تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
کد خبر : 71733

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی: کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی فاصله کهکشانی دارد

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی: کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی فاصله کهکشانی دارد

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی: کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی فاصله کهکشانی داردبه گفته جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی،‌ کیفیت خودروهای داخلی فاصله کهکشانی با استانداردهای روز د..

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی: کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی فاصله کهکشانی دارد

به گفته جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی،‌ کیفیت خودروهای داخلی فاصله کهکشانی با استانداردهای روز دنیا دارند.

سال‌های زیادی است که مردم از کیفیت پایین، ایمنی کم و قیمت بالای خودروهای داخلی گلایه می‌کنند و مسئولان نیز دائما وعده می‌دهند که مشکلات مربوط به صنعت خودرو را حل خواهند کرد،‌ اما این وعده‌ها هیچ‌گاه به مرحله عمل نمی‌رسد و در همان مرحله سخن باقی می‌ماند. یکی از معدود ارگان‌هایی که در این زمینه اقدامات تأثیرگذاری انجام داده،‌ پلیس بوده است. برای نمونه‌ای از اقدامات تأثیرگذار این دستگاه می‌توان به جلوگیری از شماره‌گذاری پژو ۴۰۵ و پراید در حدود ۲ سال پیش اشاره کرد.

انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی طی سال گذشته به قدری شدت گرفته بود که حتی نامزدهای ریاست جمهوری از جمله سید ابراهیم رئیسی نیز در سخنرانی‌های انتخاباتی خود افزایش کیفیت خودروهای داخلی را یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کشور عنوان کردند. البته وی پس از برگزیده شدن به عنوان رئیس جمهور کشور نیز در سخنرانی‌های مختلف خود بیان کرد که باید کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی ارتقا پیدا کند و دستورهایی را نیز بدین منظور صادر کرد.

رئیسی در یکی از سخنرانی‌های خود عنوان کرد بیشترین تحریم‌های ما در صنعت نظامی و هسته‌ای بوده،‌ اما با وجود این بیشترین پیشرفت‌ ما نیز مربوط به همین حوزه بوده است، چرا که انگیزه بسیار بالا و عملکرد جهادی داشته‌ایم. بعضی از افراد بیان می‌کنند که چرا در صنعت خودرو همانند موشک‌سازی پیشرفت نکرده‌ایم؟ دلیل اصلی این موضوع این است که ما تکنولوژی صنعت موشکی را در صنعت خودروسازی سرازیر نکردیم.

امیدواری مردم به افزایش کیفیت خودروهای داخلی

خودروهای داخلی

این سخنان رئیس جمهور کشور باعث شد تا مردم نسبت به افزایش کیفیت خودروهای داخلی امیدوارتر از گذشته شوند. علاوه بر این در آخرین روزهای سال گذشته نیز رئیسی جلسه شورای عالی ترافیک را تشکیل داد و در آن جلسه حاضرین به بحث در خصوص ایمنی و کیفیت خودروهای ساخت داخل پرداختند. پس از این جلسه،‌ پلیس نیز که به دلیل تصادف زنجیره‌ای بهبهان به یکی از اصلی‌ترین منتقدان خودروسازان تبدیل شده بود،‌ با جرأت بیشتری به خودروسازان اولتیماتوم داد. تا جایی که فرمانده کل انتظامی کشور که تا پیش از این نسبت به مصاحبه کردن بی‌اشتیاق بود،‌ خودروسازان را تهدید کرد که اگر در تولید محصولات خود نسبت به استانداردهای روز بی‌توجه باشند،‌ قطعا از فروش این محصولات جلوگیری خواهیم کرد.

اکنون و درحالی که حدود یک ماه از آغاز سال ۱۴۰۱ می‌گذرد،‌ انتقادات پلیس از خودروسازان و ایمنی خودروها شدت بیشتری گرفته است. به طوری که سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی،‌ در ارتباط با این موضوع عنوان کرده‌ است طبق گفته کارشناسان خودرو، خودروهای تولید شده در تمام کشورهای دنیا هم پیش از وقوع تصادف به دلیل وجود سیستم‌های هشدار دهنده می‌توانند از حادثه جلوگیری کنند و هم پس از تصادف به دلیل ایمنی بالا جان سرنشینان را حفظ می‌کنند. بنابراین ما نیز باید اقدام به تولید محصولاتی کنیم که جان سرنشینان را به صورت حداکثری محافظت کند.

خودروهای داخلی با تکنولوژی‌های روز دنیا فاصله زیادی دارند

خودرهای داخلی

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در ادامه ضمن اشاره به سیستم‌های ایمنی روی خودروها،‌ بیان کرد امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمز A.B.S جزو آپشن‌های قدیمی هستند و هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا مشغول به تولید خودروهای هوشمند و خودران هستند که دیگر راننده در آن‌ها نقشی ندارد. اکنون اگر خودمان را در برابر تکنولوژی‌های روز دنیا قرار دهیم متوجه خواهیم شد که فاصله بسیار زیادی با آن‌ها داریم.

حسینی افزود در این بین مسئله تأسف‌بارتر این است که خودروسازان داخلی ما همیشه از ایرادهای محصولات خود چشم‌پوشی کرده‌اند و هیچ‌گاه حاضر نشده‌اند که بابت ایرادها از مردم معذرت‌خواهی کنند. خودروسازان بزرگ دنیا از جمله بنز زمانی که محصولی را روانه بازار می‌کنند باید به منظور فروش محصول خود تسهیلاتی ارائه دهند و از مردم تقاضا کنند که به محصول آن‌‌ها توجه کنند. اما در کشور ما مردم برای خرید همین خودروهای بی‌کیفیت باید حاضر به پذیرش شروط بسیاری شوند و از موانع مختلفی عبور کنند.

خودروسازان ایرادهای خود را بپذیرند

وی ادامه داد در واقع اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود مردم روی به انتقاد بیاورند و بسیار ناراحت شوند، همین مسائل است. اگر خودروسازی صادقانه بگوید که در همین حد توان دارد و زیر بار ایرادها برود و تلاش کند مشکلات را با ارائه خدمات پس از فروش مناسب و… جبران کند، قطعا از ناراحتی مردم کاسته می‌شود. در حال حاضر خودروسازی ما با استانداردهای روز فاصله بسیاری زیادی دارد و نتیجه ایجاد انحصار در بازار چیزی جز هدر دادن میلیاردها سرمایه مملکت، افزایش تصادفات و بالا رفتن شمار جان‌باختگان نبوده است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در ادامه ضمن انتقاد از نحوه مصرف سوخت خودروها،‌ عنوان کرد در حال حاضر نمی‌توانید خودرویی را در دنیا پیدا کنید که صدی ۱۵ بسوزاند. با یک محاسبه سرانگشتی اگر تولید خودروهایی که هم‌اکنون در خیابان‌های کشور رفت و آمد می‌کنند را متوقف کنیم و خودروهای با کیفیت و خارجی با مصرف صدی ۳ و چهار را جایگزین‌ آن‌ها کنیم، در پولی که بابت بنزین پرداخت می‌شود صرفه‌جویی خواهد شد و می‌توان به کارکنان بزرگ‌ترین خودروسازان کشور گفت که بروید در خانه بنشینید و ما حقوق شما را از همین رقم صرفه‌جویی شده پرداخت می‌کنیم. این برای کشور صرفه بیشتری دارد.

حسینی در ادامه با اشاره به تصمیم مجلس برای واردات خودرو، عنوان کرد من عقیده دارم اگر تصمیم مجلس مبنی بر آزادسازی واردات خودرو به مرحله اجرا برسد،‌ شاهد اتفاقات خوبی خواهیم برد. خودروسازان داخلی در حال حاضر پی برده‌‌اند که باید در کیفیت محصولات خود به صورت جدی تجدیدنظر کنند. در دنیای کنونی نمی‌توان با جابه‌جا کردن چراغ یا کاپوت یک محصول جدید را به بازار عرضه کرد،‌ بلکه خودروسازان باید پلتفرم‌های جدید ایجاد کنند و همچنین از سامانه‌ها و سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌تری نیز استفاده کنند. علاوه بر این باید مصرف سوخت نیز مورد تجدید نظر قرار بگیرد و همچنین بدنه و اتاق خودروها نیز از استحکام بیشتری برخوردار شوند تا بدین واسطه از جان سرنشینان به صورت حداکثری محافظت شود.

آتش گرفتن خودروها با یک برخورد ساده قابل پذیرش نیست

خودروهای داخلی

این مقام مسئول ادامه داد که نباید دو خودرو در اثر یک برخورد ساده آتش بگیرند. در حال حاضر آمار و درصد حریق خودروها چه خود به خود و چه در اثر تصادف بسیار بالا است. در تصادف لرستان که در نوروز امسال شاهد آن بودیم، ۸ نفر زنده زنده در آتش سوختند و دو خودرو دچار حریق شد؛ چه‌کسی پاسخگو خواهد بود؟

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در انتها خاطرنشان کرد در تمام کشورهای دنیا خطای انسانی امری پذیرفته شده است،‌ اما نباید یک خطا منجر به مرگ شود. خطا پذیرفته شده است و باید راه توان جبران آن خطا را داشته باشند. اما متأسفانه هم‌اکنون شاهد چنین چیزی نیستیم. یعنی هم خودروهای داخلی ما با ایرادهای بسیاری مواجه هستند و هم راه‌های ما ایرادهایی دارند که اصلا نمی‌توان به راحتی از این موضوع گذشت.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.