تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۴:۴۶
کد خبر : 55435

تیم کوک احتمالاً تا ۲۰۲۵ در اپل می ماند تا یک کار بزرگ دیگر را هم انجام دهد

تیم کوک احتمالاً تا ۲۰۲۵ در اپل می ماند تا یک کار بزرگ دیگر را هم انجام دهد

تیم کوک احتمالاً تا ۲۰۲۵ در اپل می ماند تا یک کار بزرگ دیگر را هم انجام دهدطبق جدیدترین گزارش یکی از خبرنگاران رسانه بلومبرگ (Bloomberg) مدیر عامل اجرایی کنونی اپل، تیم کوک احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ میلادی سمت خود در این ابر شرکت بین‌المللی را حفظ خواهد کرد. این مدیر اجرایی ۶۱ ساله اولین بار در ژانویه سال ۲۰۰۹ به دلیل مشکلات سلامتی استیو جابز، موقتاً مسئولیت‌های او را به عهده گرفت.
پس از بازگشت جابز به اپل، باری دیگر در آگوست سال ۲۰۱۱ استیو جابز مجبور به کناره‌گیری از این شرکت شد تا تیم کوک رسماً مدیر عامل اجرایی اپل نام بگیرد. به گفته خبرنگار این رسانه تیم کوک افزون بر دریافت چند سهم از اپل به ارزش ۷۴۰ میلیون دلار که پیش‌تر نیز در تکفارس به آن پرداختیم، احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ حداقل یک میلیون سهام دیگر از این شرکت را هم به عنوان پاداش دریافت خواهد کرد.
به گفته رسانه منبع، تصور رایج در اپل این است که تیم کوک قصد دارد برای کمک به عرضه یک محصول کاملاً جدید در اپل باقی بماند و به این شرکت کمک کند. انتظار می‌رود این محصول عینک‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده‌ای باشد که مدت‌هاست اخبار غیررسمی آن ر..

تیم کوک احتمالاً تا ۲۰۲۵ در اپل می ماند تا یک کار بزرگ دیگر را هم انجام دهد

طبق جدیدترین گزارش یکی از خبرنگاران رسانه بلومبرگ (Bloomberg) مدیر عامل اجرایی کنونی اپل، تیم کوک احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ میلادی سمت خود در این ابر شرکت بین‌المللی را حفظ خواهد کرد. این مدیر اجرایی ۶۱ ساله اولین بار در ژانویه سال ۲۰۰۹ به دلیل مشکلات سلامتی استیو جابز، موقتاً مسئولیت‌های او را به عهده گرفت.

پس از بازگشت جابز به اپل، باری دیگر در آگوست سال ۲۰۱۱ استیو جابز مجبور به کناره‌گیری از این شرکت شد تا تیم کوک رسماً مدیر عامل اجرایی اپل نام بگیرد. به گفته خبرنگار این رسانه تیم کوک افزون بر دریافت چند سهم از اپل به ارزش ۷۴۰ میلیون دلار که پیش‌تر نیز در تکفارس به آن پرداختیم، احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ حداقل یک میلیون سهام دیگر از این شرکت را هم به عنوان پاداش دریافت خواهد کرد.

به گفته رسانه منبع، تصور رایج در اپل این است که تیم کوک قصد دارد برای کمک به عرضه یک محصول کاملاً جدید در اپل باقی بماند و به این شرکت کمک کند. انتظار می‌رود این محصول عینک‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده‌ای باشد که مدت‌هاست اخبار غیررسمی آن را می‌شنویم و رسانه‌ها اشاره می‌کنند که در پاسخ به «گوگل گلس» که یک شکست کامل بود، معرفی و روانه بازار خواهد شد.

در حالی که انتظار می‌رود عینک واقعیت آمیخته (یعنی مجهز به هر دو ویژگی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده) این شرکت در سال میلادی آینده معرفی شود اما با توجه به موعد پرداخت آخرین سهم از سهام تیم کوک، ظاهراً‌ ما حداقل پیش از سال ۲۰۲۵ شاهد عرضه عینک واقعیت مجازی اپل نخواهیم بود.

اپل و تیم کوک تا ۲۰۲۵

به این ترتیب به احتمال بسیار بالا بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ تیم کوک نهایتاً از اپل کناره‌گیری خواهد کرد. در حال حاضر گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره مدیر عامل اجرایی بعدی این شرکت به چشم می‌خورد اما سوال اصلی این‌جاست که اپل چگونه می‌تواند مدیری را روی صندلی مدیریت بنشاند که به اندازه استیو جابز منعطف عمل کند.

اگرچه بسیاری باور دارند که تیم کوک می‌توانست پس از در گذشت استیو جابز، عملکرد بهتری به نمایش بگذارد یا حداقل اپل خلاقانه‌تر ظاهر شود اما به هر حال تیم کوک تاکنون موجب خشنودی سهام‌داران بوده است.

از زمانی که استیو جابز در سال ۲۰۱۱ این شرکت را به دلیل پیشرفت بیماری‌اش ترک کرد، سهام اپل حدود ۱۱۰۰ درصد رشد داشته است و اکنون اپل ارزشی بالغ بر ۲.۴۷ تریلیون دلار دارد؛ ارزشی که اگر این شرکت را تبدیل به ارزشمندترین برند جهان نکند، مسلماً آن را در میان باارزش‌ترین‌ها در عصر کنونی و همچنین در تمام تاریخ قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط:

  • تحلیل ویدیویی هدست واقعیت آمیخته اپل؛ آیا یک انقلاب جدید در راه است؟
  • تاریخچه اپل

این منبع همچنین در یکی از اخبار هفتگی خود به جایگزین‌های احتمالی تیم کوک هم نگاهی داشته است. برخی از نام‌های مطرح در این زمینه کارمندان اپل هستند که شاید شما حین تماشای رویدادهای این شرکت، با آن‌ها آشنا شده باشید.

کریگ فدری (Craig Federighi) یکی از این نام‌هاست که در حال حاضر به عنوان مطرح‌ترین جایگزین تیم کوک شناخته می‌شود. «فدری» در رویداد معرفی آیفون ایکس در سال ۲۰۱۷ وظیفه رونمایی از فیس آی‌دی را به عهده داشت؛ رویدادی که فیس آی‌دی در آن به خوبی عمل نکرد و اگر قرار باشد که آن را به یاد بیاورید، هیچ یادآوری نمی‌تواند از این مورد بهتر ظاهر شود.

از جمله دیگر افراد مطرح برای دریافت این پست می‌توان به دیردره اوبرایان (Deidre Obrien) مدیر فروشگاه‌های اپل، جانی سروجی (Johny Srouji) معاون ارشد ۳۲ ساله بخش فناوری‌های سخت‌افزار شرکت، ادی کیو (Eddy Cue) یکی از قدیمی‌ترین مدیران اجرایی اپل و نهایتاً جف ویلیامز (Jeff Williams) به عنوان مدیر عامل مجموعه اشاره کرد.

تیم کوک

اگر قرار باشد براساس مقام‌های رسمی جایگزین بعدی تیم کوک انتخاب شود، جف ویلیامز گزینه اول به شمار می‌رود اما با توجه به این که او تنها ۳ سال از کوک جوان‌تر است،‌ به نظر می‌رسد اپل به سراغ یک انتخاب دیگر برود.

از سال ۱۹۸۳ تاکنون اپل مجموعاً پنج مدیر عامل اجرایی داشته است که اگر با تاریخچه این شرکت و یا حتی زندگی‌نامه استیو جابز آشنا باشید، به آسانی آن‌ها را به یاد دارید. به غیر از تیم کوک و استیو جابز، جان اسکالی (John Sculley) سومین مدیر عامل اجرایی این شرکت بود.

اسکالی طی دوران مدیریت خود در شرکت پپسی، توانست با راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی به نام The Pepsi Challenge، فاصله خود با رقیب دیرینه‌اش، کوکا کولا را به کمترین مقدار ممکن برساند؛ کمپینی که استیو جابز به آن علاقه داشت و به تاثیرات این کمپین روی رقیب توجه می‌کرد. به این ترتیب استیو جابز سرانجام با یک جمله مشهور این مدیر اجرایی زبده را وادار کرد که به اپل محلق شود:

آیا قصد داری تا آخر عمرت نوشابه بفروشی یا با من همراه شوی تا جهان را تغییر دهی؟

بازگشت استیو جابز به اپل؛ جای پای بزرگان

با این حال این دو فوراً به مشکل خوردند تا جایی که استیو جابز نتوانست توجه هیئت مدیره را جلب کند و از شرکت خارج شد. بعدها اسکالی در دهه ۹۰ اسکالی نیز عملکرد مناسبی به نمایش نگذاشت. در همان سال‌ها ابتدا مایکل اسپیندلر (Michael Spindler) و سپس گیل آمیلو (Gil Amelio) به ترتیب مدیر عامل اجرایی این شرکت شدند که راهکارهای هیچ کدام در بازگرداندن اپل به بازار رقابت جواب نداد.

مدیر عامل آخر اپل در همان سال‌ها با خرید شرکت Next که متعلق به استیو جابز بود، او را به اپل بازگرداند. جابز پس از بازگشت به اپل تغییرات گسترده‌ای را آغاز کرد. یکی از این تغییرات منجر به ظهور کامپیوترهای همه‌کاره آیمک شد که جانی ایو (Jony Ive) آن را طراحی کرد.

بعدتر در سال ۲۰۰۱ آیپاد معرفی شد که طی شش سال توانست بیش از ۱۰۰ میلیون واحد در سراسر جهان به فروش برساند. دو سال بعد آیتیونز افتتاح شد و نهایتاً یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ فناوری یعنی معرفی آیفون، در سال ۲۰۰۷ توسط استیو جابز انجام شد.

تاریخچه اپل

به این ترتیب اپ استور به عنوان اولین فروشگاه منعطف اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند شروع به کار کرد و احتمالاً به خوبی اطلاع دارید که دو سال پس از آن، آیپد وارد چرخه تولید محصولات اپل شد تا اولین تبلت محبوب جهان به دست کاربران برسد.

این چرخه به خوبی نشان می‌دهد که مدیریت صحیح و همچنین مدیریت نادرست می‌توانند چه تاثیری روی شرکت‌ها بگذارند. اگر منصفانه نگاه کنیم، تیم کوک در انجام وظایفش موفق عمل کرد اما به هر حال هر کسی که پس از او این پست را تحویل خواهد گرفت، قدم‌های بزرگی را پیش‌رویش خواهد داشت که به سختی می‌توان آن‌ها را پیمود.

منبع: Phone Arena

۰۰

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.