریت ماه را انجام داد

موشک SLS ناسا

ناسا بار دیگر افتتاحیه سیستم پرتاب فضایی (SLS) خود را به تعویق انداخت. (موشکی که با ارتفاع ۱۰۱ متر برای ماموریت‌های بعدی ماه استفاده خواهد شد.) این موشک به همراه فضاپیمای اوریون که بالای آن نصب شده، در حال حاضر در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا در حال آزمایش است تا اطمینان حاصل شود فضاپیما و اجزای موشک به درستی با سیستم‌های زمینی ارتباط برقرار می‌کنند.

اولین ماموریت SLS یک ماموریت پرواز بدون سرنشین ماه به نام ماموریت آرتمیس ۱ است که زودتر از ماه مارس آغاز خواهند شد. ناسا پنجره‌های پرتاب احتمالی را بین ۱۲-۲۷ مارس و ۸-۲۳ آوریل قرار داده است.

پس از تکمیل آزمایش در کندی، موشک تحت یک تمرین لباس مرطوب قرار می‌گیرد و در طی آن، پیشرانه به مخازن سوخت موشک اضافه می‌شود. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، ناسا تاریخ دقیق پرتاب آرتمیس ۱ به ماه را زودتر اعلام خواهد کرد و این نقطه عطف مهمی در برنامه‌های ناسا برای فرود انسان روی سطح ماه تا سال ۲۰۲۵ است.

۵. دومین ماموریت آزمایشی بدون خدمه استارلاینر

فضاپیمای استارلاینر

بوئینگ و ناسا زودتر از ماه می ۲۰۲۲ برای دومین آزمایش پرواز بدون سرنشین مداری ۲ (OFT 2) توسط فضاپیمای CST 100 Starliner آماده می‌شوند. اولین پرواز آزمایشی مداری استارلاینر ۱ (OFT 1) که در سال ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شد، با مشکلات متعددی همراه بود و به دلیل مشکلات نرم افزاری طبق برنامه زمان‌بندی به ایستگاه فضایی بین المللی نرسید.

اکنون بوئینگ و ناسا اعلام کرده‌اند که نرم افزار فضاپیمای استارلاینر برای مأموریت OFT 2 در ژانویه ۲۰۲۱ مجدداً تأیید شده است. در حالی که ماموریت OFT 2 در ابتدا برای پرتاب به ایستگاه فضایی در مارس ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده بود، به دلیل مشکلاتی که در بررسی‌های قبل از پرتاب پیدا شد چندین بار در طول سال به تعویق افتاد.

در آخرین پنجره پرتاب در ماه اوت، یک مشکل دریچه در فضاپیمای استارلاینر شناسایی شد. اکنون، بوئینگ قصد دارد فضاپیمای استارلاینر خود را بر فراز موشک ULA Atlas V در ماه مه ۲۰۲۲، بسته به آمادگی فضاپیما و سایر وسایل نقلیه‌ای که در آن زمان از ایستگاه فضایی بازدید می‌کنند، پرتاب کند.

ماژول خدماتی که در ابتدا برای تست پرواز خدمه (CFT) برنامه ریزی شده بود – اولین پرواز آزمایشی با فضانوردان – اکنون برای ماموریت OFT 2 استفاده خواهد شد.

۶. اولین پرواز آزمایشی خدمه استارلاینر

پرواز آزمایشی سرنشینان استارلاینر

تاخیر در پرواز OFT 2 تا می ۲۰۲۲، روی پرتاب آزمایش سرنشین (CFT) تاثیر گذاشته و آن را به سال ۲۰۲۲ موکول کرده است. با فرض موفقیت استارلاینر در آزمایش پرواز بدون سرنشین، بوئینگ قصد دارد سه فضانورد از جمله فضانوردان ناسا مایک فینک، نیکول مان و بری بوچ ویلمور را برای یک پرواز آزمایشی طولانی به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستد.

از آنجایی که ماژول CFT برای OFT 2 استفاده خواهد شد، ماژول سرویس برنامه ریزی شده برای اولین ماموریت عملیاتی (به نام Starliner 1) برای ماموریت CFT استفاده خواهد شد. (همکاری متقابل این دو فضاپیما)

۷. پرتاب فضاپیمای JUICE به مشتری

ماموریت کاوشگر اقمار یخی مشتری (JUICE) که به سرپرستی آژانس فضایی اروپا (ESA) خواهد بود، قرار است در می ۲۰۲۲ پرتاب شود و در سال ۲۰۲۹ به غول گازی برسد. سپس حداقل سه سال را صرف مطالعه منظومه جویان، از جمله سه قمر بزرگ مشتری: گانیمد، اروپا و کالیستو خواهد کرد.

۸. جیمز وب آنلاین خواهد شد

پرتاب تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از چندین دهه توسعه و چندین تاخیر، پرتاب تاریخی خود را در ۲۵ دسامبر انجام داد. با این حال برای اینکه تمامی سیستم‌ها و ابزارهای وب از جمله ۵۰ استقرار اصلی و ۱۷۸ مکانیسم رهاسازی برنامه‌ریزی شده برای تشکیل کامل تلسکوپ، به سرعت انجام شود، حدود شش ماه زمان لازم است.

در نتیجه، انتظار می‌رود تلسکوپ فضایی ۱۰ میلیارد دلاری جیمز وب – بزرگترین و قدرتمندترین تلسکوپ علمی فضایی ناسا – در اواخر تابستان ۲۰۲۲ عملیات علمی منظمی را آغاز کند. اگر همه چیز خوب پیش برود، این تلسکوپ اولین ستاره‌ها و کهکشان‌های کیهان، جو سیارات بیگانه مجاور و موارد دیگر را طی پنج تا ۱۰ سال آینده مطالعه خواهد کرد.

۹. اولین پرتاب موشک ولکان ULA

موشک ولکان ULA

جذاب‌ ترین ماموریت‌ های فضایی

سازمان ائتلاف پرتاب و راه اندازی، در حال برنامه‌ریزی برای پرتاب راکت جدید خود، ولکان سناتور در سال ۲۰۲۲ است. ولکان سناتور جانشین و وارث دو موشک اطلس وی و دلتا آی وی است. ULA تقویت کننده جدید موتورهای ساخت روسیه را که تا مدت‌ها خط تولید اطلس را تامین می‌کرد، حذف خواهد کرد و به جای آن موتورهای ساخت بلو اوریجین (Blue Origin) را جایگزین آنها می‌کند.

این موشک که در ابتدا برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل مشکلات زنجیره تامین برای فرودگر Peregrine – که توسط شرکت Astrobotic Technology مستقر در پیتسبورگ ساخته می‌شود – به تعویق افتاد. فرودگر شاهین (Peregrine) اولین ماه نورد ژاپنی به نام Yaoki را حمل خواهد کرد که توسط یک شرکت ژاپنی به نام دیمون (Dymon) ساخته شده است.

این ماموریت توسط برنامه خدمات بار تجاری ماه (CLPS) ناسا حمایت می‌شود. اگر ماموریت طبق برنامه پیش برود، خاکستر نویسنده مشهور داستان‌های علمی تخیلی، آرتور سی.کلارک روی ماه سپرده خواهد شد.

۱۰. ماموریت روسیه در ماه

ماموریت فرود ماه روسیه

جذاب‌ ترین ماموریت‌ های فضایی

از دیگر برنامه‌هایی که تا سال ۲۰۲۲ به تعویق افتاده است، برنامه سفر به ماه روسیه است. این ماموریت که با نام لونا ۲۵ شناخته می‌شود، اولین ماموریت این کشور به سطح ماه در ۴۵ سال گذشته است و همچنین اولین ماموریتی خواهد بود که بر روی قطب جنوبی ماه فرود می‌آید.

لونا ۲۵ ابتدا قرار بود در اکتبر ۲۰۲۱ با موشک Soyuz 2 1b Fregat از پایگاه فضایی Vostochny روسیه پرتاب شود. با این حال این ماموریت به دلیل مشکلاتی که در سیستم فرود فضاپیما در طول آزمایشات حیاتی شناسایی شد، به تعویق افتاد. زمان زیادی نیاز است تا آزمایشات فرود نرم لونا ۲۵ برای فرود روی ماه انجام شود.

اگر این ماموریت از سر گرفته شود و با موفقیت به پایان برسد، لونا ۲۵ باید ۹ سازه را با خود حمل کند. لونا ۲۵ در قطب جنوبی ماه به زمین می‌نشیند تا سطح سنگی ماه و اگزوسفر (اتمسفر) را بررسی کند. همچنین ناسا در حال بررسی این منطقه برای ماموریت‌های با سرنشین و سایر آژانس‌های فضایی است.

اتحاد جماهیر شوروی چندین ماموریت بدون سرنشین بین دهه‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ به ماه فرستاد؛ از جمله اولین فضاپیمایی که در سال ۱۹۵۹ با نام لونا ۲ به سطح زمین برخورد کرد، لونا ۹ که در سال ۱۹۶۶ ارسال شد و نیز لونا ۱۷ که در ۱۹۷۰ میلادی پرتاب شد. نظر شما در خصوص جذاب ترین ماموریت های فضایی چیست؟

منبع :space.comمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.