تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲:۳۰
کد خبر : 583734

تیم‌های منتخب فن‌چالش طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی در همایش کیوبست معرفی شدند

تیم‌های منتخب فن‌چالش طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی در همایش کیوبست معرفی شدند

تیم‌های منتخب فن‌چالش طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی در همایش کیوبست معرفی شدند تیم‌های منتخب فن‌چالش طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی در همایش کیوبست معرفی شدند. اپراتور همراه اول نیز به عنوان حامی از این تیم‌ها تقدیر کرد. صبح روز سه شنبه 21 تیر 1401 اولین همایش سراسری کیوبست که گردهمایی تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات

تیم‌های منتخب فن‌چالش طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی در همایش کیوبست معرفی شدند

تیم‌های منتخب فن‌چالش طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی در همایش کیوبست معرفی شدند. اپراتور همراه اول نیز به عنوان حامی از این تیم‌ها تقدیر کرد.

صبح روز سه شنبه 21 تیر 1401 اولین همایش سراسری کیوبست که گردهمایی تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات ماهواره مکعبی نیز بود در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. در این همایش حسن سالاریه (رئیس سازمان فضایی ایران)، وحید شاه منصوری (رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول) و جمعی از نخبگان عرصه فضایی کشور نیز حضور داشتند.

جزئیات برگزاری همایش کیوبست

مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با هدف شناسایی و تقویت توانمندی ظرفیت‌های کشور در حوزه فناوری‌های فضایی به خصوص طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی از برگزاری این رویداد حمایت کرد. همچنین در دور اول این رویداد که در بهمن 1399 برگزار شد حدود 41 تیر حضور داشتند.

پس از این که مراحل طراحی اولیه طی شد، از بین 8 تیمی که در مرحله شبیه‌سازی مدل مهندسی (MIL) حضور داشتند، 4 تیم برگزیده توانستند برای ورود به مرحله ساخت مدل مهندسی مجوز لازم را دریافت کنند. در همین راستا برگزیدگان دوره‌های اول و دوم مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعبی در این همایش حضور پیدا کردند تا در اولین همایش سراسری کیوبست علاوه بر تقدیر از تیم‌های دور دوم، نتایج دور اول این رقابت‌ها نیز ارائه شود.

سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در این همایش عنوان کرد پروژه ساخت ماهواره‌های مکعبی می‌بایست توسط بخش خصوصی به انجام برسد و در طراحی این ماشین‌های فضایی به دخالت دولت نیازی نیست. وی افزود اغلب فعالان حوزه فضایی در فرآیند تدوین برنامه 10 ساله فضایی کشور حضور پیدا کردند و در این برنامه ماهواره‌های مکعبی نیز مورد توجه قرار گرفتند و انتظار می‌رود طی دهه آینده چندین ماهواره کیوبست طراحی شود.

شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز در این همایش پس از معرفی این مرکز و رسالت آن عنوان کرد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول طی 2 سال اخیر روی بومی‌سازی تجهیزات و سرویس‌های نوین شبکه تمرکز کرده و توانسته اقدامات مناسبی را به انجام برساند. وی افزود فعالیت‌های تجاری اپراتورهای تلفن همراه به واسطه تغییرات تکنولوژیک در حوزه ماهواره‌ای به تکنولوژی‌های ماهواره‌ای در مدار LEO گره خواهد خورد.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه گفته‌های خود بیان کرد نزدیک شدن سرویس‌های ارتباطی و تکنولوژی ماهواره‌ای باعث ایجاد روند جدیدی در تعریف سرویس‌های مکمل برای اپراتورهای تلفن همراه خواهد شد. در همین راستا مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به تعریف پروژه‌های حوزه اینترنت ماهواره‌ای و سایر فناوری‌های فضاپایه روی آورده است.

شاه منصوری در ادامه بیان کرد با وجود این که هم‌اکنون از این رویداد انتظار سرویس‌دهی را نداریم، اما میزان فعایت‌های خود را در سال 1401 در حوزه ماهواره‌های مدار LEO افزایش خواهیم داد. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد داریم تا 10 سال آینده از این حوزه سرویس نیز دریافت کنیم.

مجتبی سرادقی، دبیر همایش سراسری کیوبست هم در این مراسم از همراه اول بابت ورود و سرمایه‌گذاری به این حوزه تقدیر و تشکر کرد و گفت این مسابقه را در نظر گرفتیم تا کل صنعت فضایی در این رویداد حضور داشته باشند و تمرکز ما فقط روی ماهواره نیست، بلکه روی عناصر اصلی زنجیره فضایی نیز توجه داشته‌ایم.

وی با اشاره به این که به تیم‌ها وعده دادیم تا با قیمت پایین شرایط پرتاب را فراهم سازیم گفت در حوزه پرتاب هیچ مشکلی وجود ندارد، اما پس از فرایند پرتاب باید موضوع مشتری و ارائه سرویس به آنها نیز در دستور کار قرار گیرد؛ زیرا اپراتوری نظیر همراه اول که که حامی این حوزه است نیز باید نتایج حمایت‌های خود را ببیند تا از سرمایه‌گذاری ناامید نشود.

در این مراسم از اعضای تیم‌هایی که به دوره نهایی ساخت مدل مهندسی وارد شدند نیز تقدیر شد. علاوه بر این، کلیه شرکت‌کنندگان در این دوره از رقابت‌ها نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

ماهواره‌های مکعبی که با نام نانوست نیز شناخته می‌شوند در مدارهای نزدیک به زمین با فاصله حدود 200 الی 2000 کیلومتری از زمین قرار می‌گیرند و می‌توانند با زمین ارتباط برقرار کرده و ماموریت‌هایی که برای آنها در نظر گرفته شده را به انجام برسانند. در این فن‌چالش شرکت‌کنندگان در حوزه طراحی مهندسی و ساخت ماهواره با اندازه 6U و وزن حدود ۶ کیلوگرم با یکدیگر به رقابت پرداختند.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.