تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۴۸
کد خبر : 39928

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۳ فروردین

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۳ فروردین

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۳ فروردینجین سامت، از پیشگام‌های اولیه علوم کامپیوتر، در ۲۳ مارس ۱۹۲۸ در نیویورک متولد شد. سامت در کالج مونت هالیوک (Mount Holyoke) و دانشگاه ایلینوی تحصیل کرد، در سال ۱۹۴۸ مدرک BA خود را در رشته ریاضیات از دانشگاه ایلیوند دریافت و همچنین در آن جا کار تدریس را آغاز کرد. او قبل از پیوستن به آی‌بی‌ام به‌عنوان برنامه‌نویس در Sperry Gyroscope و Sylvania مشغول به کار بود. وی که در رشته ریاضیات آموزش دیده بود، در سال ۱۹۶۱ زبان FORMAC (Formula Manipulation Compiler) را در آی بی ام (IBM) توسعه داد. این زبان، اولین زبان متداول برای دست‌کاری عبارات جبری غیر عددی بود. FORMAC به یکی از نخستین زبان‌هایی تبدیل شد که به‌طور گسترده برای محاسبات نمادین مورد استفاده قرار گرفت. او در سال ۱۹۸۹ موفق به دریافت جایزه Lovelace شد.
وی همچنین در سال ۱۹۶۱ کتاب خود با عنوان “زبان‌های برنامه‌نویسی: تاریخچه و مبانی” را منتشر کرد که تبدیل به مرجعی استاندارد در مورد زبان های برنامه نویسی شد. سامت در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۱۷ درگذشت.

زبان‌های برنامه‌نویسی ساختارهای زبانی دستور مداری در رایا..

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۳ فروردین

جین سامت، از پیشگام‌های اولیه علوم کامپیوتر، در ۲۳ مارس ۱۹۲۸ در نیویورک متولد شد. سامت در کالج مونت هالیوک (Mount Holyoke) و دانشگاه ایلینوی تحصیل کرد، در سال ۱۹۴۸ مدرک BA خود را در رشته ریاضیات از دانشگاه ایلیوند دریافت و همچنین در آن جا کار تدریس را آغاز کرد. او قبل از پیوستن به آی‌بی‌ام به‌عنوان برنامه‌نویس در Sperry Gyroscope و Sylvania مشغول به کار بود. وی که در رشته ریاضیات آموزش دیده بود، در سال ۱۹۶۱ زبان FORMAC (Formula Manipulation Compiler) را در آی بی ام (IBM) توسعه داد. این زبان، اولین زبان متداول برای دست‌کاری عبارات جبری غیر عددی بود. FORMAC به یکی از نخستین زبان‌هایی تبدیل شد که به‌طور گسترده برای محاسبات نمادین مورد استفاده قرار گرفت. او در سال ۱۹۸۹ موفق به دریافت جایزه Lovelace شد.

وی همچنین در سال ۱۹۶۱ کتاب خود با عنوان “زبان‌های برنامه‌نویسی: تاریخچه و مبانی” را منتشر کرد که تبدیل به مرجعی استاندارد در مورد زبان های برنامه نویسی شد. سامت در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۱۷ درگذشت.

جین سامت برنامه نویس

زبان‌های برنامه‌نویسی ساختارهای زبانی دستور مداری در رایانه‌ها هستند که به‌وسیلهٔ آن‌ها می‌توان یک الگوریتم را به‌وسیلهٔ ساختارهای دستوری متفاوت برای اجرای رایانه توصیف کرد و با این روش امکان نوشتن برنامه جهت تولید نرم‌افزارهای جدید به وجود می‌آید. معمولاً هر زبان برنامه‌نویسی دارای یک محیط نرم‌افزاری برای وارد کردن متن برنامه، اجرا، همگردانی و رفع اشکال آن هستند.

یک زبان برنامه‌نویسی یک زبان مصنوعی انگلیسی است که برای بیان محاسباتی که توسط یک ماشین (مخصوصا رایانه) قابل انجام است، طراحی شده‌است. زبان‌های برنامه‌نویسی برای ایجاد برنامه‌هایی به کار می‌روند که رفتار یک ماشین را مشخص می‌کنند، الگوریتم دقیق را بیان می‌کنند، یا روشی برای تعامل انسان و رایانه هستند. بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی تعدادی قالب از ویژگی‌های نوشته شده دستوری یا نحو (syntax) و معناشناسی (semantics) دارند، چرا که رایانه‌ها دستورهای دقیقاً مشخص نیاز دارند.

صدها زبان برنامه‌نویسی خلق شده‌است، که بیشتر آن‌ها در زمینهٔ رایانه هستند، زمینه‌ای که هر ساله بسیاری زبان دیگر در آن ایجاد می‌شود. FORMAC، زبان خلق شده توسط جین سامت نیز یکی از موارد مرسوم ولی انقلابی این زمینه است.

۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.