تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۳:۰۲
کد خبر : 53232

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۳ تیر: زادروز پروفسور فارستر

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۳ تیر: زادروز پروفسور فارستر

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۳ تیر: زادروز پروفسور فارسترپروفسور جِی رایت فارستر که به عنوان بنیان‌گذار علم پویایی‌شناسی سامانه‌ها شناخته می‌شود، در ۱۴ جولای ۱۹۱۸ در آمریکا متولد شد. او مهندس کامپیوتر و استاد سابق دانشگاه M.I.T آمریکا و یک سیستم‌شناس بود. فارستر در مزرعه به دنیا آمد و همان‌جا اولین جرقه‌های علاقه‌اش به برق زده شد. وقتی دبیرستانی بود، یک سیستم الکتریکی که با باد کار می‌کرد ساخت. او تحصیلش را در رشته برق دانشگاه موسسه فناوری ماساچوست آغاز کرد و تمام عمر حرفه‌ای اش را در آن جا گذراند.
فارستر با همراهی رابرت اورت، یکی از مهمترین پروژه‌های رایانه‌های اولیه را به نام Whirlwind رهبری کرد. این پروژه در سال ۱۹۵۱ تکمیل شد و رایانه Whirlwind می‌توانست ۲۰۴۸ کلمه ۱۶ حرفی را ذخیره کند و با ۴۵۰۰ لوله خلأ، ۲۸۰ متر مربع فضا را اشغال می‌کرد. فارستر این رایانه را یک سیستم قابل اعتماد خواند، زیرا قادر بود ۳۵ ساعت در هفته با ۹۰ درصد راندمان کار کند. فارستر بر روی سیستم حافظه Whirlwind پژوهشات زیادی اتجام داد و توانست نوعی از حافظه با هسته مغناطیسی را طراحی کند. وی سپس این حافظه را ..

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۳ تیر: زادروز پروفسور فارستر

پروفسور جِی رایت فارستر که به عنوان بنیان‌گذار علم پویایی‌شناسی سامانه‌ها شناخته می‌شود، در ۱۴ جولای ۱۹۱۸ در آمریکا متولد شد. او مهندس کامپیوتر و استاد سابق دانشگاه M.I.T آمریکا و یک سیستم‌شناس بود. فارستر در مزرعه به دنیا آمد و همان‌جا اولین جرقه‌های علاقه‌اش به برق زده شد. وقتی دبیرستانی بود، یک سیستم الکتریکی که با باد کار می‌کرد ساخت. او تحصیلش را در رشته برق دانشگاه موسسه فناوری ماساچوست آغاز کرد و تمام عمر حرفه‌ای اش را در آن جا گذراند.

فارستر با همراهی رابرت اورت، یکی از مهمترین پروژه‌های رایانه‌های اولیه را به نام Whirlwind رهبری کرد. این پروژه در سال ۱۹۵۱ تکمیل شد و رایانه Whirlwind می‌توانست ۲۰۴۸ کلمه ۱۶ حرفی را ذخیره کند و با ۴۵۰۰ لوله خلأ، ۲۸۰ متر مربع فضا را اشغال می‌کرد. فارستر این رایانه را یک سیستم قابل اعتماد خواند، زیرا قادر بود ۳۵ ساعت در هفته با ۹۰ درصد راندمان کار کند. فارستر بر روی سیستم حافظه Whirlwind پژوهشات زیادی اتجام داد و توانست نوعی از حافظه با هسته مغناطیسی را طراحی کند. وی سپس این حافظه را در سال ۱۹۴۹ مجدداً طراحی نمود و آن را بهبود بخشید.

کامپیوتر Whirlwind

کامپیوتر Whirlwind

بعد از کار در M.I.T، جی فارستر به پیشنهاد یکی از دوستانش به عضویت هیئت مدیره شرکت جنرال الکتریک در آمد. مشکلی که جنرال الکتریک در آن زمان با آن روبه‌رو بود، بازدهی کم کارکنان با وجود ساعت کاری بالای آن‌ها بود. فارستر برای این کار شروع به مدل‌سازی برای فعالیت شرکت نمود و سیستمی به نام سیستم‌های دینامیک یا پویا را مدل‌سازی کرد. این سیستم، ارتباطی با مفاهیم فیزیکی نداشت و اجزای آن را مواردی چون مدیریت و نحوه گردش اطلاعات در سازمان تشکیل می داد. سرانجام جی فارستر در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.