تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۴:۱۸
کد خبر : 63304

تکنولوژی LIDAR در اپل آیفون ۱۳ پرو چیست و چکار می‌کند؟

تکنولوژی LIDAR در اپل آیفون ۱۳ پرو چیست و چکار می‌کند؟

تکنولوژی LIDAR در اپل آیفون ۱۳ پرو چیست و چکار می‌کند؟ تکنولوژی LIDAR در گوشی‌ های آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس اپل استفاده شده است؛ اما حسگر لایدار چیست، چه کاربردهایی دارد و چگونه عمل می‌کند..

تکنولوژی LIDAR در اپل آیفون ۱۳ پرو چیست و چکار می‌کند؟

تکنولوژی LIDAR در گوشی‌ های آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس اپل استفاده شده است؛ اما حسگر لایدار چیست، چه کاربردهایی دارد و چگونه عمل می‌کند؟

اپل برای اولین بار سال گذشته از تکنولوژی LIDAR در مدل‌های پرو آیفون ۱۲ و آیپد پرو استفاده کرد و با استفاده از آن در آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس و آیپد پرو ۲۰۲۱ نشان داد که به ظرفیت‌های این حسگر امیدوار است.

LIDAR مخفف Light Detection and Ranging است و برای سنجش میزان فاصله اجسام به کار می‌رود. در ادامه به برخی پرسش‌های پرتکرار درباره لایدار پاسخ می‌دهیم.

پرسش‌های پرتکرار درباره تکنولوژی LIDAR

تکنولوژی LIDAR

آیا لایدار برای فیس آیدی است؟

نه، حسگر لایدار ارتباطی با سیستم فیس آیدی و پیشرفت آن ندارد، بلکه بیشتر در زمینه‌های واقعیت افزوده به کار می‌رود. حسگر لایدار استفاده شده در سری آیفون ۱۳ پرو و مدل‌های آیپد پرو دقت اندازه‌گیری فاصله اجسام را افزایش می‌دهد؛ زیرا حسگر‌های دوربین گوشی به تنهایی نمی‌توانند این کار را با دقت مناسب انجام دهند.

لایدار چطور کار می‌کند؟

لایدار مجموعه‌ای از لیزر‌ها را به صورت پالس به محیط اطراف می‌فرستد و با اندازه‌گیری زمان رفت و برگشت آنها (در حد نانو ثانیه) یک مدل سه‌بعدی را به دست می‌آورد که دقت بسیار بیشتری از دوربین دارد.

تکنولوژی LIDAR

می‌توانید آن را طوری تصور کنید که یک خفاش جهان اطراف را می‌بیند؛ زیرا پالس‌های ارسالی در نهایت یک تصویر را ایجاد می‌کند. در آیپد پرو و مدل‌های پرو آیفون ۱۲ و ۱۳ تصویر ارائه شده توسط حسگر لایدار تنها بخشی از یک پازل است و از داده‌های به دست آمده از حسگر‌های حرکتی و دوربین نیز برای بهبود دقت استفاده می‌شود.

آیا حسگر لایدار مشابه حسگر ToF است؟

برخی از گوشی‌ها از حسگر مشابهی به نام Time of Flight (زمان پرواز) برای ارزیابی اطلاعات عمق تصویر استفاده می‌کنند؛ اما در این تکنولوژی یک پالس کلی ارسال می‌شود و به همین خاطر تصویر کلی‌تری به دست می‌آید . بنابراین نمی‌توان دقت آن را با تکنولوژی LIDAR که از پالس‌های متعدد بهره می‌گیرد، مقایسه کرد.

آیا تکنولوژی LIDAR اپلیکیشن‌های مبتنی بر ARKit را بهبود می‌بخشد؟

ARKit پلتفرم واقعیت افزوده اپل است و طبیعتا هر برنامه ساخته شده در این بستر می‌تواند از مزایای حسگر لایدار استفاده کرده و کارایی و دقت خود را بهبود ببخشد.

تکنولوژی LIDAR چه تفاوتی در اپلیکیشن‌‌های اپل ایجاد خواهد کرد؟

همه چیز به دقت مربوط می‌شود. مثلا برنامه Measure را در نظر بگیرید. این برنامه حالا می‌تواند ارتفاع را با دقت بالایی اندازه‌گیری کند. کاری که تا پیش از این قادر به انجام آن نبود. همچنین قرار است در آپدیت بعدی حالت Ruler View نیز به آن اضافه شود.

تکنولوژی LIDAR

توسعه دهندگان می‌توانند از داده‌های ارائه شده توسط لایدار به بهترین نحو در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند. بدون شک در آینده شاهد کاربردهای بیشتری در بخش گیمینگ، تناسب اندام و مسائل علمی خواهیم بود.

کجا می‌توان از سیستم لایدار اپل استفاده کرد؟

حسگر لایدار اپل می‌تواند اشیاء را از فاصله ۵ متری اسکن کند و اینکه در لحظه اسکن روز یا شب باشد و یا اینکه شما در بیرون خانه یا داخل باشید، تاثیری در عملکرد حسگر ندارد. هرچند که لایدار نمی‌تواند از داخل اشیاء رد شود و به همین خاطر چیز‌هایی مثل باران یا رد شدن اتفاقی افراد می‌توانند در عملکرد آن اختلال ایجاد کنند.

دیگر کجا از تکنولوژی LIDAR استفاده می‌شود؟

پیش از این نیز از لایدار در بخش‌های مختلفی استفاده شده است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به سیستم‌های خودکار طراحی شده برای ماشین‌های خودران و ویژگی‌های امنیتی آنها اشاره کرد. در صنعت ساخت و ساز نیز این فناوری کاربرد دارد.

منبع :Pocket-lintمنبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.